• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman
    Soldemor skrev 2012-02-21 12:20:29 följande:
    Ah, Famman städar ur och omdisponerar garderober för musiker! Kan detta månne betyda att musiker snart flyttar in mer permanent? Hjärta
    Eehhh...Skäms  Han befinner sig redan permanent hos oss. Men hans saker gör inte det. Och inte hans adress. Men nu vill jag göra plats för hans saker så sakteliga, pö om pö. Vad gäller adressbyte och försäljning av lägenhet så är det vad vi vill båda två. Så småningom. Ingen direkt panik med det, men det är ditåt vi strävar, helt klart!  Men var sak har sin tid. Och måste få ha det. Man ska inte stressa.

Klockarbol Förvånad Dikesavkörning!! Tur att det gick bra. Håll dig hemma om ni har så där halkigt!

Solde, hoppas du snart får ett samtal om att allt är okej med kissemisseskruttan....

Mugglan, WOW, vilket erbjudande! Vilken chans skulle många säker säga. Men oj så jobbigt att genomföra med tre småttingar. Men som du säger själv, allt går ju. Ja du och din man får nog fundera några varv kring detta. Varför vill du bara vara ett år?? Verkar kort tid för att göra en sån stor "grej" som att flytta över atlanten med tre barn.
    Hursomhelst! Spännande, spännande. Håll oss uppdaterade!
  • Norrskensflamman

Gårdagens semmelkafé gick bra. Gospellåten föll bort dock. Och ersattes av Kents "Utan dina andetag". Inte mig emot Älskar den låten!

Barnen var så fina och semlorna var himmelskt goda.
    Det bästa av allt var nog ändå att helt plötsligt dök musikern upp med sin stora, fina kamera (relativt ny)!! Gissa om mina flickor sken upp som solar Och jag också........
    Han fotade en massa bilder och satt med oss och kören och drack kaffe.
    Fastän det där egentligen inte är hans grej... hänga med församlingsbor och så där.
    Men oj så glada vi blev!
    T sa imorse att det var jätteroligt att han kom dit. Sen funderade hon och så kom det... "Han är inte alls som pappa" "Hur menar du?" frågade jag  "Pappa, skulle aldrig ha kommit dit. Han var aldrig och kollade på oss" Jag försökte påminna henne om att jomen visst var pappa en gång i kyrkan, första gången hon sjöng där med kören... och så var han ju på julspelet i skolan strax före jul.  "Men förutom det så var han aldrig på nåt... Varför mamma???"   Jag försökte med att pappa är ju inte så intresserad av musik. "Hörru mamma, när vi bodde med honom nu under hösten lyssnade han jämt på musik!!". Jag försökte förklara att pappa kanske tyckte det var jobbigt att vara i en främmande miljö bland männsikor han inte känner och har så mycket gemensamt med.
    "Men vaddå?! VI var ju där!!!"   Ja, det är inte lätt att veta hur man ska svara. Så jag fick lov att säga att jag faktiskt inte vet... Att det enda jag vet är att JAG inte vill missa deras uppträdanden och händelser i alla fall.

• Soldemor

Nu har de ringt! Solde har FORL, som tydligen är en vanlig tandsjukdom hos katter. De har tagit bort två el tre tänder och hon får bara äta blötmat (stackars liten!) tills vi har varit på återbesök om ca två veckor. För att hålla koll bör vi komma på återbesök en gång/halvår. Tyvärr kan det drabba fler tänder. Men vi får vara nöjda som det är just nu. Mitt lilla troll Katt!

Flamman: det där är inte lätt, tyckte du svarade bra, så bra det går när det är som det är! Kram!

• Ninnnis

Mugglan,så spännande! Jag förstår att det kan kännas övermäktigt, men tänk så häftigt!

Flamman, jag tycker du svarade bra. Du kan ju inte försvara allt han har gjort samtidigt som du såklart inte ska smutskasta honom. Du är så klok! Och heja musikern!

Soldemor, skönt att dte verkar ha gått bra med katten iallafall.

Ingis och Heloise, så tråkigt och orättvist med era pappor! Hoppas de kryar på sig båda två. Stor kram till er!

Jag, mamma och lillasyster hade en härlig helg i Oslo med shopping, mat, vin och en massa skratt och prat. Maken och vovvarna hade det bra hemma och det var skönt att komma hem igen

• Ninnnis

Klockarbol, läskigt med avåkning! Bra att du åkte hem igen.

Fru E, hur har du det?

Vilka blir vi på lördag nu? Fru E? Hvidis? Klockan 10 funkar för mig, men jag vet inte riktigt var vi ska ses. Någon annan som har ett bra förslag?

• Soldemor
    Ninnnis skrev 2012-02-22 15:18:12 följande:
    Klockarbol, läskigt med avåkning! Bra att du åkte hem igen.

Fru E, hur har du det?

Vilka blir vi på lördag nu? Fru E? Hvidis? Klockan 10 funkar för mig, men jag vet inte riktigt var vi ska ses. Någon annan som har ett bra förslag?
    Och jag! SkrattandeKaffe

Ett förslag är Mormors cafe på Friisgatan. De har rätt stor plats och  goooda bullar. Men kanske inte direkt jättebarnvänligt.

Lanovia kommer väl också?
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård