• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Villemoa

Lanovia; hur är det idag, har grinigheten gått över eller är det för tidigt att säga? Kram

• Norrskensflamman

Hej hej!

GRATTIS Andbeyond och maken och VÄLKOMMEN lilla Mary ♥
    Underbart att höra att ni mår bra. Inväntar förlossningsberättelse när ork och tid finnes

GRATTIS i efterskott finaste Hvidisen Hoppas du fick en underbar dag.

Vi har haft det bra i helgen. Hela lördagen i slalombacken. Världscupsbacken brände vi av massor med gånger från morgonen, innan den hade hunnit bli sönderkörd.
    Mysig helg med trevligt sällskap. Och pengarna har rullat.......
    Flickorna hade haft det toppen med morbror  och moster. Skoter i dagarna två, de har fått färg på kinderna

Nu väntar en jobbig vecka, så det är bara att hugga i.

Kram till alla!

• Fru sy

Hej tjejer. Jag är här! Klart jag skickar sms när det är på gång. Kan jag skicka till dig Villemoa?

Det har varit lite struligt. Var kanonkul på IKEA, vi fick massa fixat! Sen i lördags fm var en kompis här med hennes son, jättemysigt. Därefter var jag helt slut, fullkomligt utslagen och så fortsatte det även igår fast med en huvudvärk som inte ville ge med sig. Hos bm i fredags låg mitt blodtryck på 125/90, har legat på 105/70 innan så det var en höjning. Därför gjorde ju såklart huvudvärken oss oroliga. Åkte in till förlossningen igår kväll, trycket var då bättre, hade svagt utslag på protein och mina levervärden var lite sämre. Men de vet inte om det bara beror på att jag kommit längre i graviditeten. Så nu skall vi till vårdcentralen och lämna nya prover, för att kolla att levervärdet inte blivit sämre. Så i eftermiddag skall läkaren ringa så får vi veta hur det ser ut. Men tycker faktiskt att jag känner mig bättre idag, tror jag åkt på en förkylning för har ont i halsen. Kan ju säga att jag aldrig varit så glad över att ha ont i halsen innan... Hellre förkylning är havandeskapsförgiftning ju!

• Daa

Fru Sy: Läskigt med blodtrycket. Bra att ni kollar upp det noga! Vi hoppas på förkylning, hur skumt det än känns att säga så.

Lanovia: känns det bättre idag? Det blir liksom dubbelt så trist när man är grinig och dessutom medveten om det och inte lyckas göra något åt det. Hur mår du i övrigt?

Flamman: härligt med mysig helg. Att pengarna rullar... det är ju mindre kul. Men ibland kan det vara värt det.

Tack, det gick bra att åka till föräldrarna, men jag vill nog inte åka någon annanstans ännu. Vi hann med två matningar när vi var där och det var en hel del gråt (bara från barnen den här gången). Axel har fått en ovana att jaga upp sig så mycket under den tid det tar att sätta sig tillrätta och ta fram tuttarna att han ibland blir för hysterisk för att kunna ta bröstet. När det händer kan man med mycket tålamod och lite tricks få honom att ta flaskan och då är det skönt att vara hemma. För Fälga kan det vara tvärt om. Så hur smidig eller kaotisk matningen blir kan man aldrig förutsäga.
    Kanske är det någon babyfas de går igenom. 
    Vi hälsade på hos min farmor och där råkade det vara ganska många släktingar. De blev förstås glada över att få se tvillingarna, men vi kände att det blev lite väl många nya intryck för barnen. Vi kom hem för sent för vår kvällsrutin, men natten blev lugn (förutom för mig: av någon anledning har jag haft en jätteproduktion av mjölk just i natt och hunnit få småpanik mellan matningarna. Men som tur var, var barnen duktiga på att ta bröstet.), så det var nog inga problem för småttingarna.

Igår blev Axel och Fälga tre (!) månader och idag blir det vaccinering.

• Villemoa

KLART du får skicka sms till mig Fru sy!! Tar emot det med ära! Hoppas verkligen att dina förhöjda värden beror på förkylning och inte havandeskapsförgiftning!

• Villemoa

Ååååh mitt inlägg försvann typ!

Vad jag skulle säga Daa var att jag förstår att du inte är redo att åka någon annanstans med barnen än. Det är så viktigt att man känner sig bekväm när man åker iväg och speciellt när det är matdags. Min amning med Ellie har ju strulat lite (utebliven och/eller fördröjd utdrivningsreflex, men det är bra nu igen) och då ville jag inte gå nånstans om jag visste att jag skulle vara tvungen att amma. Ellie blev hysterisk när mjölken inte flödade och jag blev helt svettig!

Hoppas att vaccineringen går bra! Om du inte redan har det hemma så är Alvedon/Ipren/Panodil-suppar bra att ha för de kan få feber av sprutorna.

• Fru Bygg

Flamman, låter som ni haft en mysig helg!

Fru Sy, hoppas det är en förkylning och inte havandeskapsförgiftning! Roligt att du kunde åka till IKEA i fredags och att ni hittade så mkt!

Lanovia, jobbigt att vara irriterad och inte kunna göra ngt åt det. När åker ni till Kap Verde?

Andbeyond, grattis till lilla Mary!

Kommer inte ihåg vad mer jag skulle kommentera, är så trött.

Jag kommer inte ihåg att jag var såhär trött med E. Jag vet att man kan vara trött i början av graviditeten, men tycker att det borde gå över tills nu. Jag är helt slut vid fyra, femtiden och kämpar för att hålla mig vaken tills nio iallafall. Känner mig på så dåligt humör eftersom jag inte kan vara den mamma och fru som jag vill vara. Hoppas verkligen att tröttheten (och täpptheten i näsan) går över snart! Till råga på allt så har jag huvudvärk var och varannan dag. Hade det med E och blev sjukskriven på halvtid de två sista månaderna, men jag vill ju inte må såhär redan. Dessutom har jag ju bara 14 veckor kvar på jobb innan semester och då går jag hem för gott innan mammaledigheten. Så de sista månaderna kan jag ta det lugnt.

• Norrskensflamman

Fru Bygg: förstår din frustration... Jag var också ännu tröttare med 2:an. Kanske för att man har 1:an att ta hand om också, och det vill ju inte säga lite det! Jag hade också nästäppa, nästan hela grav.
    Men du , vad jobbigt med huvudvärken ! Vad säger BM, ska man måsta ha det så hela grav. verkligen?

Jo, vi hade en mysig helg. Tyvärr fick vi fel på bilen igen. Inte min men makens, vilket ju på ett eller annat sätt drabbar mig också   Den var ju in på rep för ca en månad sedan. Det gick som ett försäkringsärende. Men de bytte aldrig den del som det var problem med utan bara rengjorde. Fastän vi påpekade att på första Toyotaverkstaden vi var på i Uppsala sa de att den måste bytas. Jävla blodiglar till att suga ut pengar
    Jag har iaf ringt försäkringsbolaget och de säger att det ska gå på samma ärende, då bilen beter sig precis likadant som förra gången och uppenbarligen har de ju inte åtgärdat felet!
    Men böket med att köra fram o tillbaka 7 mil enkel väg, först för att läsa av felet, sen för att ställa på rep och sen ska ju fanskapet hämtas och vi ska han en hyrbil under tiden den är på rep osv. Vi åker ju dit på en massa extrakostnader ändå, bara för att de inte kunde byta den där delen direkt. ASSHOLES!!!
    *eldar upp mig rejält*

Jaha, hur har ni det i vårsolen? Låter helt overkligt när ni pratar om plantera och gräva, här ligger en meter snö fortfarande.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård