• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Fru sy: jag köpte en i början av amningen när tuttarn var som enormast... Nog mest för att jag hittade en 75j som passade... Så jo, de blir större, men nej, det var inget son jag tyckte var nödvändigt. Hade min graviditets bh och hade amningsinlägg i den som tog det som sprutade... Men att acceptera läget och räkna med att det kommer att vara mjölk typ överallt är nog det smidigaste... Men, en bra amningsbh som ger rätt stöd och är smidig i att öppna och stänga är kanske bra. Tyckte själv att det var lättast att dra upp bröstet ur bh'n...

• Daa

Fru E: håller tummar och tår och allt som kan hållas för b1 och b2. Tusentals kramar till styrka och uppmuntran under de dagar som kommer här framöver.

Hvidis: skönt att det såg bra ut!

Fru Sy: himla bra jobbat! Så härligt att få sitta upp igen. *hjälper till att knipa så att Orvar stannar ett tag till*

Muggles: grattis till vecka 30! Nu har jag blivit riktigt nyfiken på hur din mage ser ut. Jag hävdar fortfarande att min var större än den såg ut på den där bilden (det blev lite så när jag klippte bort mitt lilla huvud, för då ser man inte hur gigantiska tuttarna är )

Andbeyond: KRAM på dig. Var du än är, vad du än gör just nu.

Själv undrar jag hur många gånger jag ska fundera på att ge upp amningen innan jag faktiskt gör det. Antar att svaret är att jag gör det när jag är redo för det och själv vill det. Axel och Fälga har blivit lite struliga igen. Inte i närheten av vad de var när de var några veckor gamla, men ändå. Jag vill inte amma, sedan flaskmata för att mätta barnet och efter det pumpa för att lätta på trycket i brösten. Det känns inte helt rätt.  
    Hur har ni som ammat upplevt det, blir barnen sämre på att ta bröstet i perioder? Eller är det för att våra barn både flaskmatas och ammas som de blir förvirrade av och till?
    För tillfället upplever i och för sig maken att de tramsar en hel del när de äter från flaskan också. 
    *Funderar på om jag ska pumpa bröstet som ratades på morgonen eller om jag ska invänta att någon blir hungrig*

• Daa

Finfin mage, Ninnis! Hoppas det går bra med shoppingen.

Fru Sy igen: dagtid har jag en amningsbehå, för jag vill gärna ha ett bra stöd för bysten samtidigt som jag vill frigöra bröstet helt när jag ska amma. Nattetid har jag bara en top som jag köpte på apoteket. Den ger just inte något stöd, utan har som enda uppgift att hålla amningsinläggen på plats. När jag ska amma drar jag bara upp den så att bröstet tittar ut (väller ut...) på undersidan.

Och just ja, åh så skönt att operationen gick bra. Hur mår han nu?

*struntar i att pumpa. Hoppar in i duschen istället*

Många kramar och ar

*tänker att det var mer jag skulle kommentera*

• lanovia 08

Fru E, ok då vet jag. Ringde du dem? hjälpte det något?

• lanovia 08

Daa, så jobbigt kan inte jag minnas att det var med amningen. Även om det fanns gånger som tårarna rann och jag ooorkade verkligen inte mera. Men det var mest för att jag tyckte hon bara ammade hela tiden de dagarna.
    Men det kan ju bli struligt när man byter mycket mellan flaska och bröst, greppet är ju inte exakt detsamma.
    Tycker det är kanon att du klarat amma barnen så länge som du har. Vill du fortsätta-gör det! Känns det som att det blir för mycket klarar sig säkert barnen bra ändå!

• lanovia 08

Fru sy mina bröst växte mycket under graviditeten, de sista veckorna var de för stora för alla min bhar även de sist inhandlade. Då köpte jag 2 amningsbhar. Dessa kunde jag ha hela tiden sedan, inga problem med storleken.
    När Ellen var bara några dagar gamal spydde hon ner dessa bhar på löpande band och helt plötsligt stog jag bh lös. Då fick maken åka och köpa 2 till. Jag tycker att amningsbh var kanon och hade inte velat vara utan.
    Men Hvidis har ju en annan åsikt, alla är vi olika och tycker olika saker är smidigt.

Jag körde på amningsbh, amningslinne och sedan hade jag en tröja som var lätt att dra upp och som fick hänga som skydd och gömma bröstet när jag ammade offentligt.

• Fru sy

Tack för era tankar kring amningsbh. Absolut tänker jag ha några sådana tycker absolut att det verkar smidigast. Det jag funderar på är mer om jag skall försöka få tag på det innan det är dags för förlossning eller om jag kan köpa det när han är född. Att skicka iväg maken och köpa känns inte aktuellt då jag är extremt känslig med hur bh:ar sitter. Men vi kanske kan ta oss iväg någon dag och köpa en...

• Hvidbrud

Skulle vänta... Man kan inte ana hur stora de kommer bli när de blir sprängfylda....

• andbeyond

Snabb update: Absolut ingen skillnad sen tidigare Fortfarande gravid utan känningar. bllluurrrg säger bara jag

Ta hand om er! Kram

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård