• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

Nu knallar Fälga omkring med två små filtar och försöker göra något med dem. Vad det än är så går det inte så bra, för hon verkar mycket missnöjd.

• passionsblomman

Upptäckte att det var mer än hög tid att fylla på bensin i bilen.Sa "käre gode Gud, välsigna bensinen" och rullade med berått mod vidare. Det höll, och jag tankade, betalade och beslöt mig för att också ta mig tid att tvätta av vindrutan.
    Flyttade inte bilen bort till det lilla skåpet, utan hämtade hela hinken istället. Tvättar och gnor. "jäklar anacka, det avar tom lortigare än jag tyckte det såg ut inifrån.." *Tvätta tvätta* "men OJ, har det där stenskottet blivit sådär mycket större nu? Det har jag inte sett förut.." *tvättar lite till*

Går och ställer tillbaka hinken. På väg tillbaka till min bil, kommer en riktigt snygg kille med ett stort brett leende förbisvepande och adresserar mig : ja tack då! Flört
    Jag tittar förvånad på honom medan han sätter sig i sin BMW, kollar lite åt sidan för att se om han talar med någon annan...

...näää? Det är bara jag här? *funderar* Får sedan syn på hans bilruta. Den är ren. Väldigt ren. Den har tom blöta ränder kvar efter förnserskrapan. Den killen kom inte från skåpet med tvätthinken i...

-Eh...VA? Vänta nu, menar du att jag ställde mig och tvättade din bilruta istället för min egen? Jaha, men då får jag väl hämta hinken igen och putsa min egen nu då...
    -Ja-men tack ska du ha! *ler ännu större och åker iväg i sin svarta BMW*

Kvar står jag, vid min alldeles väldigt gröna Audi. Cool

Tur man inte är 14 längre, för dåförtiden hade man väl dött av skämmighet. Skäms Men, däremot undrar jag allvarligt om jag skulle behöva undersökas för Alzhemers eller så. Jag verkar ju knappt veta vad jag gör därute i världen. Förvånad

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Daa skrev 2012-06-01 16:00:05 följande:

I vår omgivning har det hänt två stora saker. Som nämnts förr, ibland går liv och död hand i hand.

Min farmor blev sjuk och dog några dagar senare, lugnt och stilla med ett av sina barn vid sin sida.

En vän överlevde en svår operation och plötsligt blev domen, max tio år kvar att leva, upphävd och hen har en rimlig chans att få se sina barn växa upp

Oj då! Ja, ibland påminns man verkligen om livets skörhet och hur man inte kan ta något för givet. Vila i frid lilla Farmorn!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

Haha, vilken UNDERBAR liten episod, Blommis! Jag fnissade högt för mig själv när jag läste det, tack för det! Ha det så jättetrevligt på festen och hälsa Didis så gott!

• Ninnnis

*hjärtar alla gosbollar och parvlar* Ibland får man sig verkligen en tankeställare om hur skört livet är. Kram på dig, Daa!

• Hvidbrud

Härlig historia blommis! Så i din egen lilla värld kör du BMW
    daa: åh! Kramar! Både glädje och sorg kram!
    Ninnis: du, jag och våra tre,nått. Ingis och hennes 1,5a. Ea,nått och fru bygg plus 1. Vad jag vet. Kanske prästfrun också? Någon mer? Har jag glömt nån? Jag tänkte höra med Ingis om det passar att komma vid 10snåret, så tar vi bussen med fruktpaus i och tid att leka lite innan lunch och evt vila (ha! Tror inte ens att jag kommer försöka få e i säng...) men j sover nog då nån gång.. Han har börjat med att försöka hålla sig vaken....
    status: gosboll sover. Busboll tittar på bilder i telefonen och ska nattas. Maken: på sommarfest och jag ser fram emot att börja läsa mitt härliga bokpaket som jag köpte igår. Först ut blir 1q84. Längtar!

• Ninnnis

Fina gosboll och busboll! 10-snåret funkar för mig. Det ska bli så kul att träffa er alla!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård