• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise

Tittar in på darriga ben, det är INTE vinterkräksjukan utan grav-illamående de lux eller de satan beroende på vad man gillar... Jag har fan spytt överallt, idag 3 ggr till och från ICA. Det enda jag vill ha är bakad potatisDrömmer. Blir det inte bättre får jag börja med lergigan, Panzer polare verkar onekligen ha haft rätt...

Lanovia: ja just det du hade jobbigt med SD det kommer jag ihåg nu. Jag tycker att det blir bättre när jag tar det lugnt, som i att verkligen TA DET LUGNT! Panzer är ju kanon på att dra största lasset.

Han åkte hemifrån jobbet igår så att jag fick spy i fred

Mugglan: jag skulle faktiskt börja lacka ur på läkaren/läkarna, visst är noggrannhet bra men någon måtta får det väl ändå lov att vara! Det är som vår neoläkare som prompt ska hitta en CP-skada på E trots att ingen annan hittar något som tyder på det och att alla hjärnUL, MRT etc är perfekta. Jag ska ta ditt råd och vila, v 38 vore ju underbart!

• Hvidbrud

Totalt ego inlägg- hurra!!! Idag kom jag ner på normalvikt enlig BMI! Äntligen! Så det firades med entrecote potatisgrattäng och gott gott rödvin. (nej jag tänker inte väga mig igen på en vecka ) Det går seegt, men det går nedåt! 6 5 kg så är jag super supernöjd! (ja om 3-4 kg ochså)

• start september

Grattis Hvidis! Bra jobbat! Hur har du gjort? Ammar du fortfarande?

5 kg kvar här, 4 kg gjorda sedan nyår, men är just nu djupt nere i godisträsket så jag är nöjd att jag inte går upp i alla fall.

• Fru sy
    muggles skrev 2012-02-10 13:21:56 följande:
    Heloise: tror jag skrev ett inlägg för ett tag sedan men det kom inte med när jag tryckte på knappen (tror jag). Jag vilade mig ju till att föda i v38 så vila är jätteviktigt. MEN precis som de andra skrivit så får man SD mkt tidigare andra gången och det behöver inte vara farligt. Förvärkar (=SD komb med mensvärk) ska man dock ta mer på allvar. Men enl vår doktor (överkucku på Östra sjukhuset här i Gbg) finns det ett jättestarkt samband mellan vila och att barnet stannar i magen (om man nu har några komplikationer vill säga). I Elises fall hade det säkert inte hjälpt med vila dock.
    Jag vilade ju oxå kvar Orvar i magen. Massa sd och påverkad tapp redan i v.24 och han stannade ju inne till v.39+1. Vi fick oxå den uppfattningen att vila kunde göra underverk!
  • Hvidbrud

Tack start september! Jo, jag ammar fortfarande. Nu när han har haft feber några dagar har det blivit ganska mycket. Kanske var det det som tog knäcken på det sista enisa kilot? Annars är det barnvagnspromenader och småbarnsstress- och sporadiska 'hypnossessioner' med en app i mobilen medan jag somnar. Tycker att den har varit en bra knackning på axeln när det gäller att inte äta för mycket och stoppa i mig det som är bra för mig.

• Heloise
    Skål hvidis för att du är så duktig!

Fru Sy: ja precis Orvar stannade ju inne jättebra med vila, trots att du hade det så jobbigt. Jag ska verkligen på fullaste allvar försöka vila så mkt det bara går och släppa på lite måsten här hemma. Jag är väl van att hinna med massor av saker och ha välstädat, kanske får släppa in lite dammråttor

September: Hur fungerade Lergigan för dig? Blev du itne trött? Jag är så rädd för att jag ska bli ännu tröttare med lergigan, vet itne hur det skulle gå då men å andra sidan spy hela dagarna är ju inte så kul det hleler. Jag har inte funderat på lergigan eftersom ajg mått prima på den fronten i flera veckor, förstår inte varför det ska komma tillbaka nu för
  • Hvidbrud

Heloise: tror du inte det kan ha lite att göra med din oro över sammandrgningarna? Mycket stress och oro som kom tillbaka och kroppen reagerar med illamåendet igen? Bara en tanke. Tänker på dig och hoppas att du mår bättre nu. Kramar om! Och vilken sockerpärla hon är med sina tofsar på FB! *hjärtar*

• start september

Heloise, jag har bara provat Lergigan Comp som det är koffein i, de vanliga är nog sömnpiller. De kan man få på natten om man behöver tror jag. Jag har jobbat heltid samt varit ensam med litet barn kvällstid med dem, visst var jag trött på kvällarna och somnade 20.30, men inte på dagarna.

Prova!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård