• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru Bygg

Fru Sy, vi har en ny saab och där skulle det också kosta 4000 kr att koppla bort den, men då kunde de ändå inte garantera att den var helt bortkopplad.
    Vi har alltid haft barnstolen bak och det kommer vi att fortsätta med. Även om man kan koppla bort den genom att vrida av den, så finns ju alltid krutblandningen kvar och vid en ordentlig smäll kan den explodera och lösa ut ändå. Så sa de på Saab iallafall. Vi har E bak som sagt och det funkar utmärkt. Vi har köpt en spegel att sätta på nackstödet, så man kan se henne via vår backspegel och det funkar kanon!

Hoppas ingen tar illa upp om de har sina barn fram, detta är bara som vi resonerar!

• Fru Bygg
    Fru sy skrev 2011-03-18 13:35:08 följande:
    Hej Fru Bygg, vad roligt att se dig här! Hur är det med er?
    Hej!
    Nu är allt bra. Jag mår mkt bättre även om det är sjukt stressigt på jobb just nu. Jag var iväg med en tjejkompis på en weekendresa till Manchester förra helgen och det var underbart att ladda batterierna med lite tjejsnack och shopping. Men oj vad skönt det var att vara hemma igen och få mysa med E. Hon hade saknat mamma massor även om det gick väldigt bra med maken hela helgen.

Nu är det offentligt på jobb med pricken eftersom det syns väldigt tydligt på magen. Kan bara hålla med Flamman och Hvidis om att andra barnet blir man större med. Nu är jag inte så stor ännu, men om det fortsätter i denna takten så ser jag väl ut som ett hus i sommar! (men jag klagar inte, har ju en liten prick i magen!)
  • lanovia 08

Fru E, massa kramar till dig!!!
    Vad är Ö?

• Fru sy
    Fru Bygg skrev 2011-03-18 13:38:37 följande:
    Fru Sy, vi har en ny saab och där skulle det också kosta 4000 kr att koppla bort den, men då kunde de ändå inte garantera att den var helt bortkopplad.
    Vi har alltid haft barnstolen bak och det kommer vi att fortsätta med. Även om man kan koppla bort den genom att vrida av den, så finns ju alltid krutblandningen kvar och vid en ordentlig smäll kan den explodera och lösa ut ändå. Så sa de på Saab iallafall. Vi har E bak som sagt och det funkar utmärkt. Vi har köpt en spegel att sätta på nackstödet, så man kan se henne via vår backspegel och det funkar kanon!

Hoppas ingen tar illa upp om de har sina barn fram, detta är bara som vi resonerar!
    Det är just det jag hört oxå och därför funderar. Han på Volvo sa att det alltid är säkrare att ha barnen i baksätet och man vill ju ha det säkraste för dem. Tänker bara på hur det kommer funka att göra ner till mina föräldrar själv som jag tänker att jag skall göra, det tar ju ändå två timmar att köra... kommer det funka att ha han i baksätet då?!
  • lanovia 08

Fru Sy när vi var och lyssnade på info som NTF höll så sa han att det går rykten om att det inte är hundra säkert att koppla ur airbag med egen nyckel, men detta ville han demontera starkt då han aldrig någonsin hört talas om en sådan olycka, inte där föräldrarna hade gjort rätt i alla fall.
    Sedan vill jag därmed inte på något vis gå i god för detta vidarebefodrar bara hans ord.

Själva har vi precis som Fru Bygg satt E där bak, vi har också en spegel så vi kan se henne. Vid några få tillfällen har vi suttit bak hos henne för att hon varit ledsen annars sover hon för det mesta i bilen och har inga problem med att sitta själv där. Vi har också tänkt som så att det är bra att ha henne bak, skulle man köra själv och hon inte är nöjd är det bättre att stanna bilen och lugna henne än att sitta och försöka pilla medans man kör.

• Fru sy
    Fru Bygg skrev 2011-03-18 13:41:25 följande:
    Hej!
    Nu är allt bra. Jag mår mkt bättre även om det är sjukt stressigt på jobb just nu. Jag var iväg med en tjejkompis på en weekendresa till Manchester förra helgen och det var underbart att ladda batterierna med lite tjejsnack och shopping. Men oj vad skönt det var att vara hemma igen och få mysa med E. Hon hade saknat mamma massor även om det gick väldigt bra med maken hela helgen.

Nu är det offentligt på jobb med pricken eftersom det syns väldigt tydligt på magen. Kan bara hålla med Flamman och Hvidis om att andra barnet blir man större med. Nu är jag inte så stor ännu, men om det fortsätter i denna takten så ser jag väl ut som ett hus i sommar! (men jag klagar inte, har ju en liten prick i magen!)
    Låter härligt! Både med att ladda batterierna, att du mår bättre, att E saknade dig när du var iväg och med pricken i magen. Tror du kommer vara jättefin i sommar. Vilken vecka är det du är i nu?
  • Norrskensflamman

Hej Fru Bygg! Så kul att se dig här Vad mysigt med weekend i Manchester. Suveränt att E o maken fick egentid tillsammans precis som du fick med väninnan.

Fru Sy: vad bra att allt såg bra ut med Orvar.

Vi har alltid haft bebisen bak i bilen. Har det varit längre resor har jag kunnat sitta bak bredvid, och med andra barnet så har storasyster suttit bak och hållt sällskap.
    När jag varit iväg själv och bara hade ett barn med mig, så har jag inte upplevt några problem med att ha bebisen bak. Om jag haft bebisen fram hade den nog tagit för mycket uppmärksamhet av mig misstänker jag.
    Men alla gör ju som de själv vill. Våra barn har trivts i bil och sovit oftast så det har gått bra.

• Norrskensflamman
    lanovia 08 skrev 2011-03-18 13:46:25 följande:
    Vi har också tänkt som så att det är bra att ha henne bak, skulle man köra själv och hon inte är nöjd är det bättre att stanna bilen och lugna henne än att sitta och försöka pilla medans man kör.
    Precis så tänkte jag också!
  • lanovia 08
    Fru sy skrev 2011-03-18 13:44:42 följande:
    Det är just det jag hört oxå och därför funderar. Han på Volvo sa att det alltid är säkrare att ha barnen i baksätet och man vill ju ha det säkraste för dem. Tänker bara på hur det kommer funka att göra ner till mina föräldrar själv som jag tänker att jag skall göra, det tar ju ändå två timmar att köra... kommer det funka att ha han i baksätet då?!
    Det beror sig ju helt och hållet på hur lille Orvar blir till sättet. Jag har kört en timme själv, det var inga problem och skulle ha funkat längre också.
    Men funkar det inte kanske du kan ta tåg?
  • lanovia 08

fru sy vad skönt att allt såg bra ut vid kontrollen.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård