• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Här har det varit söööömnlööst.... Råkade sitta uppe allt för sent i går. Fastnade framför en standuppare, som faktiskt var rolig, på tv4komedi. När jag väl kom i säng var klockan över två(!!!!!)(när hände det sist?) tog ett tag att somna och just då tänder tvn av sig själv! Huuuu! Upp och släcka. Kan inte somna om... Jo, precis när e vaknar... Och gallskriker! Maken sover hos henne, men det hjälper ju inte närhon skriker så hon går helt i sin egen bubbla. 1 1/2 timme senare somnar vi alla. Zzzzzz.... Nu snarkar maken pch e klättrar på mig. Hoppas hon sover lääänge så eftermiddagen idag!

• Daa

Fru E: "Gravid", så gott att höra!  Dristar mig också till ett försiktigt grattis. *håller tummarna och allt annat man kan hålla för perfekt hcg-nivå på måndag*

Heloise: Fina Elise med sina duktiga föräldrar!

Ninnis: åh, det är en sån fin mage!

Muggles: Jobbigt med fogarna och uppstötningarna. Visst är det kluvet. Jag kände också så strax före jul. Hoppas du får sova bättre framöver.
    Och ja, det är ju vanligt att tvillingar föds kring vecka 37, men här kanske de räknar alla barn på samma sätt för enkelhetens skull. Jag vet inte.  
    Däremot blev vi nekade försäkring på det första bolaget där vi ansökte, "på grund av för tidig födsel och låg födselvikt". Först kom avslaget för Fälga och någon vecka senare damp brevet ner om att de bedömt även Axel som för liten och för tidigt född. Två olika handläggare.
    Nästa bolag vi sökte hos ställde frågan "Är barnet tvilling?" i hälsodeklarationen, en ganska relevant fråga i sammanhanget, och där fick vi försäkra dem.
    Och om min mage: inte vet jag hur lång tid det brukar ta i vanliga fall för magen att dra ihop sig, men jag blev förvånad över hur fort det gick för min del. Magen är inte helt hundra sig själv, men nästan. Det enda spåret jag kan se av en graviditet, förutom ganska otränade magmuskler, är en tunn hormonrand upp till naveln.

Bruttan: Tummen upp för ansiktsbehandling och massage. Det är du så värd.

• Daa

En massa kramar till Ingis! Vi tänker på dig också. *kramar om*

Hvidis: jobbigt att missa en massa sömn... Hoppas du kan ta igen det senare idag.

Vi fick en riktig överraskning i natt. Parvlarna åt vid åtta igår kväll och de brukar vakna mellan ett och två för att äta igen. Ibland sover de till tre innan det är dags. Axel gnällde lite vid halv tolv men somnade om, Fälga vid ett. Maken och jag konstaterade att det kanske var dags för mat, men trötta/lata som vi är vid den tiden bestämde vi oss för att se om hon skulle somna igen. När jag återigen blev väckt trodde jag inte mina ögon. Halv fem! Parvelrekord så det stänker om det. Och inte var de panikhungriga heller. Vi vågar inte hoppas på att det blir en vana, men så skönt det har varit att få sova nästan ostört från nio till halv fem.
    Nu ska vi se om maken kan få en trött Axel att sova förmiddag. Det är sällan det går så smidigt som det gick igår. Kanske är det lite för spännande med livet för att han ska koppla av.

• Daa

En stor kram till Flamman för den här dagen. Hur mår du, vännen?

• Daa

Förresten, om man postar en bild i "vår" grupp på facebook, blir den osynlig för resten av facebook då? Eller har det börjat fungera på BT, att man kan välja att bara de i ens adressbok kan se en viss bild?

• Hvidbrud

Det kommer säkert gå jättebra för Busan! De lär sig så fort och situationen är ju inte helt ovan! Det går säkert jättebra ska du se! Ja, alla dessa förkylningar man åker på. Blä! Det är ju bra att din chef har givit dig en bärbar, så samvetet inte gnagar hål i dig gumman! Men lite ska du väl plantera?

• Heloise
    Daa skrev 2011-04-03 09:24:51 följande:

Förresten, om man postar en bild i "vår" grupp på facebook, blir den osynlig för resten av facebook då? Eller har det börjat fungera på BT, att man kan välja att bara de i ens adressbok kan se en viss bild?

Jag har aldrig gjort en grupp på fb själv, men jag antar att samma privat-settings finns där. Men däremot kan man göra ett album på sin egen sida, då får man ju göra settings för del albumet och då kan man göra så att man skapar en grupp av sin egna vänner ex BT flickor, och så göra man bara albumet tillgängligt för just den gruppen. Det var inte speciellt svårt och jag har haft ett par sådana album
  • Heloise

Daa: Nu tar jag mig friheten att kommentera parvlarna här fast bilden är på FB, hoppas det går bra! parvlarna är ju fullständigt ljuvliga, så lika varandra men ändå olika. Ni kan inte få mkt gjort om dagarna, måste bli mkt bebis beundran

• Leksi
    Fru E skrev 2011-04-02 19:02:54 följande:
    *ställer mig upp mitt i rummet*

Har en liten sak ett erkänna........

Bli inte arga men förra lördagen innan maken åkte fick vi ett väldigt oväntat besked på stickan "Gravid" vilket har väckt en massa känslor från förra gången. Jag har haft svårt att tro på det efter alla spottings som varit under hela månaden och vi ville gärna testa på testdagen med innan vi berättade för någon. På måndag morgon får vi ta ett blodprov på kliniken för att kolla så att hcg stämmer med v5 eller vad jag är i.
    Än tror jag inte på det och har svårt att njuta men kanske efter blodprovet (eller inte)

*sätter mig ner igen*
    Ooh oooh men oooooh! GRATTIS!!! {#emotions_dlg.flower} 
    Nu jävlar i mig hoppas vi oss blå på det där blodprovet imorgon. Ursäkta svordomen men ibland är det befogat.

Bamsekram inför en, förmodar jag, nervös natt. ♥
  • Leksi

Hur mår du Fru Sy egentligen? Har du några känningar än? Orvar ska ju komma imorgon... Flört

Hoppas du haft en trevlig helg med kompisarna på besök.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård