• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Just nu är jag mer än lovligt gnällig. Har ont i magen, spänner o drar när jag rör mig. Vill bara ha lite hjälp men maken hjälpet pappa snickra. Och det är jättebra för vi får så mkt hjälp av honom. Men nu börjar dagen kännas på tok för lång. Jag måste slaga middag till oss alla men orkar inte. O på torsdag blir jag själv igen för då skall maken hjälpa sin far. Jag orkar inte ens tänka på torsdagen nu. tur att jag är sällskap av världens sötaste tjejn

• Fru sy

Jobbigt att det känns så Lanovia! Här kommer en massa kramar till dig, hoppas det hjälper lite!

• Ninnnis

Jag och maken hade ett litet tjafs igår, på grund av att han har gjort fel (han erkänner det själv). Idag kom han hem med två sorters smörgåstårta Snacka om att han känner mig

• Ninnnis

Smörgåstårtan intogs med ett glas kallt vitt vin, MUMS!

Nu har jag bestämt mig för att köpa en ergo bärsele. Då kommer nästa fråga, classic, organic eller sport? Egentligen vill jag ha organic, men sportversionen verkar luftigare och lättare och är anpassad för att även män med breda axlar (=min make ) ska kunna bära bekvämt. Eftersom jag är ganska varm av mig så kanske det är ett bättre alternativ.

Om någon har erfarenhet eller input tar jag tacksamt emot det!

Annars är kvällens i-landsproblem huruvida vi ska titta på den nya engelska serien Whitechapel eller charmiga italienska Kommissarie Montalbano klockan 21  

• lanovia 08

Tack för kramar. Ikväll har pappa varit barnvakt och vi har varit nere vid vattnet o tatt oss ett glas. Jag har fått laddat batterierna o tycker det känns mycket bättre. Dippade rejält ett tag.

• lanovia 08

Vad gott med smörgåstårta Ninnis men tråkigt med gräl.

• Heloise

Usch så jobbigt Lanovia  men bra att ni fick ta ett glas ialla fall!

Ninnis: Härligt med smörgåstårta men mindre kul med tjafs Ergon har jag ingen koll på men jag kikade på deras hemsida och föll som en fura för deras petunia kollektion av organic, ska jag betala typ 1200kr för nått så ska det baske mig vara snyggt också, den där evening i innsbruck var ju ljuvlig

Daa: vad skönt att du fått lite hjälp, fast tråkigt om du inte känner dig helt redo att släppa amningen.

Fru Sy: ajg har aldrig haft problem med gallan men jag vet de som har problem och de lider nått otroligt av den, hoppas du blir bättre!

Igår firade panzer och jag två år, och vi har påbörjat bebisverkstan lite tidigare än planerat, Men jag hade ägglossning igår och jag är för mkt romantiker för att besitta ett sånt tillfälle så vi tjuvstartade

Däremot är ajg helt inställd på att det kommer att ta minst lika lång tid som med Elise, det var ju egentligen inte lång tid men det tog sig inte på första försöket.

Vet inte riktigt hur jag känner inför det. Alltså jag vill ju ha fler barn och alla säger att det är bra med täta barn om ett barn har ett syndrom( kanske inte alla syndrom men ex downs). Fast så läser jag alla dessa artiklar om hur syskonet känner sig utanför och mindre värd och så får jag sån jävla ångest att jag inte ska kunna engagera mig så mkt i nästa barn som i Elise, och därmed förstöra syskonet( presumtivt) för all framtid. Andra artiklar säger att barn som är tätare än 3 år får problem för att de inte får vara barn tillräckligt länge och så blir jag rädd att jag ska förstöra Elise för att vi får barn för tätt.  Sen är jag rädd för att jag inte ska orka och bli en usel mamma för det. Att jag ska få någon form av förlossningsdepression eftersom jag aldrig fick nått sånt under/efter tiden med Elise. 

Men mitt i allt det här så vill jag ha ett barn till tätt, jag vill att Elise ska ha någon att luta sig mot, någon som hon kan lära sig av , om kan sporra henne. Jag vill att ett barn ska få förmånen att ha Elise som syster. Jag vill ha ett till barn för jag är så nyfiken på hur det blr nästa gång, för att jag längtar efter ett till barn att älska och ett till barn att upptäcka. Jag känner att vi alla tre skulle ha så mkt att ge ett till barn, att jag längtar efter att få känna den där berusande kärleken till en till individ.

Sen ska jag inte sticka under stol med att jag faktiskt känner mig trasig. Jag behöver få en "normal" graviditet, en "normal" förlossning( även om det blir ett snitt) och få vara en "normal" småbarnsförälder med kolikbarn (helst inte)och nattvak. Få chansen att amma och att känna mig färdig med graviditeten när det är dags att bli snittad. I mitt huvud är jag fortfarande gravid för jag vart aldrig klar med att vara det.

Ni som kommer att få och som har det tätt mellan barnen hur känner ni inför alla dessa "artiklar" om hur barn inte är redo för ett syskon innan de är 3?

Är det bättre för Elise att få ett syskon nu eller sen? Är hjälpen av ett jämnårigt syskon större än att få dela föräldrarnas uppmärksamhet?

Fan också det var lättare och vara 15 och allt man ville var att dricka billigt vin med bästa kompisarna på någon strand och lyssna på cheesy musik. En strand där killen för veckan hängde och allt man ville var att få hångla lite i sanden, att känna sig omtyckt, eftertraktad och lite lite vuxen när man drack Amadeus direkt ur flaskan och delade på ett litet paket marlboro guld

• Hvidbrud

Heloise: jag håller mig långt borta från såna artiklar, faktiskt. Från naturens sida blev jag gravid tätt på, då väljer jag att tro på att det är helt naturligt att det är så och där med det bästa för mina barn. Jag tycker att det är tufft ibland att ha dem så tätt, men jag tycker att det blir bättre och bättre varje dag. Vi vänjer oss vid att det är vi allihop nu. Jag förstår din längtan efter en normal graviditet och varför vänta när ni känner er klara? Lycka till, finaste Heloise!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård