• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Villemoa

Ninnis: vi har en Philips Avent Dect SCD535. Det är en så kallad "Walk and Talk" dvs att i "parents unit" så kan man trycka in en knapp och prata med barnet och säga typ "mamma kommer snart" om man inte kan komma på två sekunder. Den mäter temperatur och luftfuktighet också vilket jag har tyckt varit bra eftersom Ellie alltid sover ute i vagnen om dagarna.

Fru Bygg: vad roligt med en liten tjej till, grattis! Har ni funderat på namn än?
    Det har gått jättebra med Moa och napparna, tackar som frågar! Hon har inte nämnt dem en enda gång sen första morgonen och det är en månad sen nu.

• Fru sy

Duktiga Moa som klarar sig utan napparna!!

• Fru sy

Flamman: Vilka fina bilder du lagt in på fb sen er resa!! Dina flickor är underbart söta, och du är jättesnygg i din randiga bikini.

• Ninnnis
    Villemoa skrev 2011-07-28 14:58:52 följande:
    Ninnis: vi har en Philips Avent Dect SCD535. Det är en så kallad "Walk and Talk" dvs att i "parents unit" så kan man trycka in en knapp och prata med barnet och säga typ "mamma kommer snart" om man inte kan komma på två sekunder. Den mäter temperatur och luftfuktighet också vilket jag har tyckt varit bra eftersom Ellie alltid sover ute i vagnen om dagarna.
    Tack för tipset! 
  • Norrskensflamman
    Fru sy skrev 2011-07-28 16:07:10 följande:
    Flamman: Vilka fina bilder du lagt in på fb sen er resa!! Dina flickor är underbart söta, och du är jättesnygg i din randiga bikini.
    Tack snälla du, verkligen snällt sagt Jo, mina flickor är söta som socker. Det tycker jag i alla fall.

Jag undrar också hur det är med Blommis...?? Hur mår du vännen? Jag har minsann tänkt på dig de senaste sidorna här i tråden, när det blev syskonsnack och så... Det är lätt att planera syskon men sedan om det blir några, det är en helt annan femma. Det vet ju du om någon.
    Kram på dig!

Ninnis; jobbigt med en missnöjd Minis.

Daa: så skönt att du fått sova litegrann det senaste!

Det var nåt mer.... Minns inte. Kram iaf till alla.
  • muggles
    Heloise skrev 2011-07-28 12:35:52 följande:
    Ljuvliga missar Solde!

Ni har helt klart rätt, det är klart att man inte ska tänka så mycket men dels är jag sådan som person och dels så är det ju så att jag inte kan lita på mig själv jämt när det gäller Elise. Mina instinkter är inte alltid rätt eftersom hon inte är som andra barn på många sätt
    Det är svårt att förklara men eftersom allt är som att gå balansgång på ett 2 cm brett sidenband över en öppen eld när det gäller pws, så är jag så otroligt rädd att göra fel och tack vare det" felet" utlösa ett symptom hos henne som kanske inte utlösts annars. Jag hatar verkligen PWS av hela mitt hjärta. Gråter

Fast å andra sidan vi har ju tjuvstartat redan så egentligen är väl diskussionen onödig, för vi har ju uppenbarligen gjort ett val Tungan ute

En sån där babyvakt måste vi också köpa och en namngivningspresent till Elise. jag funderar på att köpa den här, den är som ett bollhav, kan vara bra för henne som kommer att vara lite "senare" med att gå, kanske kan underhålla henne? Jag märker redn nu att hon börjar bli tjurig och otålig för att hon vill så mycket mer än hon kan, hon vill inte ligga, hon vill sitta men hon orkar bara sitta med stöd ett litet tag.

Enda nackdelen är alla bollar som kommer att ligga överallt utom i krokodilen
  • muggles

Eller var det en noshörning...?

Ninnnis: ja mor min är utsläppt sedan en vecka med hemsjukvård, hemtjänst och leverans av matportioner - allt det som jag kämpat för. Vi åkte och hälsade på henne i den mindre staden nära Göteborg där hon bor, och tog en lunch på hennes favoritfik och sedan en glass i en park. Hon känns faktiskt rätt ok nu, så skönt! Hoppas nu bara att det håller i sig...

Är det så att Mini är runt 4-5 v gammal? Det där griniga låter som en typisk utvecklingsperiod. Om han om några dagar lugnar sig och plötsligt börjar le så vet du

Heloise: förlåt, inte meningen att låta brysk. Jag läste i kapp och skrev på mobilen när vi satt i bilen på väg och jag tycker det är så krångligt att formulera långa inlägg på mobilen... Jag menade samma som de andra skrev - skit i artiklar. Men jag förstår att du tänker efter och det är ju bara sympatiskt, du vill dina barns bästa. Vi hade gärna velat ha barnen tätare (Moa blir 4 i augusti och småtjejerna är ju födda i maj) men naturen ville inte det. Hade jag inte fått MA hade Moa fått ett syskon när hon var 2,5 vilket jag tyckte kunde varit lagom. Men såhär i efterhand när det nu blev tvillingar och allt, är jag väldigt glad att Moa är så stor som hon är - blöjfri, äter själv, tar på sig själv mm. Och man kan prata med henne och förklara.

Någon frågade vad våra småtjejer heter och jag kommer inte att avslöja det här. Jag är ganska utlämnande när jag skriver om mig själv och iom att de är tvillingar så är det lättare att spåra dem (och mig) om jag skriver ut namnen. Hade jag bara fått ett barn till och valt ett vanligt namn så hade jag nog inte varit lika hemlighetsfull. PB och EA vet ju namnen och de har tillåtelse att avslöja dem Planen är dessutom att lägga ut bilder i galleriet - any day now...

• Heloise

Ingen fara Mugglan jag förstod att det var så du menade
    Skönt att det är bättre med mamma!

Jag vill för allt i världen inte vara självsäker och mena att det är självklart att vi kan få ett barn till, för det är det ju så klart inte. Inte heller att det är självklart att naturen tycker att det ska vara tätt. Det är mer att vi känner oss redo att välkomna ett till barn om sisådär 10 månader och framåt sen lämnar jag resten åt moder natur och kåtheten

Mugglan det ska nog vara en drake haha ja det kommer vara bollar överallt men å andra sidan katterna hade små pingisbollar överallt och det överlvede jag ju

Jag såg precis ett tv-program om  kvinnor som har samlar mani, fy f-n jag fattar itne hur man kan leva så. En hade maskar som kröp i mattan inne i barnens sovrum En blev av med sina barn, hon grät mer när de tog djuren ifrån henne. Ibland undrar man och hon hade 4 ungar...

• Ninnnis

Mugglan, vad skönt att det går åt rätt håll med din mamma och att hon verkar få den hjälp hon behöver. Mini är 3,5 vecka (4 veckor på måndag), så det är kanske lite tidigt för utvecklingsfasen?

Fast ikväll har han varit lugn och nöjd och faktiskt fyrat av sina första vakna leenden till både mig och maken Glad 

• Hvidbrud

Lille mini *hjärtar* härliga leenden! Så underbart när hela det lilla ansiktet spricker upp som en solstråle! Bra tips från din mamma! Brukar sitta och "tanka" hela kvällen, så får jag sova en lite längre blund. (men aj vad det kan spänna i tuttarna!)

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård