• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Leksi

Snälla, jag behöver er hjälp med två saker.

- Hur får man en bebis att somna & sova helst några timmar i sin spjälsäng? Hittills har han sovit hos oss i dubbelsängen men det börjar kännas alldeles för osäkert när han ligger där ensam innan vi gått och lagt oss. Trots att vi bullar upp med kuddar och täcken buffar han sig ut mot kanterna. Han kryper ju nu och vill helst öva på det även i sömnen!

- Vart ska vi åka på semester en vecka i sommar? Som passar en ett-åring och som inte ligger alltför långt från Uppland? Vi har pratat om att hyra stuga på Öland eller i Bohuslän men är lite osäker på om vi verkligen kan åka bil så långt. A är inte speciellt förtjust i att åka bil men det kan ju iofs bli bättre till i sommar. Har ni några smultronställen i mellersta Sverige?

• Heloise

Men Leksi nu blir jag nyfiken, Uppland är  ju jag ifrån, liten håla hmmm intressant, jag är också ifrån en liten håla Om du vill kan du väl inbox vart i Uppland
    Du är ju den trådis som är närmast mig ju!

Vi såg passande nog" Hur många lingon finns det i världen", mysig film och kul för den är delvis filmad i Gävle( lite scener iaf), barnvagnsbio var verkligen supermysigt, det fanns micro och värma maten i och massa härliga ungar som ömson skrek och ömsom skrattade, skötbord med blöjor/tvättlappar och så en paus efter halva filmen för kaffe och kakor( ingick i priset) som fanns utanför. Jag tänker lyxa till det och gå varje gång ( 2ggr i månaden), svägerskan som alltid jobbar delad tur följde med och vart helt såld och vill hänga med nästa gång också( hon har dock inga barn än )

• Hvidbrud

Leksi: i början tog vi bort ena sidan av spjälsängen och satte den mot min sida av sängen och mot väggen, så att den inte kunde glida ut. Så låg hon där och sov eller mufflade sig in mot mig. Senare, samtidigt som jag slutade amma, sov jag i gästrummet och maken la henne och tröstade henne på natten. (Spjälsängen sänkte vi och satte på sidan igen) det tog nog 5dagar sen kunde jag komma in i sängen igen oh hon var amningsfri och sov nog 4-5tinmar där utan att vakna. Vi tog INTE upp henne och tröstade henne utan gjorde det i sängen. Man får ha tålamod i några dagar...

• Heloise
    Leksi skrev 2011-03-23 21:27:07 följande:
    Snälla, jag behöver er hjälp med två saker.

- Hur får man en bebis att somna & sova helst några timmar i sin spjälsäng? Hittills har han sovit hos oss i dubbelsängen men det börjar kännas alldeles för osäkert när han ligger där ensam innan vi gått och lagt oss. Trots att vi bullar upp med kuddar och täcken buffar han sig ut mot kanterna. Han kryper ju nu och vill helst öva på det även i sömnen!

- Vart ska vi åka på semester en vecka i sommar? Som passar en ett-åring och som inte ligger alltför långt från Uppland? Vi har pratat om att hyra stuga på Öland eller i Bohuslän men är lite osäker på om vi verkligen kan åka bil så långt. A är inte speciellt förtjust i att åka bil men det kan ju iofs bli bättre till i sommar. Har ni några smultronställen i mellersta Sverige?
    Personligen är jag faktiskt väldigt svag för Dalarna och Hälsingland, finns mycket fint där, speciellt Dalarna, underbara badställen och ganska mycket att titta på, ex Zornmuseét, Carl Larssongården men framför allt är det så otroligt vackert runt Mora och Leksand.
  • Heloise
    Heloise skrev 2011-03-23 22:12:51 följande:
    Men Leksi nu blir jag nyfiken, Uppland är  ju jag ifrån, liten håla hmmm intressant, jag är också ifrån en liten håla Om du vill kan du väl inbox vart i Uppland
    Du är ju den trådis som är närmast mig ju!

Vi såg passande nog" Hur många lingon finns det i världen", mysig film och kul för den är delvis filmad i Gävle( lite scener iaf), barnvagnsbio var verkligen supermysigt, det fanns micro och värma maten i och massa härliga ungar som ömson skrek och ömsom skrattade, skötbord med blöjor/tvättlappar och så en paus efter halva filmen för kaffe och kakor( ingick i priset) som fanns utanför. Jag tänker lyxa till det och gå varje gång ( 2ggr i månaden), svägerskan som alltid jobbar delad tur följde med och vart helt såld och vill hänga med nästa gång också( hon har dock inga barn än )
    Här har jag alltid velat bo någon natt.
    www.siljan.se/sv/Boende/

Gillar man att vandra etc så finns det många fina vandringsleder runt Siljan. Sollerön är fint också.
  • Heloise
    Heloise skrev 2011-03-23 22:27:29 följande:
    Här har jag alltid velat bo någon natt.
    www.siljan.se/sv/Boende/

Gillar man att vandra etc så finns det många fina vandringsleder runt Siljan. Sollerön är fint också.
    Fel länk

Här är den
    www.akerblads.se/
  • Ankan80

Susar snabbt in och ger ett rungande GRATTIS till Lanovia med familj!!!!

• Hvidbrud

Fru sy: jo, jag får det ruttet dåligt av järntabletterna. Särskilt om jag tar dem som man ska, mellan två måltider... Sar typ var tredje dag nu isamband med måltid. Dåligt upptag är väl bättre än inget, tänker jag. Annars försöker jag få i mig mycket med kosten. Broccoli och rött kött och brännäslor i smoothien (tack för tipset blommis!). Men blä för järn tabletter! Annars har jag märkt att jag ska på toa-nu när Elvis borrar ner huvudet i bäckenet... Kan ju vara något sånt för dig också? Det blir ju väldigt trångt där inne. Tycker att han borde bestämma sig snart vr han vill bra de nästa 6veckorna, för det börjar kännas rejält när han vill möblera om där inne i sin etta!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård