• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa
    Jag kan meddela (för alla som är intresserade av dialekter ) att även våra barn ibland benämns som "knallhattarna" i precis den betydelsen. (busunge, alltså. )
    Hvidbrud skrev 2012-05-23 12:20:20 följande:
    Vill bara förtydliga att knallhatt på skånska betyder typ busunge, inte träskalle eller liknande...
  • Daa

Hoppas att ni slipper sjukor för en lång tid framöver nu!

lanovia 08 skrev 2012-05-22 08:41:47 följande:
    Har haft friska barn i en vecka nu. Hoppas det håller sig så nu. Imorgon ska vi på kontroll av A hos läkare. Se vill kolla.upp honom pga alla jobbiga förkylningar.
  • passionsblomman
    Ninnnis skrev 2012-05-23 21:25:18 följande:
    *hjärtar alla knallhattar från norr till söder*
    dito
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

Hjärtelihjärt! Jag har sett den blå sommarnatten över Östersjön akompanjerad av näktergalen. Fyllt lungorna med havsbris och själen med ro. Liten susar brevid stor och jag hoppas på sovmorgon i morgon! Puss på er!

• Fru sy

Vilka underbara nyheter här!!!

Massa GRATTIS till Herr och Fru E. Nu är det er tur!!!

Ninnis: Vilken äggskörd! Jag håller tummar och tår för er nu!

• Fru sy

Nu har jag varit med min lille kille hos doktorn. Han har andats så tungt i natt och sen hade han feber i morse. Det var krupp, vi har fått lite medicin och hoppas att det går över fort! Vad jobbigt det är när de små inte är pigga, och speciellt när det verkar vara jobbigt för dem att andas ordentligt. Nu sover han iaf sött i sin säng och jag ska se om jag kan få lite sytt till sommaren stora happening här i byn!

• Heloise

Vad härligt Ninnis! Åh vad tummarna hålls imorgon! Elise klättradr/ramlade ur spjälsängen idag och slog ur en flisa ur en framtand vi ska till tandläkaren imorgon för att slipa den, kan bli spännande. Allt är bra m mig och lillasyster. 6 v kvar Är lite ledsen udag då jag just fått veta att en tonårdflicka m pws har dött i usa och en annan flicka ligger i koma efter att ha fått våldsamma anfall( seizures) av vad vet man inte men hon vakbar inte upp. Så totalt har 3 flickor dött sen E fick sin diagnos och en ligger i koma. Jag hatar verkligen pws ! Om ngt skulle hända E ? Ja vad fan gör man då? Hoppar från en bro? Fru sy: usch för krupp, hoppas det släpper snart! Härliga parvlar: knallhatt i Gävle( ngn som fiser mkt) e är en knallhatt

• start september

Håller tummarna för bra resultat Ninnis!

Heloise, det är inte rättvist med PWS. Inte på något sätt. Tankarna går till de familjerna.

Stackars E  med tanden. Det var imponerande att kunna ta sig ur spälsängen tycker jag.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård