• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

EA: läste i en trädgårdstidning (ja JAG har köpt trädgårdstidning - det ni!!!) att pelargonexperten Lasse Anrell inte alls tycker de behöver vintervila, så kör på du! Jag köpte några Mårbacka i höstas och de blommade så fint hela hösten, sedan har de stått kvar i ljuset i köksfönstret hela vintern. Nu för ett tag sedan klippte jag ner dem och fick fina sticklingar som jag nu planterat. Vi får väl se om de blommar lika fint i år...

Jag planerar att plantera fram för allt fler krukor i år och satsar på blått/vitt/lila/rosa. Vi har ju en klippskreva där jag vill göra något ordentligt så småningom men i år blir det knappast... Den är lite svår för läget är nordöst men ganska soligt ändå men så är det ganska blött också, för det rinner ner vatten ovanifrån. Förra året försökte vi med en kaprifol där men den dog förmodligen för att den fick rotblöta(?). Men jag slängde iaf ner en fröpåse med sommarblommor som jag fick gratis med ngn tidning förra året och den tog sig jättefint, och blommade nästan hela sommaren. Så det får väl bli en sådan "miniäng" i år också.

andbeyond: förstår att du har ploppat! Grattis!!!

(nu ska jag läsa ikapp mer...)

• muggles
    Fru sy skrev 2011-03-24 12:11:40 följande:
    Muggles: Vad roligt att träffa andra som är i samma situation som ni. Hoppas det finns några trevliga som du kan umgås med, men det gör det säkert!
    Tja vi får väl se. En av dem var iaf ganska påstridig och en liten besserwisser tror jag så tveksamt om jag står ut med henne längre perioder (jag föredrar att vara enda besserwisser i bekantskapskretsen MOAAHAHA!). Men i min ålder var de iaf men det betyder ju inte automatiskt att man har mer gemensamt, bara att man kanske befinner sig någorlunda i samma situation i livet (jag menar, det kan vara lite skillnad på 23 och 40...).
  • Fru E

Fru Sy-hur gick det på Ikea?

Välkommen till världen Mary

Mugglan-här handlades det både peenser, cyklamen, mini påsklilja och primula igår för att sätta på trappen imorgon.

• passionsblomman

Hihi! Mugglan, jag ler för mig själv över ditt trädgårdsuppvaknande. Se där sov en liten blomsterflicka även i dig. {#emotions_dlg.flower}

Bland perenner så borde sådant som Liljekonvaljer,(vår) Nävor(försommar/sommar), Hosta(underbart bladgrönt mot allt annat, efter konvaljerna och sedan mot hösten Silverax kunna funka, bara du ser till att det finns någon liten dränering så det inte blir en damm de står i. (attt blanda sand i jorden och tex ha singel i botten är bra) En rejäl rotblöta vill i själva verket de flesta blommor ha ibland, bara de får torka upp emellan. Bättre än att dutta jämt. Om de däremot står ständigtt blött, så kan de få röta, vilket är något helt annat.

Dränerar du bara i botten så bör förövrigt både Kaprifol och Klematis funka som klättrare på din fina klippa!

http://butik.odla.nu/kampanjer/pr/1
    Bland de här fanns visst alla mina förslag visade med olika sorter.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • muggles

PB: du har så rätt i din analys ang resande mm!

Ninnnis: och jag håller med - sedan vi skaffade hus ser vi till att vara hemma en del på semestern. I år lär vi tex inte åka på ngn utlandssemester men som tur är har vi havet nära!

EA: vad är det för spännande trippelgnugg ni har ägnat er åt???

• Fru E

Mugglan-vi hade trådfika hos Hvidis i onsdags

Blommis-fniss bockar av alla blommor du radade upp

• muggles
    Daa skrev 2011-03-26 11:32:20 följande:
    Muggles: finfin mage. Tänk att Ada och Beda bor där. <3
    Ja tänk. I sin lilla tvåa *nu skulle jag vilja göra ett hjärta*
  • muggles

PB: tack för tips! Hade faktiskt hoppats på lite experttips från dig! Hade varit så glad om kaprifolen tagit sig för den växer vilt ganska nära här så den borde trivas utan alltför mkt skötsel. Klematis tycker jag är jättefin men har lärt mig att den ska klippas och ansas (beroende på sort) så jag avvaktar lite. Börjar lite lugnt och ökar till svårare sorter efterhand... Jag kanske måste sätta kaprifolen lite längre bort från där det rinner ner bara? *funderar* Fick den av min svärmor så hon kunde ju ge oss ett skott till kanske... Jag har lärt mig en massa nya sorter som jag tycker är fina: Rosenskära, Malva, Näva, Silverax (ditt tips!), ...

Jag frågade min mamma (som har erkänt gröna fingrar) om hon någonsin trott att jag skulle bli trädgårdsintresserad och hon svarade "näe! men roligt att folk kan ändra sig"

Jag drömmer ju om pioner som är min favoritblomma (och som även var min mormors favorit så det är lite nostalgi på det sättet med) men vet ännu inte var jag kan tänkas ha dem... Sådär stora ljusskära, nästan vita *drömmer*

PB förresten - vet du hur svårt det är med stockrosor? Man ser dem överallt nere i Skåne men inte här i Bohuslän, så ev trivs de inte här (för långt norr ut?)? De skulle göra sig fint mot vår södervägg tänker jag annars... Men det kanske är en massa skötsel mm med dem också?

• muggles

Heloise: låter uschligt jobbigt med Elises ätande Påminner lite om Piff och Puff i granntråden (fast Elises problem är att hon somnar ifrån eller?).

PB: förresten, visst är det skittråkiga utgifter med bil! Kommer ihåg när jag var singel och hade bil själv  - en 10 år gammal Audi 80 - och hade sparat undan 4000 kr till att köpa nya vinterdäck. Då pajade fördelardosan och så behövde kamremmen också bytas - det gick loss på 7000 kr, vinterdäcken ej inräknade Blä.

• muggles

PB: nu har jag sparat ner dina tips!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård