• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Vår?

Varför det?

Igår hade min son frisluftsdag och kom hem efter en heldag i skidbacken (det finns faktiskt en skidbacke med lift och allt här ett par mil bort). Rosiga kinder och lysande glada ögon. "mamma det var så roligt att åka slalom och jag ramlade inte en enda gång. Fast backarna i Kittelfjäll var bättre." Jo, tacka för det. Bruttans backar är lite mer att bita i än den här.
    Och nere i byn har de dragit skidspår i elljusspåret och skridskobanan är spolad med jättefin is.  Precis lagom till sportlovet, bara det håller i sig med minusgrader nu två veckor till.

I MARS kan man börja prata om vår mina vänner. I februari är det vinter.

Fast i januari såg jag min årligen återkommande och alltid tidigaste vintergäck. Den som kryper upp precis invid husgrunden på södersidan. Nu är den översnöad.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Jag ber om ursäkt för min omotiverade och meningslösa jättekonstpaus där i början av förra inlägget!

• passionsblomman

Ninnis, en TILL hund! Vaddå? Berätta mer! Vad är det för kvalisort?

• passionsblomman

Daa, bara för att jag pratade med dig nyss-under din hemska snöröksupplevelse- så hör jag dig och din sköna dialekt när jag läser inläggen. Hihi!

• passionsblomman

Obegripligt att en människa kan snyta ur sig sådan mängder som det är fråga om vid en rejäl förkylning!

Tillsammans har nog sonen och jag förbrukat åtminstone ett par rullar dasspapper för näsornas skull, mot för vad som annars går åt för bakdelens räkning.

• passionsblomman

Jag har just ringt min sambo och önskat mig en hemleverans av semla från stadens finkonditori. (Det är ju fredagsmys idag ju!)
    Jag är rätt kräsen vad gäller semlor (vad gäller fika rent allmänt faktiskt), men deras "gammeldags" är väldigt goda. De har -som sig bör- grädde och inkråm blandat med mandelmassan. De är inte för snåla, utan har tillräckligt med grädde. ( Till skillnad mot byns kondis senast de fick chansen) Dessutom har de ett lock som förtjänar namnet. Jag avskyr när locket är en löjligt liten trekant, som egenltigen mer är att likna vid något slags frimärke. Locket är ju nästan godast! Man ska hålla i det och skyffla upp lite grädde med det medan man äter det, sedan går man på resten.

Nu tycker jag min sambo kan ta och komma hem snart!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård