• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru sy
    passionsblomman skrev 2011-03-24 11:35:14 följande:
    Hallååååå! Andbeyond är på förlossningen! Fick sms 10.45 (som jag såg först nu). Skriver så här:

"Hej! Jag får nu sovdos på Danderyd. Efter det får jag stanna på förlossningen. Hörs när bebisen är här. Kan ta ett dygn till dock. Kram! "

Shit! Nu är det skarpt läge! FörvånadSkrattande

Hejja Andbeyond!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Åhh, vad spännande!! Hoppas det inte tar alldeles för lång tid nu!
  • passionsblomman

Ninnis, ja jag vet inte riktigt, men jag gissar att det helt enkelt är en dos smärtstillande för att fru Andbeyond ska få sova lite eftersom det ändå inte är helt dags än, så hon inte är så sliten inför själva slutjobbet. Tror jag.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru sy
    Villemoa skrev 2011-03-24 11:43:17 följande:
    Det är rätt bra här Fru sy tackar som frågar! Vi börjar märka av pollensäsongen här. Värst är det för maken som är superduperallergisk Moa har också känt av det, hon är lite tröttare och det kliar i ögonen på henne så hon får droppar morgon och kväll.
    Jobbigt med allergin! Jag har det oxå men inte märkt av något än. För mig är gräspollen värst så brukar dröja ett tag till. Borde fundera på hur jag skall lösa det i sommar då jag förhoppningsvis ammar, men ögondroppar borde man kunna ta iaf va? Hoppas att Ellie klara sig. Jag har massa allergier, fått från pappa medan min syster inte har några så det är ju möjligt!
  • Fru sy
    Ninnnis skrev 2011-03-24 11:46:24 följande:
    Just nu roar jag mig med att sitta och titta på min mage som spritter och rör sig när Mini härjar runt där inne. Så himla häftigt! Och mysigt ♥
    ♥ Ja visst är det mysigt
  • Norrskensflamman
    Villemoa skrev 2011-03-24 11:45:50 följande:
    Ninnis; tror att det är att man får nåt, typ epidural eller liknande, för att kunna få sova. Är det nån som vet mer exakt?
    Nej Epidural är ju den där ryggmärgsbedövningen.
    Kan tänka mig att det är det som jag fick när jag höll på med pinvärkar i flera dygn. Till natten gav de mig något som var lite morfinaktigt (men såklart inget som skadar fostret) så man blev lite trött i ögat och så var det något som hämmade värkarna, så de lungnade ner sig för ett tag medan man sov. Kommer inte ihåg, var det Bricanyl??? (med risk för att vara HELT ute och cykla).
  • Fru sy

Muggles: Vad roligt att träffa andra som är i samma situation som ni. Hoppas det finns några trevliga som du kan umgås med, men det gör det säkert!

• Norrskensflamman

Villemoa: Alltså pollenallergi verkar så himla jobbigt. Pollen flyger ju omkring i luften stora delar av året. Jag är så glad att ingen i vår familj har det. Än så länge iaf, är det väl bäst att tillägga!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård