• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Godmorgon!
    Idag ska jag kolla på lilla K som ska deltaga i dagis skidlopp. T har friluftsdag med skolan och hon ska åka slalom.
    Igår var vi i slalombacken (jag stod i liften) och det var en härlig kväll.
    Maken satte tillbaka lavarna på plats i bastun, så nu går den att använda iaf, tills vi har råd och ork att renovera den färdigt.
    På fredag åker jag o maken och ett annat par till Finska lappland och åker slalom över helgen. Flickorna ska vara med sin morbor m fam och åka skoter. Det ser de fram emot jättemycket
    Ha en bra dag alla!

• Fru sy

Funderar på om det är något på g här. Har mått illa och kräkts nu på morgonen och är även kass i magen... men känner mig ändå inte magsjuk liksom. Har molvärk i ryggen och s-dr. Undra om det är på g eller om han trycker mot ngnstans som gör att det känns såhär?!?

• Ninnnis
    Fru sy skrev 2011-03-23 09:33:18 följande:
    Funderar på om det är något på g här. Har mått illa och kräkts nu på morgonen och är även kass i magen... men känner mig ändå inte magsjuk liksom. Har molvärk i ryggen och s-dr. Undra om det är på g eller om han trycker mot ngnstans som gör att det känns såhär?!?
    Ojdå! *biter på naglarna*
  • Ninnnis

Flamman, det låter mysigt med slalomhelg. Jag är duktigt avis på all er siddåkning

Fru E, klart ni ska skaffa hund! Nu är jag iofs säker på att B1 &B2 kommer att förskjuta hundplanerna lite, men förr eller senare så

• Daa

Oj, Fru Sy!
    Hur känns det? Alltså, hur känns tanken på att det kanske är på gång?
    Kan tyvärr inte svara på om det är dags eller om det är något annat... Har du ringt fl?

• Daa

*vinkar till Ninnis*

Tänkte bara smygläsa lite, för jag tänker så mycket på andbeyond och Fru E, men så såg jag Fru Sys inlägg och kände att jag nog kan chansa och logga in. Hittills går det bra: både maken och jag sitter lugnt vid köksbordet, efter att ha hunnit städa lite.
    Ett litet inlägg i diskussionerna kring vad man hinner och inte. Det verkar vara väldigt olika. Hade vi bara haft Axel eller Fälga hade jag förvisso varit ensam föräldraledig, men jag tror ändå att ganska mycket hade hunnits med om dagarna. Såhär på förmiddagen sover de oftast samtidigt. På eftermiddagarna sover de hyfsat också, men då är de osynkade. En fördel med det är att man kan lägga nästan all sin uppmärksamhet på barnet som för tillfället inte sover.
    När jag väl blir ensam med dem om dagarna kommer jag inte att hinna med någonting annat än att ta hand om dem, det räknar jag kallt med. Och om jag hunnit äta ordentligt och inte är helt vildögd av stress när maken kommer hem från jobbet har jag gjort det bra.
    Maken är förresten hemma på heltid till 8 april och sedan tänkte han jobba halvtid en månad.

Nu vaknade Fälga. Stackars liten är trög i magen. Tips?
    Måste gå. Kramar.

• muggles

Daa: tips till trög mage är rapsolja utblandat tex i ersättning. Börja med en skvätt av en femkronas storlek, vänta en dag och se. Öka mängden om det inte hjälper. Effektivare än katrinplommon mm.

• muggles

Fru Sy: lycka till om det dragit igång!

• Fru sy

Tanken på att det kanske är på gång skrämmer mig inte speciellt. Mannen är hemma idag oxå så det är bra, hade en känsla i morse att det inte kändes bra att vara själv efter en kvväll och natt med mer s-dr. Det som känns jobbigt nu är att jag tömt mig helt på energi, benen bär mig knappt och krampar så fort jag reser mig. Vad kan jag göra åt det, funkar liksom inte att få i mig mat nu? För nga av mina kompisar har förlossningen börjat såär så vi får väl se vad som händer framåt här. Inte ring fl än, känns inte aktuellt ännu.

• lanovia 08

Hej hopp, ursäkta min frånvaro några dar. Att vara hemma allihopa gör tydligen inte att jag får mer tid att sitta här utan helt tvärtom. De sista dagarna har vi målat på Es rum så fort vi fått en möjlighet, båda när hon sover, eller en själv när hon är vaken, båda om vi har någon snäll själ som hjälper oss med E. Och snälla själar finns det en del. Men de tar tid kanske främst för att vi inte hinner måla riktigt varje dag och när vi väl målar över allt så måste det ju torka innan vi kan börja om.

Sista dagarna har också bestått av mycket tanker och grubbel. Jag har förresten lagt in en bild i galleriet om ni vill se resultatet av det vi hållt på med här det sista.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård