• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Ninnis, igen-din hund måste ju i varje fall vara lättbadad?  Typ torka på bara en reklampaus och själva avspolningen kan ju inte ta mer än fem röda?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2011-03-24 14:24:45 följande:
    Precis exakt som när man får hem en nerlerad unge från dagis. "Jaja, de måste ju få leka" påminner man sig medan man funderar på hur man bäst får in mesta möjliga av barnet in, men inte så mycket av smutsen. Har ni någon grovingång där du bor? En sådan är verkligen guld värt, men det hade jag ingen. Jag planerar en nu, i källaren med vattenslang och såpa typ. Jag tänker här i första hand på min sambo och hur han brukar se ut när han klippt gräs, burit ved eller för den delen eldat i pannan.
    Ja, vi har en grovingång till tvättstugan. Det är verkligen guld värt! Och det blir väl inte mindre användbart när det är både barn och hundar som ska släpas in...
  • Ninnnis
    Fjällbruttan skrev 2011-03-24 14:06:07 följande:
    Lite Ego minst sagt, men jag la just in en bild på Grodan då hon står upp, hon är så nöjd just nu över det!
    Men lilla sötnosen då! Hon gör verkligen skäl för sitt namn
  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2011-03-24 14:26:30 följande:
    Ninnis, igen-din hund måste ju i varje fall vara lättbadad?  Typ torka på bara en reklampaus och själva avspolningen kan ju inte ta mer än fem röda?
    Abslout. Vi brukar duscha av honom och torka med en handduk. Han har faktiskt aldrig badat i badkaret (förutom en gång när husse låg där och någonfyrade av en raket utanför, då flög han rakt ner i badkaret och satte sig på husses bröst...).

Han älskar att bada utomhus men är inte fullt lika förtjust i duschen. Han protesterar inte, men står och tittar på en med den där "det är så synd om mig-blicken" ut som bara hundar har. Vi kanske skulle testa badkaret? Nackdelen är att badkaret är på övervåningen och ibland är han så lerig att vi får bära honom droppandes rakt in i duschen
  • Norrskensflamman

Herregud så SÖT grodan är!!! Jag blir alldeles knäsvag...

Grovingång är guld värt när man har hund!! Raka vägen in i duschen. Badkar tycker de oftast är läskigare av nån anledning.

Jag har mer och mer funderat på mysteriet med han jag lever med. Psykiatrikern nämnde något om narcissist när vi var där i höstas. Har nu googlat på narcissistiska drag och dyl. och det är en obehaglig, skrämmande läsning. Funderar allvarligt på att ta upp det när vi går till henne igen. OCH att anmäla mig till ett forum för anhöriga

• Ninnnis

Nu ska jag köra till stan och göra lite ärenden (men akta mig för parkeringsböter!), sedan är det dags för gravidträningskurs med cirkelfyspass.

Ha en fin eftermiddag och kväll, mina fina vänner!

• Villemoa

Heloise; kläderna från H&M du pratar om hade Ellie i stl 56 och nu också byxorna i stl 62 De är verkligen ljuvligt söta och sköna!

• Villemoa

Bruttan, vilken SÖÖÖÖT Groda!! Tänk att hon snart blir 1! Klart att du ska rå om familjen, härligt att höra från dig igen

• Villemoa

Blomman, stackars lille Truls! Många kramar till dig också! Har ju sett och ser vad sköldkörteln gjort och gör med min mamma så jag förstår hur det är.

• passionsblomman

Gullgrodan! Med den finurliga minen. Tungan ute

Flamman, det där med anhörigforum lät bra!!!

Jaså, de gillar duschen bättre? Ska kanske prova det då, nästa gång. Truls gjorde sitt allra yttersta för att klättra ur badkaret sist, med begränsad framgång visserligen men ändå.
    Jag skulle vilja ha ett duschmunstycke vid diskbänken i det rum vi kallar hobbyrummet. Då kunde han stå i diskhon, behändigt och bra.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård