• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise

Då är jag lyckligt lottad då med andra ord eftersom Elise sover i typ 1-1.5h i stöten och när hon är uppe så är hon rätt nöjd med att jollra i babygymmet eller i babysittern eller sitta i bärsjalen.

Jag menar ju naturligtvis inte alls att man MÅSTE göra saker hela tiden. Jag blir däremot rätt lätt rastlös hemma, jag är van att jobba 75% och plugga heltid samtidigt, men helt klart har vi dagar när det är en bedrifty att ta sig ur morgonrocken. Jag ser framemot att kunna gå på öppna förskolan, babyrytmik etc, men det är inte så stor poäng just nu när hon är så pass svag, sen ska jag vara ärlig och säga att jag ff har lite problem med att träffa andra mammor med "friska" barn, inte för att deras barn är friska men för att jag måste förklara vad det är för fel på mitt barn, och då springer alla hem och googlar och så tror de att jag fött ett gravt utevecklingsstört monster typ.

Intressant att höra hur alla andra har det, det finns ju inga rätt eller fel, bara olika barn

• Leksi

Ja! Barn är definitivt väldigt olika! Glad

Jag kommer ihåg jätteväl när jag träffade min kusin första gången efter våra pojkar fötts (hennes är 1½ månad äldre). De var väl 4-5 månader gamla och hon berättade att han (förutom att sova 10 timmar i sträck på natten) sov typ 3h mitt på dagen! Och då brukade hon väcka honom efter en viss tid så visste hon att han skulle vara på bra humör. Jag höll på att baxna - väcka en sovande bebis? Vad sjutton menar hon?? Förvånad Det fanns inte ens i min vildaste fantasi att det fanns föräldrar som gjorde sånt med flit...! Tungan ute

• Leksi

God morgon förresten!

Nu ska jag jobba lite. Har cyklat hit idag och det gjorde mig på så himla bra humör! Fem plus, sol och medvind! SoligCoolSoligCool

• Fru Bygg
    Leksi skrev 2011-03-22 08:04:38 följande:
    God morgon förresten!

Nu ska jag jobba lite. Har cyklat hit idag och det gjorde mig på så himla bra humör! Fem plus, sol och medvind! SoligCoolSoligCool
    Underbart med vårkänslor. Igår var vi i lekparken med E efter dagis och åkte rutschkana, underbart!
  • Fru Bygg

När jag var mammaledig med E så var det lite från dag till dag vad man hann med. Vissa dagar sov hon längre och var nöjd med att sitta i babysittern, och då hann man ju med en hel del. Andra dagar hann man inte ens med att klä på sig, för då ville hon inte sova och absolut inte leka själv. Så det var olika från dag till dag. Sen tror jag det är viktigt att man bara fixar och donar när man orkar. Vissa dagar så tog jag bara det lugnt för jag hade helt enkelt inte ork. Jag var verkligen ingen lattemamman, men tyckte det var skönt att träffa lite kompisar ibland för att få lite annan miljö än att bara vara hemma. Men det är bara som jag är!

• Fru Bygg

Leksi, va roligt att du har tid att titta in här! Har saknat dig!

• Fru Bygg

Lanovia, hoppas allt är bra med dig och familjen! Saknar dig!

• Fru Bygg
    Villemoa skrev 2011-03-21 15:26:17 följande:
    Fru Bygg; vad irriterande med datorproblemet! Har de lyckats ordna det än?
    Nu verkar datorproblemet vara fixat. Men eftersom jag sitter här, så märker ni att jobbmotivationen inte är på topp idag ändå!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård