• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

Ingis: åh, HURRA för pickande hjärta!

*blir alldeles för glad för att orka bli irriterad över den slarviga undersökningen tidigare som gjorde att ni fick oroa er*

Heloise: KRAAAM! Usch, vad jobbigt för dig med sammandragningarna. Kan verkligen tänka mig att det väcker dåliga minnen. Inte suger du, finaste Heloise. *kramar om igen* Hoppas att vila hjälpte.

Blommis: tvi för migrän! Skönt att det släppte i alla fall.

Flamman: ja, hur gick det med bilen? Jag ställde också till det: fyllde i motorvärmarkupongen och lade den väl synlig, loggade in och startade motorvärmaren då och då under dagen (datorstyrt) och var noga med att ställa in rätt tid för när jag skulle åka hem. Fast det hade ju varit bra om jag pluggat in bilen också... Men den startade bra ändå.

Maken har tagit bort parvlarnas förmiddagslur som ett experiment. Igår fungerade det bra, för barnen sov ca en och en halv timme i sina sängar mitt på dagen och somnade sedan gott på kvällen.

Trafiken i måndags, ja... Det var nog den vidrigaste köra-bil-upplevelse jag har haft. Väglaget var inte så dåligt ändå. Lite snömodd och lite halkigt, men inte konstigheter med tanke på årstiden. Men sikten. Eller snarare bristen på sikt. Jag har aldrig varit med om tätare snörök. Förtvivlat försökte jag hålla lämpligt avstånd till Dit Där Sikten Tog Slut, men det ändrades hela tiden (och ibland fanns ingen sikt alls) och jag var rädd för att sänka farten för hastigt, för jag visste ju att den som låg bakom mig såg lika dåligt som jag. Det var läskigt att känna sig så utlämnad. Min försiktighet lönade sig nog ändå, för jag hann få stopp på bilen (med någon meter till godo) när trafiken framför mig plötsligt stod still. Tack och lov hann bilen bakom också stanna i tid, så det blev ingen kollision för min del.

• Daa

Jaha. Då ringde telefonen och väckte båda parvlarna. Inga försök att få dem att somna om hjälpte, så nu finns det risk för en grinig kväll. No niin. Experimentet fortsätter...

Kramar till alla!

• BrudSommar2006

Varför tar det sådan tid med köket, ja det undrar jag med. Målaren skulle ha dykt upp varje dag nu i en veckas tid men har inte sett till honom än. Elektrikern har haft ett par dagar på sig att dyka upp men än har jag inte sett honom heller. Det verkar vara ett nätverk av små hantverkare som åker runt och så stoppar de in de här mindre jobben när de får en lucka och råkar vara i området. Typ. I övrigt är det väl i det närmaste klart så vi har börjat flytta in i lådor lite smått igen och kan använda spisen, diskhon och diskmaskinen i alla fall. Fast man får ju vara lite försiktig med stänkandet eftersom det hänger tåtar och kablar ut från väggen.

Heloise, jag säger som alla andra, man får lätt mer sammandragningar gång nummer två. Hoppas att det blir bättre med vila.

Usch vad jag haft ont men nu börjar det släppa, har haft så ont i muskulaturen runt höfterna så jag har liksom haltat fram.

Jäklar vad det snöar förresten, hu, nu får det sluta.

• Heloise

Tack för alla uppmuntrande ord! Vad skönt att höra att SD kan komma tidigare andra grav.
    Mugglan: helt rätt förra ggr fick ajg en jättestor livmoderinfektion som satte igång allt, fast SD hade jag ganska mkt innan själva muffsnorandet  och värkarna började Kanske är en sådan sort som får mkt SD?

Jag borde itne alls hetsa upp mig men jag kan inte låta bli, jag bara kastas in i en sprial av oro när jag känner hur sammandragningarna kommer. Igår vart det bättre med vila och idag har det varit ganska ok, fast jag känner att de tilltar så fort jag får upp farten lite . Men det kanske är en övergående period? Det verkar som ganska många upplever att de får SD under en period för att sen slippa dem en  period. Jaja det är som det är. Jag visste ju att den här graviditeten skulle bli orolig och osäker. Sen hjälper det ju inte när folk( tex E's gudfar och Panzers bästa vän) slänger ur sig saker som " alla är inte gjorda för att vara gravida..."
    Han tölpade dessutom ur sig till Panzer (ang oro för syndrom och väntan på mkp svar) " tja en del människor ska väl itne skaffa barn med varandra" . Iofs är han trevlig och en bra vän men på empatifronten finns övrigt att önska.

Hur som, så sätter sånt där sig i huvudet på mig. Så ligger det där och hånglar med alla andra negativa uttalanden, ex "att ni vågar skaffa barn redan, tänk om din kropp inte är mogen för en till grav och det blir samma visa igen?" "hur ska det gå"( mamma) , " stackars Elise att få syskon så snabbt", " nu måste du passa vikten" ( mamma igen), " varför måste ni ha ett till barn för?" ( pappa). Resultatet blir att jag ligger vaken på nätterna och undrar vad fan vi har gjort? Kommer E att bli helt förstörd nu? Kommer Stellen att komma för tidigt?  Om hon kommer förtidigt är det pga att jag är för fet? Eller för att jag har för svag kropp? Jag måste ta mig samman och raka benen och försöka snygga till mig för Panzer, annars lämnar han väl mig för ngn annan. Om han lämnar mig, hur fan ska jag överleva då?  Sen får jag dåligt samvete för Panzer har aldrig någonsin på något sätt indikerat att han skulle vilja ha en annan fru eller är missnöjd med vårt förhållande. tHan är  tvärtom väldigt omtänksam och kärleksfull och köper mat till oss som jag längtar efter, trots att han inte gillar det. Han låter mig sova båda dagarna på helgen och tar E när han kommer hem så att jag får vila. Han säger alltid att jag hinner så mkt hemma och att jag ska ta det lugnt, fast vi båda vet att det var 1 v sen jag dammsög...
    Med andra ord, jag är fan sinnesjuk!!!!Skrikandes

Tja välkommen in i huvudet på Heloise...

Stellen är nya arbetsnamnet på lillasyster, våra två favoritnamn kombinerade det ena kan ni nog räkna ut och det andra är samma som lanovias E heter ;.-)

• Heloise

Daa: usch vad hemsk det låter, jag hatar verkligen att köra på vintern, körde av vägen för ett par år sen, iofs gick allt bra men det var väldigt obehagligt Här drar vi ur jacket när E sover Jag funderar över om jag ska dra in på en tupplur, har provat det av och till men det är nog lite förtidigt för henne. Hon har ju ganska stort sömnbehov. Som det är nu, vaknar hon vid 5-6 och äter vällning, sen sover vi tills runt 7-8( 1 h) sen är hon vaken tills runt 10 och sover 1-1.5h, sen full rulle tills 15( mao dags att lägga en liten tjej) så sussar hon mellan 15-16-16.30, och så full rulle tills kl 19:30.

BS hoppas du slipper att ha ont!

PB: härligt med spännande kurs!

• Heloise

Ingis: åh vad underbart det låter med SPA, och räkmackor, jag har samma räk/ägg/majonnäs/avokado craving med Stellen som med E. Kunde varit värre kände jag Undra vad det är med räkor som gör att man blir så galen efter det?
    Panzer blir tyvärr väldigt dålig av räkor Men han ställer upp och tar ett par rundor på toa för min skull, det är kärlek det

• passionsblomman
    Heloise-och alla andra- här får du läsa ett nyhetsbrev jag hade i min inkorg i dag. Tycker det passar rätt bra efter att ha besökt ditt huvud lite.... Förrestenså slår det mig med kraft, att det där du beskriver, går att överföra på precis vad som helst man tar sig för i livet, av sådant som är något som helst beslut, risktagande och val där andra har ens tillstymmelsen till möjlighet att skicka NEJ dä går allrì- signaler. Det spspelar ingen roll om det handlar om att starta företag, bygga hus, flytta, "skaffa" barn eller byta jobb. Ta vad du vill så kommer man att få sin beskärda del av de där uttalandena/reaktionerna som sammantaget skriker "vad fan har du GJORT" så det ekar i öronen om kvällen då man i stilla natt borde sova. Här kommer det där nyhetsbrevet:

Sluta prata strunt om dig själv

Hej igen

Hur taskig är du mot dig själv om dagarna egentligen? Rackar du ner på dig själv och säger begränsande saker alldeles för ofta?

Lugn, du är inte ensam. De flesta av oss ägnar större delen av dagarna åt att prata med oss själva, om oss själva. Dessvärre är mycket av det vi säger negativt, begränsande och elakt.

Om du inte tror mig så lyssna på dig själv under en dag så får du se. Jag kan slå vad om att mycket av det du tänker och säger till dig själv innehåller massor av skuld över saker som hänt eller så plågar du dig själv med ångest över framtiden.

Den här typen av negativt skitprat förstör energi som vi behöver när vi kämpar för att nå våra drömmar, så jag tänkte att vi tar och ändrar på det där larvet nu.

Du ska få hjälp med att komma igång och prata snällare med dig själv i fem enkla steg.

Här kommer dina tips:

1. Ta reda på vad du säger till dig själv.
    Tjuvlyssna. Ta en dag och notera vad det är du säger till dig själv egentligen. Det kan bli en skrämmande upplevelse men gör det i alla fall. Många människors negativa självprat sträcker sig långt tillbaka i tiden, kanske till en negativ upplevelse som slagit rot inne i huvudet och som påverkar nästan allt man gör. Ta reda på vad du säger, skriv ner det och granska det.

2. Lär dig att säga stopp!
    En bra metod för att verkligen märka vad man säger till sig själv är att säga ordet stopp varje gång något negativt eller elakt kommer upp i tankarna. Så fort du börjar hacka på dig själv, stanna upp och säg stopp! Det gäller både i affärer och när du ser dig i spegeln och letar efter saker att slå ned på.

3. Skapa och håll fast vid en positiv historia.
    Du har säkert märkt hur lätt det är för hjärnan att bygga negativa tankar ovanpå andra negativa tankar. Pladdret i huvudet tar inte slut, tvärtom så byggs det upp till att bli ännu elakare och mer negativt. Från och med nu ska du därför hitta en positiv historia som du kan knyta till de mål du har. Det kan till exempel handla om hur du ser dig jobba framåt och lyckas de mål du oavsett vilka hinder som dyker upp. Se det framför dig. Hitta detaljerna så de blir så tydliga att du nästan känner smaken av dem i historien. Se hur dina drömmar blir uppfyllda som om du redan nått hela vägen fram. Det ger energi.

4. Byt ut negativt inflytande mot positivt.
    Det finns externa faktorer – oftast andra människor, som kanske håller dig tillbaka eller har gjort det tidigare och du fortfarande är påverkad av dem. Du kanske umgås med människor som är väldigt negativa till exempel. Om du inte är stark då är det lätt att bli likadan och att börja tänka likadant. Begränsa ditt umgänge med negativa människor. Diskutera inte dina planer och mål med folk som du redan vet kommer att racka ner på dem och dig. Ditt jobb blir att leta efter stöttande och positiva människor. Deras positiva energi kommer att påverka dig att prata bättre om dig själv.

5. Ta ett ordentligt snack med dina rädslor.
    Rädslor är det som håller oss tillbaka. Du kanske är rädd för att ta chanser för att du är orolig över att förlora den säkerhet du har nu. DU försöker övertyga dig själv om att du är nöjd som du är även om du innerst inne inte är det.  Fråga dig själv vad du är rädd för. Vad är det värsta som kan hända? Ta ett steg i taget för att bena upp dina rädslor och se om det finns en väg runt som gör att du kan se på saker mer positivt. När man tittar närmare på sina rädslor så här så inser man ofta att det värsta som kan hända inte är så farligt som man trodde. Det kanske till och med är så, att vinsterna är värda riskerna.

P.S Tänk på en sak - Hur länge skulle du vara vän med en person som säger samma saker till dig – som du säger till dig själv?

Kör på
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • start september

Heloise, det är som förgjort vad skit andra kan säga som sårar en djupt. Min make har också en sådan tölp till kompis, vissa människor som är smarta, trevliga och reko vräker ur sig sånt utan att förstå. Vår vän pratar om sina egna fasor på samma sätt, det är ett sätt att hantera egen oro. Ett jävligt egoistiskt sätt har jag talat om för honom. Vi blev bättre kompisar efter det och han blev lite klokare.

Kram och det här kommer bli bra! Har kompisar som har ett barn med annat syndrom som valde att försöka få syskon jättesnabbt för att det var bra för barn nr 1. Det har det varit och nu är nr 3 på g. Massor med kärlek, lite tårar såklart men fina barn och lycka har de. Tror stenhårt på samma för er:

• Soldemor

Heloise: Lyssna inte på de där neggisarna! (vet att det är svårt, men ändå!) Vad skulle det vara för fel med att Elise får syskon tidigt? Det är väl jättebra att de är i nära ålder till varandra! Har alltid förbannat att det varit sju år mellan mig och min syster. Precis lite för mycket utom några år när jag var i tonåren och hon var ca 20. Då funkade vi hur bra som helst. För övrigt inte alls. Och det är väl fanstastiskt att du skall ha ett barn till! Med tanke på vad som hände, hade det väl lika gärna kunnat vara så, att du inte hade kunnat få fler barn! Din kropp är ett mirakel som bär ett dito!Gravid Så det så! Du är fantastisk - lyssna inte på något annat!!

• Heloise

Tack snälla!

Blomman: du har helt rätt!

Kastar in en bild på den ganska stora magen i v16+5. Man kunde tro att de var två därinne men det är bara en och en massa gott

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård