• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

Hej alla!

Har haft en bra helg, men vi har totalt matkaos med snuttisarna nu: Isolde, som i vanliga fall inte får äta vanlig kattmat, äter mousse (för det slipper hon att tugga), Amaretto tittar föraktfullt på de intestinala torrisarna och äter upp lillasysters mat - så det som blir över för henne är de ratade intestinala torrisarna, stackars liten!
    Fast i morse fick Solde lite av sina egna torrisar och hon försökte äta dem, liskom en kraftigt massakrerad vitamintablett. Skönt att det är dags för tandoperation i morgon!

Heloise: Jo då, han äter, men som sagt, inte det han bör äta enligt veterinären. Är lite komplicerat det där, men jag skall försöka få tag på vettisen idag för att kolla om en återbesökstid fortfarande är aktufell och vad hon anser om hans ätande. Han äter ju, är det inte viktigast? Han är så himla benig! Skeletteretto! Katt

Hade musikalgudstjänst i söndags med dop - kom 106 st, superkul!

Jag är med på fika kl 10 på lördag, var?

Kastar iväg kramar till alla, några extra till Fru E och de som har sjuka pappor och indianstrul!

Nu får jag dyka ner i jobbhögen ett tag!

See ya!

• Norrskensflamman

Ingis: Trist med pappa Hur mår han nu?

Glad o god fettisdag på er mina vänner!

Här har det vräkt ner snö i flera dagar. Har kommit minst en halvmeter. Så vi skottar o skottar o skottar.
    Och så kommer traktorn ibland och hjälper oss.

I helgen påböjrade jag projekt utrensning. Måste göra lite plats i garderoberna för en viss musiker.
    Samlade ihop en jättesäck med lillans urvuxna kläder.
    Till helgen går jag lös på T:s garderob.
    Vi måste omfördela lite... Vi flickor har spritt ut oss i alla garderober i huset...

Ikväll ska både jag o tjejerna sjunga med våra körer i Församlingsgården på Fettisdagskafé. Semlor blir det ochKaffe   Vi ska sjunga What are words (Chris Medina) och Your raise me up (Josh Groban) och så en gospellåt.
    Ska bli härligt

Kram till alla!

PS. Solen skiner och det är nån minusgrad och snön är vit, vit, viiiiiiiiiiiiit!

• Soldemor

Ah, Famman städar ur och omdisponerar garderober för musiker! Kan detta månne betyda att musiker snart flyttar in mer permanent? Hjärta

• lanovia 08

Helosie vad trist med din papppa.

Och Ingis jobbigt med din också. Hoppas innerligt att du kommer på lördag men förstår dig också.

Hvidis hur blir det för dig?
    Srynix?
    Någon mer?

Ja var skall vi ses?? Som sagt om det blir några 2 åringar vore det ju bra om det är så att de kan busa runt lite. Eller tror ni vi kan få dem att sitta still medans vi pratar några timmar??

• lanovia 08

Flamman.. oh plats i garderob. Hjärta

Förlåt att jag kommenterar så kort om era pappor o annat som händer i era liv. Men jag vill skriva något men har samtidigt noll tid just nu. Läser o tänker på alla.

• muggles

Här snurrar det runt som fasen i huvudet just nu. I Tyskland träffade jag de andra regionbolagen (USA, Frankrike, Japan osv) och det visade sig att i USA har de jätteont om folk och svårt att rekrytera. Så jag fick en vild idé och frågade lite om hur det var att jobba där osv. Igår fick jag ett erbjudande om jobb i USA! Vi mejlade fram och tillbaka lite och det verkade som om maken också kan få jobb fast på en annan del av företaget vilket ju vore perfekt.

Först var vi eld och lågor - åka till USA och jobba, vilken grej! Men sedan kom eftertanken: jaha, hyra ut huset, hitta hus därborta (kanske på distans), vad händer med leasingbilden här hemma (kontraktet har inte löpt ut och måste då brytas i förtid - kostnad?), hur hitta barnomsorg till barnen, packa ner alla saker i huset (GAH!) och magasinera mm mm. Tusen och en miljon saker. Och jag kände bara en stor trötthet... Vi har ju fullt upp med att få vardagen att gå runt normalt sett. Att göra en utomlandsflytt med 3 små barn kändes liiite jobbigt.

Nu verkar det som om de vill att vi stannar minst 2 år och det är inte jag intresserad av, jag hade tänkt mig max ett år, så det stöper nog på det. Och på att vi inte vet hur man gör med barnen. Först tänkte vi svensk au pair. Men när maken sökte på det insåg han att svenska tjejer ju vill bo i en amerikansk familj för att lära sig engelska (doh!). Och jag tänker att jag inte känner mig säker med att lämna speciellt två ettåringar hos en 17-18-åring. Jag menar, vi har själva fullt upp med att klara av tvillingarna ibland och har en 17-åring verkligen koll på säkerheten och ögon i nacken som man måste ha? Det har ju även för oss varit nära flera gånger att man vänder sig bort för att torka den ena så tar den andra tag i en kniv el nåt... (el just kniv har aldrig hänt men varit nära). Vad är andra alternativ: svindyrt dagis el en äldre kvinna som pratar engelska? Kan bli ganska tufft för Moa.

Jaja, allt går ju att lösa bara man vill men jag är en sån som planerar framåt i tiden och vill lösa allt innan och då känns det lite övermäktigt ibland... Puh!

Men nu verkar ju problemet lösa sig själv, vi slipper ta beslut om vi vill el inte för att stanna minst 2 år är inte aktuellt känner jag.

Tja det var lite från mitt håll, ego som man säger!

• muggles

Flamman: röja garderober minsann! Jag triggade också på det, härligt!

• Klockarbol

Vinkar till tråden och hoppas stillsamt att alla fina trådisar i områden med blixthalka har stannat hemma idag och sitter varmt och tryggt i sina soffor och dricker kaffe!

Jag kom hela 300 meter i morse innan jag stod i diket... En sån där "och då svängde vägen men det gjorde inte jag"-avåkning. Jag var tydligen inte ensam i diket på vår lilla väg för det tog inte många minuter innan en glad man i traktor lyfte upp mig på vägen igen.

Så jag halkade hem igen och tog en semesterdag.
    Å det var ett smart drag - jag trodde ju att det bara var vår lilla väg som var miserabelt hal och om jag bara tog mig till riksvägen så skulle det vara lugnt, men icke!
    3 timmar efter min lilla dikesutflykt så halkas det fotfarande hejdlöst på alla vägar i länet och den mesta busstrafiken är inställd.

Var rädda om er idag!

• Soldemor

Tack Klockarbol!
    Än så länge är det kanonvägar och en aning av vår någonstans bakom molnen, men tydligen skulle det komma MYCKET regn ikväll, antagligen när jag skall köra hem, kul!

Lämnade Soldis för tandoperation när jag åkte i morse. Även om hon brukar klara narkos bra, så är det pirrigt innan de ringer och säger att allt är ok. Hon var riktigt sur när hon skulle gå ut ur transporten, det där är inget ställe hon gillar jättemycket. Och i morgon skall Amaretto på återbesök, så ikväll blir det gemensam fasta för hela liga igen. Fast jag tror inte det bekommer damen ändå, hon kommer nog vara ganska trött när husse hämtar henne. Amarettos uppfödare skall vara med också. Hon kör maken dit och hem, eftersom jag är på jobbet fram t ca 21 ikväll.

Nu tycker jag att de skall ringa från djursjukhuset, så jag kan vara riktigt fokuserad när jag skall ha sorgesamtal om en stund.

Ring nu!!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård