• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru sy

Hej tjejer!

Igår kväll hade jag onda s-dr igen rätt länge som inte vill ge med sig först. Gjorde liksom ont som ett bälte runt nedre delen av magen och ryggen... ungefär som mensvärk, så kändes det hela tiden och sen när s-dr kom så ökade styrkan på det onda. Är det de som kallas förvärkar? Det lugnade sig efter några timmar med vetevärmare och massage från mannen. Undrar om det är så att det börjar bli nära nu på riktigt eller om det bara är kroppen som övar. Tog det väldigt lugnt igår så det var inte så att jag var igång för mkt.

Tittade oxå på en unge i minuten och är så glada att vi kommit såhär långt. Tänk det kunde varit vi som fick vår pojk så tidigt... tom namnen på dem stämde ju. Impad över hur lugna och trygga de kändes, men man kanske valde att visa just de bitarna.

Pappa blev utskriven från sjukhuset igår, bara en vecka efter op. Tydligen väldigt bra! Så skönt att allt gått så bra såhär långt.

Nu skall bara Orvar stanna i magen till efter fredag, för då ska vi till IKEA och det vill man ju inte missa Jag har ju tippat innan på att han kommer födas på söndag. IKEA besöket på fredag och så skulle vi haft besök i helgen, samma besök som var här när det började med s-dr innan jul. Nu kommer inte de så då spricker säkert min gissning Imorgon är det precis en månad till det är uträknat.

Nu skall jag gå och värma korvstoganoff och ris som mannen så snällt gjort till mig. Han kom dessutom hem igår och sade att han om någon vecka kommer jobba hemifrån ist, han känner väl själv att det är lite orligt att inte vara nära nu. Känns skönt tycker jag!

• Fru sy

Tittar in senare och kommenterar lite, måste ha mat nu!

• passionsblomman

Hej tjejer!

Här varé spännande dagar! Andbeyond? Inget mess än kan jag säga, och spänningen stiger ju som attatn här! Jag la just telefonen på laddning så inget ska råka missas...

EA, kramar fyllda med sinnesro och kraft att uthärda! Jag gräver förresten gärna upp halva din trädgård. Pratar ni om att skaffa hund? Eller var det i andra tråden jag såg det? *vimsar*

Ingis, straffsatserna för misshandel... BAH!

Flamman, håll ut håll ut!

Bruttan? Läget? Full Tupp?

Heloise, få gjort och få gjort...tja, att få skita i fred kan vara högt på prioritetslistan, och inte ens det hann man klart iband. BabyDödBaby
    Eller så kan man bara råka bli sittandes och tomglo de där 20 minuterna som bebben slaggar in.
    Eller så kan man ha en som sover tre timmar samma tid varje dag som ett urverk som min svägerska och sedan severa "ja JAG tycker vår gemensamma tid på kvällen är så viktig att jag stökar undan det dagliga på dagen innan han kommer hem" Well, med tre timmars oavbruten tid att arbeta ostört på, är det kanske inte ens så imponerande, kände väl kanske jag då...Demon
    Å andra sidan hade jag en depresson i hästväg och fick ju sätta ribban på vad som var en prestation och inte utifrån det. Kanske skulle jag ha helt andra förväntningar idag.
    Å tredje sidan är jag rätt hemmanöjd och kan mycket väl gå hemma utan vidare mycket på listan och känna att det räcker. Jag blir istället gärna stressad då det ska hända för mycket. vilket både beror på hur jag själv är (särskilt dåförtiden med tanke på hur jag mådde), men också på barnet i fråga. Han sov INTE i bilen utan gallskrek och vi hade bilavstånd till precis allt.
    Man måste känna sig själv och sitt barn. Det är helt och hållet det absolut enda viktiga!

Jaha, vad tänkte jag mer på då...

...ÄH! Jag vinkar till alla med och utan bebismagar, i brist på minne.

Alldeles strax ska jag dra till veterinären så Truls får sin sista vaccinationsspruta och de ska kolla hans öron också. Han kanske har öroninflammation. Det är visst väldigt vanligt på de "hängörade och långhåriga".

Sonen har studiedag och har stökat undan en massa läxor. Han har varit sjuk och hemma från skolan en hel massa dagar så det var lite att jobba ikapp. Nu leker han med bästisen och de ska för första gången cykla vägen hem till honom. Det är aningen nervöst, men de måste ju börja nån gång och vi tror från båda familjernas håll att de klarar det och sköter sig. Men bilisterna då? För några år sedan körde ett rattfyllo ihjäl en pojke just på den vägen...*panikkänslor*

Annars är det olika besök hos läkare, kurator, sjukgymnastik, hälsokoordinatorn (igår), försäkringskassans handläggare (torsdag), precis hela tien känns det som. Lite för dåligt med lugn och ro att faktiskt genomföra alla rutinändringar och strukturering jag vill och har som målsättning. men men, det blir väl bra.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

Ingis, kram och var lite rädd om dig också!

Fru Sy, skönt att maken ska jobba hemifrpn snart. Kan tänka mig att du ser fram emot ikeabesöket

Tänk att ni har lyckats få Orvar att stanna inne i magen så länge ändå!

Hvidis, soon, very soon

• Norrskensflamman

Kära Blommis; Huvudet på spiken som vanligt. Du skrev det jag glömde i hastigheten; att få borsta tänderna, duscha och skita ifred kunde för mig vara dagens prestation och höjdpunkt. Många gånger har jag suttit med en bebis i famnen och bajsat...  Och duscha... tja X antal gånger har bebis suttit i babysitter utanför duschen och gnällt och klagat medan jag duschat. Så att hinna med egentid med sig själv eller med maken, eller fika med kompisar, det har det aldrig varit tal om i vår familj. Men alla har vi så olika situaiton. Kul att höra olika varianter faktiskt

• Fru E

Blommis-vet du något om mandarin och lime träd!?! Har fått sköldlöss på båda och lite gulaktiga blad även det på båda, inte sådär gröna och spänstiga som de ska vara. Fick ärva dem med huset och de STORA! Synd om jag tar död på dem tycker jag.
    Sköldlössen håller jag på att behandla men vet inte vad jag mer ska göra med dem..........tänkte byta jord och gödsla mer ev ställa ut dem i maj om det går.
    Tips & råg mottages tacksamt

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård