• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru E

Soldemor-helt underbart vilket väder det varit idag Solig tom så att jag var tvungen att öppna alla dörrar i uterummet för att kunna sitta där. Måste snart ta tag i att köpa skuggpasta och sy hissgardiner så vi får ner temperaturen lite.

Ninnis-idag är läget under kontroll men lite uppgivet, "orkar" inte riktigt bry mig eller fundera eftersom jag inte kan göra något åt det hursom. Om vi inte får blodprov så borde ett gravtest visa rätt resultat så funderar på att testa innan maken åker på söndag. Hade varit skönt att sluta med alla hormoner och låta kroppen vila om det nu ändå inte är något.

Flamman-jag säger som Ninnis köp det som DU gillar är inte heller någon modeguru utan köper det jag tycker är snyggt

• passionsblomman

Ea, jag skulle säga att det är normalt att ett citrus(/oliv)träd tappar en massa blad och blir lite ämligt under vintern. De vill ju stå ljust svalt och frosstfritt (+10-+15grader) och de skall vattnas sparsamt utan näring över vintermånaderna. Däremot kan man gärna duscha dem eftersom inomhusluften vanligtvis är för torr. Extrabelysning hjälper också.

Men nu är det ju en strålande idé att plantera om, börja vattna mera och även göda, samtidigt som du försiktigt vänjer trädet vid utevistelsen. det ska inte sättas ut mitt i solen direkt, utan börja i skugga och om det är hanterbart så flytta ut och in tills nattfrosten är över, annars vänta till dess med att ta ut det.

Citrusträd är tyvärr lättangripna av inkräktare som just sköldlöss, bladlöss mm. Det är därför bra att verkligen se till att trädet mår så bra det går, vilket ökar motståndskraften. Duscha, och gärna med såpvatten av och till. Sedan finns det små pinnar att sätta i jorden som verkar mot skadedjur. det kan man ha i förebyggande syfte. Speciell näring och jord för just citrus finns.
    Här står lite att läsa:

http://www.tradgardsmastaren.com/?s=artiklar&m=1&title=Citrus&iArtiklar_id=5

Här hittade jag en bok särskilt om citrus. (Har inte läst den, och inte har jag något citrusträd själv heller, det här är butikskunskaper... )

http://www.odla.nu/artiklar/bokrecensioner/bokrecensioner-ovrigt/citrus-i-kruka

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru sy

Kom att tänka på en sak som någon av er säkert kan hjälpa mig med... för visst är det några här inne som är riktigt duktiga på att baka! Jag är så sugen på chokladbiskvier, men sedan jag blev äggallegiker för några år sedan kan jag aldrig äta sådana längre. Att göra dem mjölkfria är inget problem. Men hur gör man en botten till biskvin utan ägg, går det ens?

• Fru E

Blommis-träden står i vårt inglasade uterum som har hållt mellan 5-8 grader under vintern, nu är det allt mellan 10-30 grader om solen står på. Vet faktiskt inte om de varit ute tidigare eftersom vi fick dem av husägarna. Limeträdet är över 2 m och mandarinen ca 1.6 m så de är inte så lätt hanterliga att flytta.
    Näring har de fått en gång/månad under vintern ca och nu lite oftare eftersom de blommar och har frukt. Vattna har jag försökt göra när de är torra men svårt att veta hur mycket de vill ha eftersom temperaturen varierar så mycket.

Lössen gissar jag har varit där hela vintern men att jag inte tittat tillräckligt noga, kan vara därför som de tappat spänst och är bleka i bladen samt tappar dem.
    Har börjat spruta med såpaspritlösning och pilla bort lössen. Tänkte plantera om dem nu snart och köpa en annan gödning.

Så man kan sätta ut både lime och mandarin när gör jag det

• Fru E

Fru Sy-jag vet att det finns äggpulver men jag vet inte hur det är att baka med det faktiskt, googla och se om du hittar någon bra sida

• Fru E

Blommis-duscha med vatten har jag försökt göra regelbundet under vintern men det har varit sisådär med det *skäms lite* det är först nu som jag verkligen har tid till att se över alla blommor här finns och lära mig

• passionsblomman

Fru Sy; den här tjejen verkar ju baka som en galning:
    http://veganvintage.wordpress.com/min-kakbok/
    och allt är utan ägg eftersom hon är vegan. Man kan visst maila henne för recept, och hon ska försöka få sin kakbok utgiven. det vore ju något för en äggalergiker att ha i hyllan...

• Fru E

Blommis-både jag och maken vill ha hund men vi har inte satt något datum på det. Det blir mer och mer aktuellt ju längre från barndrömmen vi kommer. Det vi först ska planera och ta tag i är hur vi löser var vovven ska vara under dagarna.
    Hunddagis kräver troligen att vi kör bil till tågstationen vilket vi helst inte vill, vi cyklar idag. Hundgård är för oss optimalt då men då måste vi arrangera om i våra projekt och bygga friggebod. Maken ska kolla om han får ha hund med till jobbet någon dag och jag kolla hunddagis i orten där maken jobbar för då skulle han kunna lämna . En dag i veckan kan vi jobba hemifrån med så om vi bara sätter manken till löser vi det hela men än har vi inte planerat skarpt

• passionsblomman

Oh är de SÅ stora EA, då har de nog inte släpat ut dem alls kanske? Jag tycker du ska se om du kan hitta någon firma som jobbar med, säljer och hyr ut just större träd och kolla om de kan ge råd. Låt som en som nog säkert kommer att köpa fler träd...
    Du behöver nog skaffa lite specialkunskap för att hålla de där bamsarna fina. Den där boken jag hittade kanske?

Jo, hund kräver ju lite logistiklösningar så man inte står där med skägget i brevlådan och en olycklig hund. Fast här sa sambon till slut "Men KÖP den där hunden nu då, så är det gjort sen", eftersom man ändå aldrig kan veta hur allt blir framöver och så löser vi det eftersom. Okejdå, sa jag, och sket i att jag inte vet vad jag gör om en månad ens, och åkte till Piteå och hämtade en flufftuss.
    Men ni kan väl cykla med vovven i en såndäringa kärra bakpå?
    Vad har ni för rasser ni väljer bland? Kanske kan den springa med bredvid cykeln? Eller åka cykelkorg?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård