• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Ninnnis skrev 2012-05-28 11:28:04 följande:
    Blommis, hur är det med dig? Saknar dig!
    Jotack. Jag sitter ute idag, för sedan ska det bli skitkallt och helt värdelöst sitta-i-trädgården-väder, så jag passar på idag. Resten av veckan kan jag vara inne, städa, prata ikapp på BT och vad det nu kan vara. Ja, och så ska jag till AF/FK för utvärderingsmöte och på lite andra möten också. Egentligen har jag Full Tupp, men det tänker jag ganska mycket strunta i just idag.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Im yours

Hallå!
    Tack så mycket Flamman, det är jättekul att blogga igen. Hoppas födelsedaxkalaset för K blev bra, ler då jag tänker på alla kalas man ordnat. Nu är ju ungarna stora och dessutom utflugna

Det är en riktig livsresa du och Panzer ska göra Men det är kul att vara två, jag o dottern började på viktväktarna och så tränar vi på gymmet tillsammans. Det har varit/ är riktigt skojigt! Och så pushar man varandra.

Kram till alla!!! / Liz

• muggles

Blomman: Full Tupp!

EA: hur mås det med lilla maggen?!

Flamman: har inte sett dig inne sista sidorna, update?

Ninnnis: spännande med ruvningen, mår du bra?

• start september

Kikar också efter Syrinx - hur gick allt?

Heloise - häftigt med beslut och familjeprojekt! Lycka till!

Muggles - all respekt för tre småtjejer på en strand. Det vågar jag nog knappt med två i sommar tror jag? Den stora är vattendjur och rätt gränstestande nu så det får i såfall vara med lillasyster i sele, alt fast i en vagn hela tiden.

Här jobbar jag och är hemma växelvis. Rörigt  ibland men nyttigt för min hjärna och för barnen och pappa. Lilla är 8,5 månader och hasar på rumpan. Hon är ganska liten efter lite sjukor och med inte så stor aptit, men väldigt med i allt som händer. Storasyster är idolen och de har jättekul ihop redan. Nattsömnen är sommarens projekt, nu sover jag med lilltjejen och ammar mycket på nätterna. Jag vill ge närhet och hon har behövt näringen vid alla sjukor men egentligen borde vi vända på steken med ordentligt nattsömn utan mat så att hon blir mer hungrig på dagen och jag blir piggare. Samlar energi och väntar till sommarsemestrar för att orka med förändringen tror jag.

• Ninnnis

Mugglan, jag mår bra tack. Försöker att inte känna efter så mycket, eftersom det inte direkt kändes något förra gången. Idag har jag och Mini varit och fikat på hans blivande dagis. Han verkade stortrivas och jag fick ett jätrebra intryck, så det känns bra inför hösten. Nu sover Mini och jag och hundarna ligger i soffan. Jag har lite ont i huvudet, så jag ska nog försöka sova lite.

• Fru sy

Hej tjejer! Är det någon som vet om ettåringar brukar ha någon form av trotsperiod? Mitt tålamod börjar ta slut och jag vet inte hur jag ska tackla honom när han bara slänger sig och skriker på golvet när han inte får som han vill. Han blir som en säck potatis när man försöker lyfta honom och han vill inte äta speciellt, han som gapat bara man tog fram en sked...

Min mamma kommer om en stund, det ska bli härligt ur flera aspekter att ha mormor här!  

• Hvidbrud

Han kanske är lite sjuk, fru sy? Tänder? En liten infektion? Fast du, j är lika dan just nu... Så mammig att jag inte ens kan gå ut på balkongen utan honom. Slänger maten om det inte passat och galet och skriker om det inte blir som herren önskar. Det tror jag är en fas... Och ingenting om jag jämför med snart treåringen... Suck... kunde man köpa tålamod hade jag beställt fast leverans...

• ingenjörsbruden

Fru sy: hmmm jag har för mig att busan hade en period där vid ett, dels kunde det vara tänderna. Men nu i efterhand så tror jag det var frustration över språket....att vara så med som de är men ändå inte kunna uttrycka sig med exakt vad det är de vill.

Dagens strid med busan lades snabbt ner av mamman....hon ville inte ha blöja på sig till dagis....nähäpp....då provar vi det då......men hon är inget vidare duktig än på att gå på potta eller toaletten.....dålig kombo..... hade som tur e några "träningsblöjor" från libero tror jag det var......de är väldigt färggranna o påminner lite om blöjor men har inte alls samma uppsugningsförmåga så att barnet får en chans att koppla ihop sina kroppsfunktioner o fukten i blöjan....ska bli spännande att hämta på dagis idag....undras tro hur det har gått...

3årstrotset är helt galet......hur kan man bli helt hysteriskt arg o förbannad över ingenting? Man står verkligen som ett levande frågetecken....va fasen hände nu? rätt många gånger så tror jag att det är en språkgrej igen.....busan pratar ju massor....men det är inte alltid lätt att uttrycka sig....o de flesta gångerna så har hon ändrat sig efter att hon svarat mig ngt......många diskussioner om att man ska prata o inte skrika blir det här hemma.....men ser inte direkt någon effekt......tips mottages hjärtanes gärna!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård