• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise

Btw så finns en ny bild på lilla underbarnet i hennes mapp!

• Daa

Heloise: skönt att det gick bra på neo. *hjärtar hypergulliga lilla underbarnet*

• Daa

Ninnis: fina, fina Mini. *hjärtar*

Och lilla gullhunden, förstås.

• Daa

Flamman: jag blir både ledsen och f**bannad när jag läser om hur du blir behandlad. Du vet det nog, men jag upprepar det: du förtjänar inte det där. Han har ingen rätt att trycka ner dig. *ber också för att den där lägenheten ska dyka upp*

• Daa

Det blev väl en tre-fyra nätter då min trötthet faktiskt gjorde att jag somnade.
    Natten till igår blev riktigt kass, fastän barnen sov ganska bra. Maken och jag kom överens om att jag skulle sova nere inatt, för att vara helt ostörd av små parvlar.
    Det går såhär bra.

Slumrade till en liten stund ikväll, för att sedan vakna såhär. Jag vilar, slappnar av och låter tankarna bara fara. Precis när jag ska till att somna (tror jag) spänns, som det känns, varenda muskel i kroppen och jag blir klarvaken. Det bara upprepas och upprepas. Just nu finns det inte minsta sömnighet inom mig, fastän jag är yr av trötthet.
    Om det går månader, eller kanske bara veckor mellan sådana här perioder känns det hanterbart. Men inte såhär.
    Vad är problemet? Vad ska jag ta mig till?
    Jag kan inte vara vaken natt efter natt fastän bebisarna sover.

Som ni märker går det sådär med det positiva tänkandet också...

• Daa

Nu har jag provat lägga upp en bild som ni i min adressbok ska kunna se. Om det funkar nu på BT, vill säga.

Tänkte tillbringa resten av natten liggande. Tror inte att surfande främjar sömn i alla fall. Kroppen brukar ge upp framåt fyratiden och eftersom parvlarna har bestämt att de för det mesta vill äta först vid sju, så finns det ju möjlighet till någon timmes sömn i alla fall.

*kramar*

• Norrskensflamman

*hjärtar lilla Elise och Parvlarna* Gud vad söta de är alla tre
    Skönt Heloise med relativt positivt utlåtande från Neo.

Men Daa:   Blir rikitgt bekymrad. det där med att inte få sova är inte alls bra! Kan ju knäcka vem som helst. Och dur har dessutom TVÅ små bebisar som ibland "går skift". Kan du inte prata med någon, typ på BVC eller så, om vad det finns för hjälp?? Det är superviktigt det här med sömnen om du ska orka.
    Stora kramen!!

Igår lagade maken middag och vi drack vin och åt ost o kex. Helt okej. En lugn kväll.
    Medan han lagade maten var jag och handlade mat. Kunde inte låta bli att slinka in på skoaffären då jag såg att de hade 50% rabatt på allt i princip. Jag har sedan i våras suktat efter ett par skor. VArit in med jämna mellanrum och hoppats på att de ska vara nedsatta. Innan semester var priset nedsatt med 30% men då hade jag inga pengar, allt skulle gå till resan och jag tänkte att jag köper mig snygga skor där borta istället. Dock hittade jag inga skor som föll mig i smaken eller var av bra kvalitet därborta.
    Nu igår så fanns ETT par kvar av "mina" skor, och det var min storlek och jag behövde bara betala 400 spänn. Jag sket i att maken förmodligen skulle muttra att pengarna ska gå till mat istället... utan köpte dem omedelbums!!! Fan så skönt.
    Barnbidraget räckt f ö ÄVEN till mat fram till 25:e då lönen kommer...
    Mod. 457, ROOTS

Visst är de snygga??? De är så JAG bara, och dessutom jätte, jättesköna

• Ninnnis

Daa, shit pommes frites vad söta parvlarna är! Håller de varandra i handen? Hjärta Fälga har likadan pyamas som Mini

Men du, det är inte alls bra med dina sömnproblem. Har du pratat med BVC eller någon annan om det? Du kanske kan få något utskrivet som gör att du somnar utan att du blir dåsig dagen efter? Jag har ingen erfarenhet av sömnmedel själv, men det måste väl finnas någon som kan hjälpa dig?

Heloise, härligt att det gick bra på neo. Och lilla damen är helt bedårande

Flamman, snygga skor! Det är konstigt hur glad man kan bli av att fynda  

• Ninnnis

Jag passar på att slänga in en fråga om bärsele också. Jag vet att Heloise är frälst i Beco, har ni andra några tips? Jag är lite sugen på Ergobaby, är det någon som har erfarenhet av den?

Bärsjalen funkar bra (när jag väl har lärt mig knyta den lagom hårt), men som någon (Heloise?) påpekade så blir den väldigt varm nu på sommaren. Så småningom vill jag bära Mini på ryggen, då känns sele smidigare.

Tips emottages tacksamt!

Maken har underhållt Mini en lång stund med egna versioner av diverse barnvisor, men nu blev det tyst. Hoppas det betyder sömn för liten kille

Snart kommer makens syster med familj och ikväll kommer min norska väninna och övernattar. Imorgon sluter en annan nors väninna upp, innan de åker vidare till Danmark imorgon kväll. Mysigt!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård