• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Villemoa

Flamman, vet inte riktigt hur narcissister är men vad jag förstått är de ingen dans på rosor. Tycker det verkar som en bra idé att anmäla dig till ett forum för anhöriga och ta upp det på mötet nästa gång! Kramar till dig!

• passionsblomman
    Villemoa skrev 2011-03-24 15:04:59 följande:
    Blomman, stackars lille Truls! Många kramar till dig också! Har ju sett och ser vad sköldkörteln gjort och gör med min mamma så jag förstår hur det är.
    Tack! Detta känns så konstigt och off, så jag knappt förstår själv hur det är. Så att någon annan gör det, betyder mycket!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Villemoa
    passionsblomman skrev 2011-03-24 15:08:06 följande:
    Tack! Detta känns så konstigt och off, så jag knappt förstår själv hur det är. Så att någon annan gör det, betyder mycket!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur

I veckans Året Runt (ja jag är en riktig tant som läser den, jag vet ) fanns två artiklar med om två kvinnor som har vardera över- och underproduktion av sköldkörteln. Intressant läsning faktiskt.
  • Heloise
    Hvidbrud skrev 2011-03-24 18:04:20 följande:
    Ingen med bra receptförslag?
    jag måste ha missat, på vad?
  • Hvidbrud

God, lättlagad mat till 10 pers... (6vuxna 4barn) Ska ha litet kalas på lördag och jag är helt tom på idéer...

• Fjällbruttan
    Hvidbrud skrev 2011-03-24 20:07:00 följande:
    God, lättlagad mat till 10 pers... (6vuxna 4barn) Ska ha litet kalas på lördag och jag är helt tom på idéer...
    Gör en stor köttgryta som kan puttra på spisen medans du sitter i soffan och mår gott!
    Servera med potatis eller ris, gele, varma grönsaker eller sallad.

Ungar brukar gilla grytor

Efterrätt: pannacota eller mousse, går också att göra i förväg, glass till barnen om de diggar det bättre.

Vill ni ha förrätt, bli lite retro och gör snittar! Köp tunnbröd, ha på det ni tycker om, rulla i hop och skär upp i munsbitar. En annan favorit vi har är plockbricka, ost, korvar, morötter gurka och lite dipp.
    Båda kan förberedas, tas fram och behöver inte dukas för och man hinner umgås medans grytan puttrar och potatisen/riset kokar

Jag gillar mat men gillar att umgås med mina gäster...
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård