• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor
    Ninnnis skrev 2012-02-22 15:20:37 följande:
    Mäh! Blompojken, ju. Förbenade ipad!
    Det är jättekul med sådana apparater och vilka ord de tycker vi skall använda!

Fick mail från chefen, antagligen från en sådan telefon om saker jag skall ha med i vårt kommande kyrkblad. Fast det blev kysk laser istället. Hm, undrar hur den syndiga och otuktiga varianten av laser är?{#emotions_dlg.djavulsk}
  • Soldemor

Har precis talat med maken och lilla Soldan är hemma och har ätit lite blötmat. Så skönt! Hon kommer säkert tycka att det är lyxliv med blötmat varje dag nu, fram till återbesöket.
    Och i morgon är det Amarettos tur...

• Daa

*snörvel*

Nu är det sådär länge sedan igen, så jag kommer inte ihåg vad jag har kommenterat och vad som jag tänkt kommentera.

Ingis och Heloise: så tråkigt med sjuka pappor . Hoppas att de får krya på sig snart.

BS: hur går det för dig?

Fru E: undrar detsamma för dig. Vad händer härnäst när det gäller utredningen?

Solde: jobbigt att missarna är sjuka. Skönt att de vet vad som är fel med Solde i alla fall.

Blommis: grattis till fina blompojken såhär i jätteefterskott.

Flamman: Du är så klok när du pratar med dina tjejer (jaa, du är klok annars också. :-P (när får vi träffa er igen? ). Oooh, musikern permanent?

Muggles: det lät ju jättespännande med USA! Men visst, en stor grej att genomföra.

Ninnis: vilken mysig helg ni verkar ha haft.

Det gick bara bra för parvlarna att sova hos mormor och morfar förra helgen. Skönt att veta att det funkar. När vi kom hem med parvlarna på söndagen bestämde sig Fälga för att det var dags att börja gå, så då gjorde hon det. Axel avvaktar än och han är för tillfället distraherad från att öva eftersom han är mycket upptagen: någon måste ju sätta ihop alla duploklossarna.

Igår kom förkylningen jag gäckat ett tag ikapp mig, så nu är det bara att hoppas att resten av familjen slipper den.

Kram på er.

• muggles
    Norrskensflamman skrev 2012-02-22 11:49:50 följande:
    Mugglan, WOW, vilket erbjudande! Vilken chans skulle många säker säga. Men oj så jobbigt att genomföra med tre småttingar. Men som du säger själv, allt går ju. Ja du och din man får nog fundera några varv kring detta. Varför vill du bara vara ett år?? Verkar kort tid för att göra en sån stor "grej" som att flytta över atlanten med tre barn.
    Hursomhelst! Spännande, spännande. Håll oss uppdaterade!
    Nä fast jag har varit i Australien i ett år och det är lång tid när man inte kan åka hem så lätt. Vi kan heller inte förvänta oss besök av mormor el farföräldrar eftersom de är för skruttiga (svärmor är inte skruttig men hon kan inte lämna svärfar ensam för han klarar sig inte) och då berövar vi barnen kontakten med dem för alltför lång tid känner jag. Jag är också en hemmaråtta och kommer att längta hem oavsett hur bra jag trivs. Jag såg chansen till ett äventyr men är inte beredd att "committa mig" (svenskt ord vore bättre men kommer inte på ngt) för så lång tid.

Nu försöker jag läsa på hur barnomsorg funkar i USA,  inte helt lätt att förstå...
  • muggles

Daa. vad mysigt med Axel och Fälga! Här har Ada och Beda speedat upp så nu kryllar de överallt de kommer, allt undersöks frenetiskt men de är så nöjda! De har börjat upptäcka varandra också på ett annat sätt, de interagerar mer. Tidigare har det känts ung som att de tycker att den andra är som en kroppsdel - ska alltid vara där men är inte särskilt intressant

Idag när jag kom hem hade maken middagen klar, tvättmaskinen igång, hade dammsugit och plockat undan - och då var Ada och Beda ändå ovanligt griniga (ev förkylning på gång tror vi). Vilken man! Jag skickade honom på träning så att han fick avlastning. Han hade ingen lust men jag vet att han komemr att komma tillbaka och tycka att det var det bästa han kunde gjort med kvällen.

• muggles

Ja det blev ju lite otydligt där men A och B ålar just för fullt. Beda är riktigt snabb och följer mig som en hund (mkt mammig)

• Hvidbrud

Hej alla! Börjar med att utropa ett fyrfaldigt leve för vår egen Heloise! Grattis!
    Så bra tajming lillsessan hade med att komma just på din födelsedag! Så rörd Daniel var!

Ang trådfika i morgon tror jag bäst på kommendanthusets kafé. Tänkte ringa och höra om vi kan reservera några platser. Eller kommer vi tio så kanske vi är först på plats? Vad blir vi? 6vuxna och 5barn?

• Soldemor
    BabySkål
    Skål och hurra för den lilla sprillans nya prinsessan!! Konfetti och krulltrumpeter!

Sträng morgon när man skall föda barn och sedan sitta och böla framför tv:n under presskonferensen, när man egentligen borde suttit i bilen på väg till jobbet.

...och hemma äts det av fröken Svart. Har nästan fått tillbaka mitt lilla matmonster, skönt!
  • Soldemor
    Hvidbrud skrev 2012-02-23 08:28:43 följande:
    Hej alla! Börjar med att utropa ett fyrfaldigt leve för vår egen Heloise! Grattis!
    Så bra tajming lillsessan hade med att komma just på din födelsedag! Så rörd Daniel var!

Ang trådfika i morgon tror jag bäst på kommendanthusets kafé. Tänkte ringa och höra om vi kan reservera några platser. Eller kommer vi tio så kanske vi är först på plats? Vad blir vi? 6vuxna och 5barn?
    Var ligger det? MIna Malmökunskaper är skrämmande nog ganska rudimentära fast jag bott där och för övrigt varit i staden ofta. Fast det blir väl att man rör sig på ungefär samma ställen alltid.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård