• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Leksi tror inte heller det är fel att de små ser att föräldrar har känslor o allt inte alltid är tipp topp. Ibland känner jag bara att tålamodet är lite för kort.

• lanovia 08

Muggles vad heter dina små tjejer?

• lanovia 08

Usch vad jobbigt det är o höra nyheterna från Oslo. Gör så ont i nig.vilken tragedi, jag tänker på alla nära o kära till de döda. Vi har bestämt oss för att inte åka på onsdag. Först tyckte vi att det inte var något hinder men rapporterna vi fått idag får oss att tänka om. Dystra människor, folk som inte vågar åka buss, många stängda affärer o nya bombhot. Nja lockar inte riktigt.

• lanovia 08

Idag har vi varit i svampskogen, blev en hel del gula katareller.

• lanovia 08

Fru E hur går bröllopet med Buster?

• Villemoa

Ja men fyyy så rysligt och hemskt och förfärligt det som hänt i Norge!! Det är helt ofattbart det som hänt alltså

Vad skönt lanovia att allt är bra med era nära och kära! Och du är inte ensam om att känna det som en kamp för att vara en bra mamma. Jag tror också det är bra att barnen får se att mamma och pappa är ledsna, trötta eller vilken sinnesstämning man nu är i. Mitt tålamod kan också tryta ibland och på sistone har det hänt lite för ofta då Moa är inne i nån period där inget man säger passar. Kram på dig!

• Ninnnis

Vad är det för värld vi lever i? Fruktansvärt och obeskrivligt är vad det är

Vi har massor av vänner I Oslo efter att ha bott där i fem år, och mina föräldrar och syster samt bror med familj bor ju i Norge (dock inte i Oslo).

Vi har haft besök av två av mina norska väninnor under helgen, och det känns såklart extra nära att något så fruktansvärt händer i Norge. 

Det får mig att inse hur lyckligt lottad jag är och att visa mina nära och kära lite extra uppskattning. Man får verkligen ta vara på de man har. Att sätta sig n i den skräck och bottenlösa sorg offren och deras anhöriga drabbas av, det klarar inte min hjärna av. Fy f*n...

• Ninnnis

Min lillasyster har vänners vänner som var på ön, vissa var fortfarande saknade igår kväll. *ryser*

• Ninnnis
    Leksi skrev 2011-07-22 22:18:34 följande:
    Åh då skulle du ha svårt för mig! Det är väl ingen egenskap jag är direkt stolt över men rätt långsint är jag nog. I alla fall tills jag känner att allt är utrett och jag har fått säga allt jag velat säga, då först kan jag släppa det. Och ibland tar det ett tag innan jag kommit fram till vad det är jag vill säga.
    Sån är jag också... Maken tycker att allt är bra bara det har gått fem minuter och vill då kramas, men för mig är inget förändrat förrän det är utrett eller åtminstone ordentligt genompratat.
  • Ninnnis

Lanovia, bra att ni är nöjda med ergon. Jag tror det får bli en sån. Hoppas mag- och benontet går över. Och du, du är världens bästa mamma till lilla E! Leksi skrev väldigt bra, tycker jag.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård