• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fjällbruttan
    passionsblomman skrev 2011-03-24 14:11:12 följande:
    Hur många ljusmanchetter har du egentligen?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Hon dök in där manchetterna som tillhör jul ligger
    Annars har jag.... inga alls
  • Heloise
    Hvidbrud skrev 2011-03-24 20:07:00 följande:
    God, lättlagad mat till 10 pers... (6vuxna 4barn) Ska ha litet kalas på lördag och jag är helt tom på idéer...
    Jambalaya brukar jag göra, det är ju en slags gryta, en stor sallad, lite gott bröd och en stark ost till det , den är lättlagad och sköter sig själv, mkt smaker och gud vad sugen jag blev på det nu då haha

Gulaschsoppa är en favorit här, soppa är ju också härlig bjudmat tycker ajg, och så får man plats med en god efterrätt eller tårta
  • Leksi
    Fjällbruttan skrev 2011-03-24 14:06:07 följande:
    Lite Ego minst sagt, men jag la just in en bild på Grodan då hon står upp, hon är så nöjd just nu över det!

Mindre nöjd över en ny tand och förkylning...

Fast just nu är det tyst för hon har lyckats få upp ett skåp och sliter ut ljusmanchetter hej vilt, jag låter henne hållas så jag hinner sitta här  
    Oh så söt hon är! ♥
    Min A är i precis samma fas nu! Ska bara ställa sig upp mot allt och lyckan i livet är om mamma eller pappa har tid att går runt med en! Skrattande
  • Leksi

Tack för tipsen om Dalarna, det ska jag definitivt titta närmre på!

• Leksi

Undrar så hur det går för Andbeyond...

• Leksi
    Hvidbrud skrev 2011-03-23 22:13:12 följande:
    Leksi: i början tog vi bort ena sidan av spjälsängen och satte den mot min sida av sängen och mot väggen, så att den inte kunde glida ut. Så låg hon där och sov eller mufflade sig in mot mig. Senare, samtidigt som jag slutade amma, sov jag i gästrummet och maken la henne och tröstade henne på natten. (Spjälsängen sänkte vi och satte på sidan igen) det tog nog 5dagar sen kunde jag komma in i sängen igen oh hon var amningsfri och sov nog 4-5tinmar där utan att vakna. Vi tog INTE upp henne och tröstade henne utan gjorde det i sängen. Man får ha tålamod i några dagar...
    Åh jag bara känner redan hur himla dålig jag kommer vara på att genomföra detta projekt... Att inte ta upp honom och så menar jag, jag är så himla blödig. Eller alternativt att ta upp, trösta och sen ner i sängen igen, sjutton gånger om så krävs, tills han somnar. Båda alternativen känns lika olockande.

Att ta bort ena sidan på spjälsängen och ha den mot dubbelsängen har vi provat i höstas men det fungerade inget bra för då la sig katterna i den. Är det inte det ena så är det det andra liksom.

Hur gammal var E när du slutade amma och sov i gästrummet?
    Börjar känna att det snart är dags kanske. I maj när han blir 1 börjar jag jobba heltid och då behöver jag nog få sova på nätterna.
  • Fru sy

Tanken är ju att vi sk till IKEA idag. Vad var det man inte får missa när man nu är där?

• Fru sy
    Hvidbrud skrev 2011-03-24 20:07:00 följande:
    God, lättlagad mat till 10 pers... (6vuxna 4barn) Ska ha litet kalas på lördag och jag är helt tom på idéer...
    Vi åt biffar i tomatsås igår kväll, det är supergott! Vill man lyxa till det tar man fetaost och oliver i biffarna, annars gör man de bara som vanligt. Steker dem och så i med dem och krossadetomater i en gryta... serveras med ris och ngn lite "starkare" sallad typ roccula. Är enkelt och väldigt gott!!
  • Fru sy

Bruttan: Vad fina dina flickor är! Såg bilderna på fb.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård