• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Fru Sy, hoppas ni får ett trevligt ikeabesök! Jag vet hur mycket du har sett fram emot det

• passionsblomman

Har messat ett litet hejjarop till Andbeyond. Inte hört ngt än och jag börjar verkligen hoppas här att hon inte har mycket kvar. Och att allt går bra. och... ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH vad man inte är lugn förrän man VET att allt är som det ska med både mamma och barn!

Jag hoppas verkligen att hon är mitt i slutfasen och därför inte har någon som helst tid med så värdsliga saker som mobiltelefoner.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Ninnis, ja det var ett as till bil!

Vår kvalar lite in där med, för nu var sambon på besiktning och vi måste byta typ allt som har med bromsar att göra-fast vi redan bytt bromsskivorna fram och nu idag ska betala den räkningen på 3700. NU blir det dyrt och goda råd ännu dyrare. Bajs!
    Well, det är ju inget nytt precis att det hopar sig mer än man tycker det går att sova bra med under kudden, så allt är väl ungefär som vanligt i den här knegarfamiljen. Det löser sig väl på något sätt.
    Men Flamman: JA! man kan-och måste oftast-semestra hemma! Vår resa i år blir till mamma vid Höga kusten påskdagarna och sedan påsklovet hos Bruttan. Sedan blir det sommar i huset här. Inget mer med det.
    Det här med att rabbla allt man gjort på lovet, GÖR ungarna i dina barns skola det och mår isåflall dina barn dåligt över det? Eller är det något du själv lägger på dig?

• Ninnnis

Blommis, det låter som det har varit lite mycket bilstrul för er den senaste tiden. Hoppas ni slipper det ett tag framöver i alla fall. Har ni hundkojan kvar?

Klart man kan semestra hemma! Speciellt om man har en liten hund att tänka på också.

Flamman, jag är säker på att dina döttrar är helnöjda med den semester ni har tillsammans. Era skidsemestrar måste verkligen vara guld för två små tjejer. Hjärta Då behöver man väl inte åka iväg på sommaren också?

• Ninnnis

Jag tycker faktiskt det är lite synd att man ofta åker iväg varenda gång man är ledig mer än en helg. Antingen ska man semestra eller hälsa på vänner och bekanta. Det är sällan man tar sig tid att njuta av att bara vara hemma och ledig. Iofs kan det vara skönt att komma ifrån hemmets måsten, men ibland kan det vara otroligt skönt att bara vara hemma också. Man strävar ofta efter att ha det så fint som möjligt hemma, men hur ofta njuter man sedan av det fina?

När vi köpte huset och maken hade byggt trädäcket tillbringade vi faktiskt tre av fyra semesterveckor hemma den sommaren (med undantag för småutflykter), just för att det kändes tråkigt att inte få njuta av det fina huset och den fina trädgården vi hade skapat.

(egentligen gillar jag inte att skriva "man" och jag talar såklart bara för mig själv, men nu blev det så)

• Ninnnis

Jag hade faktiskt kunnat tänka mig att bara vara hemma med maken och vovven i helgen. Det ska såklart bli jättetrevligt att åka till min väninna, men jag är alltid lite ambivalent innan jag åker någonstans. Innan jag åker vill jag helst vara hemma men när jag välkommer iväg har jag jättetrevligt. "Man" är allt lite knäpp

• Ninnnis
    passionsblomman skrev 2011-03-25 11:37:24 följande:
    Har messat ett litet hejjarop till Andbeyond. Inte hört ngt än och jag börjar verkligen hoppas här att hon inte har mycket kvar. Och att allt går bra. och... ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH vad man inte är lugn förrän man VET att allt är som det ska med både mamma och barn!

Jag hoppas verkligen att hon är mitt i slutfasen och därför inte har någon som helst tid med så värdsliga saker som mobiltelefoner.
    Åh, jag hoppas också att Andbeyondfamiljen har det så bra som bara möjligt!

Är det någon som kan tänka sig att messa mig när hon har fött? Jag ska äta lunch nu och hinner nog inte in mer innan jag åker.

Ha en fin helg alla fina vänner!

Extra kram till Fru E!
  • Hvidbrud

Ha det så härligt i Norge ninnnis. Det blir säkert jätte roligt när du väl är där. Och få gosa med en ettåring är ju inte helt fel, som man säger.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård