• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Appropå fika så är vi så himlans sugna på en weekend i Malmö nu, bara åka iväg en helg o äta hotellfrukost etc. Vi går o tittar på våra sparpengar och funderar på om vi kan ta lite av dem. Men nu gick det ju tyvärr en självrisk på 2500 när vi måste köpa nytt handfat. Och sedan skall pengar räcka till dop o lite annat smått o gott. Men vi får se... kanske att vi känner att det funkar.

• lanovia 08

Heloise fy för illamånende. Hoppas att det "bara" är grav-illamående det är ju ändå lite bättre.

• lanovia 08

Heloise denna kram kommer lite sent men kanske fortfarande behövs? *stora superkramen*
    Jag förstår inte sådana uttryck som gjord för att vara gravid. Man har mer sammandragningar andra gången. Jag skrev bara snabbt igår. Men som sagt någon gång runt v. 25 hade jag ont o massa sammandragningar. Fick ringa hit en kompis när maken skulle iväg en dag för jag kände att jag inte klarade av E själv när hon kom hem placerade jag henne på lämpligt lekställe där jag bara kunde sätta mig o se på o vara aktiv sittandes. Någon gång fick jag be om att ha E längre på dagis för att hinna vila lite till. KLarade knappt av att rasta hunden etc. Så var det en stund värst efter en välidgt hektisk renoveringsperiod.
    Men när jag tog det lugnare gick det över, inte lätt när man har en liten hemma jag vet.
    Men var inte hård mot dig själv, Du är BÄST!! Och en kvinna som du som är en sådan himlans bra mamma till din Emåste väl om någon vara gjord för att vara gravid! (OM det nu finns någon kvinna som inte är det???)

• lanovia 08

September skönt att amningen funkar bättre. Hur går det nu? Flyter det på som innan eller är det fortfarande en kamp för att få i henne tillräckligt?

BS hur går behandlingarna?

• lanovia 08

I förrgår var jag hos läkare med lille A. Är inte nöjd med att hans hosta inte går över. Han är ju så liten och får kämpa så.
    Hon lyssnade på honom o kunde inte höra något som tyder på lunginflammation så det var inte mycket att göra. De vill ju inte ge dessa små något om de inte måste. Så det var bara att gå hem och fortsätta kämpa med koksalt också fick vi tips att ge näsdroppar på kvällen. Lillknatten!

Jag har ont i halsen idag, men jag vägrar, tycker det räcker med sjukstuga här nu.

• lanovia 08

Nej nu skall jag försöka få något gjort här medans A sover. E är på dagis o detta är ju ett av de få ögonblicken då man kan greja ostört.

• lanovia 08

..men var också väldigt skönt att sitta framför datorn ostört...

• lanovia 08

Daa förresten vilken otäck hemfärd du hade häromdan. Skönt att det gick bra!

• start september

Usch för sjukor. Stackars Heloise, hoppas det vänder snabbt. Får du avlastning så du kan vila?

Stackars lille A. Hoppas det vänder snart. Jodopax för halsen kanske? Tack, amningen funkar nu. Fick lite amningste av en kompis som gav en extra skjuts. Hon äter hela nätterna, så det får vi ta framöver.  Kombination av att hon var hungrig och att hon inte har ro på dagarna och det är för kul omkring.

• muggles

Skönt att du klarade dig utan missöden Daa!

Maken var hos ortopeden på Östra idag för en ytterligare koll av Bedas höfter. Röntgen visade inget onormalt men den remissskrivande läkaren ville ändå ha en extra koll (varför skicka oss till röntgen då? ). Maken hade tid 10.40 och gav dem en bägare fruktpuré precis innan. Men som sjukvården alltid är så var de försenade en halvtimme varvid A och B hunnit bli hungriga antagligen. Beda blev tydligen jätterädd när doktorn kom och skulle böja ut hennes höfter (i grodposition ni vet) så hon strävade emot, precis som i höstas. Så doktorn fick bara ut ena benet. Så nu har vi en tid för extra kontroll om 2 månader. Så segt! Jag trodde vi skulle få ok-stämpel efter röntgen, ok-stämpel senast efter idag men icke... Nu går man ju ändå och oroar sig att de hittat ngt som inte stämmer. Blä

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård