• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fjällbruttan

Godmorgon!

För idag är det en rätt bra morgon, förutom att barnen vaknar så tidigt! Gääääsp....

Både Grodan och Lilla Vild är friska, fast Lilla Vild´s mage är i olag, men så brukar det vara flera veckor efter en magsjuka... stackars liten!

Grodan blir ett år den 19! Fy vad tiden flugit iväg! Känner att jag kan ju inte kalla henne bebis mer..
    Och hon är intensiv På morgonen när hon vaknar gör jag tappra försök att mysa i sängen med det är som att få ner en virvlande tornado i sängen!

Men dagitd sover hon helst på mamma, vagnen är innte lika mysig... å andra sidan har då mamma ett skäl att inte göra ett skit utan bara ligga på soffan och snusa på Grodan <3

Här hemma har det lugnat ner sig, min PMS har stillnat för denna gång och maken kommit till några ordentliga insikter! Vad det är kul att se när poletten trillar ner! Men vilken tid det har tagit!!

Vi är ju snart i slutet av vår vintersäsong och det ÄR intensivt och mycket jobb för maken, vilket kanske inta är så jättebra med hans depprission, så gissa vilka det går ut över när han är så trött att han i princip sluddrar...
    Och när jag är sjuk, ungarna spyr åt alla håll och jag har PMS och han jobbar extra och sen bara fräser och kallar mig en negativ kärring.... JA då jävlar smäller det!!!

Igår kom han till insikt, och det var skönt. Men fan vad jobbig denna vecka har varit!
    Och nu har vi bestämt oss att tugga oss igenom säsongen och sen sova!!! FFA ska han SOVA! Tror jag ska skicka bort honom en vecka bara för det!

Men nu ska jag ge ungarna mat och sen ska jag ringa och boka tid för massage idag

Igår när jag var ensam och barnen hade somnat drack jag ett glas vin och åt räkröra som bästa väninnan varit förbi med! Jag försöker hitta guldkanter i min tillvaro

Hoppas ni andra har en ljuvlig helg och jag är inte ALLS avundsjuk på Lanovia!!
    Men jag hoppas av hela mitt hjärta att de har det underbart!

Fru Sy, jag tycker Orvar kan komma den 19, då delar han och Grodan födelsedag
    Skönt att du hinner göra lite saker nu!

Kramar till er alla!!

Åh, Ninnis, superfin liten mage!!! <3

• Daa

Fru E: tänker på dig idag och hoppasHOPPASHOPPAS! Många kramar till dig och din make.

• Daa
    Norrskensflamman skrev 2011-04-01 13:08:03 följande:
    Jag har iaf fått bekräftat nu att det är sant det som typen jag lever med sa. Han har avsagt sig all behandling och skrivit ut sig från psykiatrin Just nu är jag alldeles blank inuti. Vet inte vad jag ska göra. Så just nu är det kanske bäst att inte göra nånting. Får fundera lite på mitt nästa drag.

*kramar om varsamt*
  • Leksi
    Hvidbrud skrev 2011-04-02 07:42:30 följande:
    Tänk att de snart fyller ett! Grodan och A och ankungen! De kom ju precis! Säger jag, snart tvåbarnsmamma. Vad hände?
    Och jag kommer ihåg när du plussade med E! Tänk att du snart har två! Förvånad Skrattande
  • Daa

Bruttan: hurra för nedramlade poletter, motad PMS och tillfrisknanden.

Hvidis: snart tvåbarnsmor! Wohoo! Det var ju alldeles nyss som du skrev att du strax skulle vagga iväg till tåget som skulle ta dig till BB för snittet.
    Hoppas att huvudvärken går över fort.

Och en massa ettåringar! Hej bara, vad tiden går.

Heloise: håller också tummarna för goda nyheter. Klippet du länkade till: Åh, vad jag skulle vilja veta vad de diskuterade.

Muggles: så härligt med fint TUL! Så skönt att höra.
    Jag har alltid tänkt att parvlarna föddes i vecka 37 (36+3), för någon på förlossningen sade att de inte räknats som prematurer om de fötts fyra dagar senare. Har inte alls tänkt i termer som korrigerad ålder för dem, men tydligen så anses de ha fötts en månad för tidigt och det ska tas i beräkning.

Ninnis: åh, vad skoj med bebis-shopping.

Leksi: tungt med förkylningar. Mår ni bättre nu då?

Blommis: hoppas att du har det bra på din semester och att du får känna dig hyfsat kry.

• Leksi

Hej Bruttan! Kul att se dig här och att barnen äntligen mår bättre!

Fy vad jobbigt det låter med PMS, depression, högsäsong på jobbet & sjuka barn i kombination!! Skönt dock att maken kommit till insikt och att ni kan möta det jobbiga tillsammans nu - stå ut de sista veckorna (?) och sedan vila!

A låter ganska lik Grodan tycker jag! Slut är mornarna där man kunde ligga och dra sig en stund och mysa. Nu är det bara upp och hoppa runt 5.45 och är man inte snabb nog protesteras det hej vilt. Han kryper och går längst med saker nu och kan stå korta stunder utan stöd. Allt detta har kommit de senaste tre veckorna samtidigt som vi har klarat av en magsjuka och två förkylningar. Full fart med andra ord! Jobbig kombo också med febrig, trött bebis som ändå är speedad på ventolin och bara vill öva på att gå, gå, gå samtidigt som han rosslar som en hel perkulator.

Nu önskar jag att jag hade ett trollspö som jag kunde vifta över hela tråden med och sprida FRISKHET!! Från förkylningar & magsjukor, från depressioner & bipoläritet, från trilskandes sköldkörtlar & huvudvärk! Och sprickor som läker mirakulöst fort och smärtfritt. Simsalabim - borta!

• Daa

Satt nyss och viftade med en skallra över huvudena på två storleende och viftande bebisar. Nu, några minuter senare, har de båda fallit i sömn. Fälgas blick stannar av och sedan går ridån långsamt ner. Axel börjar gråta lite och en filt, en napp och en stund senare snarkar han. ♥
    Men de verkar vara lite täppta i näsan... vi får väl se hur det utvecklar sig.

• Leksi

Hej Daa!
    Ja igår vände det så nu känner jag mig som en ny människa! Dessutom är det äntligen helg så vi är hemma alla tre. Fick sovmorgon till åtta idag och nu ligger maken och sover med lilleman. Så underbart skönt att bara skrota runt ensam i huset för en gångs skull, äta frukost ensam i lugn och ro, och så sitta här vid den här tiden! Me like!

• Daa

Maken kom hem från affären. Signalen som säger till mig att jag ska gå och duscha. Snart är det mat igen.

Många kramar.

• Heloise

Oj vad tiden går fort, att både Grodan och ankungen snart är 1 år

Leksi: A måste väl också börja närma sig året, jag skäms för att jag inte har ngn koll på när han föddes.

På KS var det bra, det är alltid bra där. Kanske för att vårt barn är precis som hon ska där, bland alla andra PWS ungar. Hon jämförs utifrån andra PWSisar och inte utifrån "andra" barn. Hennes andningsstudie såg väldigt bra ut och hon klarade av att ventilera ut koldioxiden i kroppen precis lika bra som en vuxen utan pws

Så vi har fått grönt ljus för GH-behnadling( tillväxthormon) som ska påbörjas inom 2-3 veckor.
    Vidare undersökte läkaren henne, och han tycker att även om hon är svagare än barn utan pws, så är hon väldigt stark för att ha pws, både andningsmässigt, muskulärt och utvecklingsmässigt, hon är ju väldigt "med" skrattar, söker ögonkontakt hela tiden, hon gråter och är vaken minst lika mkt som ett barn utan pws i hennes ålder. Han sa också att hon är väldigt väldigt tidig och duktig med att äta så mkt som hon gör

Nu betyder det ju egentligen inte så mkt, och läkaren är väldigt försiktig men både Panzer och jag fick känslan av att han ville att vi skulle veta att det kunde ha varit så otroligt mkt "värre" att hon är stark, vaken och aktiv, och inte alls så där fruktansvärt "olik" ett barn utan pws som de flesta andra är. Det är kanske de förta goda nyheterna när et gäller pws som vi har fått sen 28e december. Det känns fantastiskt underbart, att all träning har betalat sig, att allt detta nötande har betalat sig. Då känner vi att det går att påverka syndromet  till vår/hennes fördel, bara man har tålamod Jag har väldigt bra tålamod

Sen så är det ju så att hon är helt ljuvligt söt, och alla som ser henne blir liksom tagna, stannar upp och titta i vagnen ed samma leende som jag har  på läpprna mesta hela dagarna

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård