• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

Sept: ja det sitter ihop med huset men vi får ändå ha babyvakten på. Fast nu sover de kortare på förmiddagen och de somnade inne i helgen (vi provade för det är så jobbigt att ta på overall mm för en 30-45 min lur). Ang babyvakten kan man ju testa om den har räckvidd. Vår babyvakt larmar om den inte hittar mottagaren (vilket har hänt) så den litar jag på.

• start september

Men Klockarbol, det andas ändå lite mer optimism i dina inlägg tycker jag. Trots att det är mycket som är kämpigt. Kram på sig!

Vilken tur att Daa kom hem säkert.  Usch för trafik så här års.

• start september

Jag låg lite efter med ikappläsning därav lite spridda skurar med svar och inlägg.

Tack till alla som stöttat kring amningen, jag tror jag är på banan helt nu. Vägning imorgon och sen igen nästa vecka innan jag ropar helt hej, men tror det ska funka.

• Ninnnis

Blommis, så fruktansvärt dramatiskt med din systers barn. Tack och lov att allt gick bra! Och Lanovia, ni har vi ju pratat på annat håll, men du får en stor varm kram här också.

• Ninnnis

Mini är fortfarande inte frisk så vi har stannat hemma från babysim och lunch idag. Angående utesovning har han sovit i vagnen (halvsittandes) i uterummet, där är det några minusgrader nu om man har skjutdörren på glänt. På dagtid vill han absolut inte ligga ner i sängen, han verkar tycka det är jobbigt att ligga ner med allt slem. Nätterna har tack och lov varit ok, men han har ju alltid haft lättare att somna på kvällen än på dagen. Jag ska passa på att lägga mig nu, är sjukt trött efter en helg med sjuk son och febrig make.

• Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-02-06 13:30:25 följande:

Daa är välbehållen hemma igen!
    Men hon åkte förbi ytterligare två otäcka olyckor längs vägen. Hujedamej!

Mugglan, under min uppväxt uppe i norra Sverige, så var det faktiskt rätt vanligt att man hade skoteroverall, dito kängor och snöskovel etc i bilen. I synnerhet som detta var före mobiltelefonernas tid.
    I min lilla hundkoja har jag åtminstone reflexväst, snöskovel, filt, startkablar, startgas, låsspray/olja, spolarvätska, olja och sop, bogserlina och lite sånt. Och så brukar jag se till att slänga in tjocka vintermössan och handskar även om jag bara ska en bit. Men egentligen ska  man ju fasen ha en thermos med varmvatten och ett par thepåsar också, plus en bigpack-låda med sand...Obestämd 

...ni vet att jag bor i ett vedeldat hus för att då överlever jag längre ifall Ryssen kommer va?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Mycket klokt att ha med sig dessa grejer!!

Daa: Tänkte på dig igår när jag hörde vilket pådrag det var kring vägen i dina trakter. Skönt att du tog dig hem välbehållen ♥.

Här är fortsatt kallt....
    Igår bar vi in pellets i -26 grader. Men det var så vackert ute... Månen var nästan full och den lös så starkt så det var nästan ljust som på dagen. Snötyngdaträd som kastade långa skuggor. Stjärnklar himmel. Fantastiskt!
    Nu på morgonen var det minst lika vackert. En enormt stor glödröd sol, -30 grader , hela världen håller andan...
    Visst är det tradigt med kylan, men samtidigt skulle jag aldrig vilja vara utan vår vinter. Men den kunde ju vara måttligt kall och måttligt lång.
  • passionsblomman

Ibland känner man sig riktigt korkad.
    Ett exempel på sådant tillfälle är, när man nogsamt bett sin sambo sätta i motorvärmaren i min bil innan han sticker till jobbet. man har till och med påmint om saken genom att skriva en stor lapp och lägga den på hans skor "Kom ihåg motorvärmar'n".
    Sent på natten har man dessutom förberett morgonens bilstart i så måtto att man skottat fram och sopat av översnöade bilen. Tidgt nästa morgon går man ut och kontrollerar att maotrvärmaren (och därmed också kupévärmaren) är på. Man kontrollerar attdörren går att öppna. När den inte gör det och den där tidigare nämnda låssprayen visar sig ligga inne i den låsta bilen, går man in, hämtar hetvatten i plastpåse och tinar efter konstens alla relgler upp låset. Då Kan man även vinkla om kupévärmaren och få värmen spridd optimalt i bilen. Mycket nöjd med sina förberedelser och framförhållning, erbjuder man sedan sonen skjuts till skolan, ergo han kan ta det lugnt en extra stund jämfört med vanliga dagar.
    I god tid går vi sedan ut för att åka iväg i varm och välpreppad liten bil. Humöret är gott.

Inte en tillstymmelse till liv i bilen.
    Jo, en liten änslig rossling. men ingen gnista och definitivt inget brum.

Det går efter en stunds febril eftertanke upp för den tidigare så nöjda kvinnan, upp ett stillaljus, som gensat sprider ett rodnadens rosa skimmer över morgonens annars blåa toner. Batteriet.
    Det är ganska bra att komma ihåg det faktum, att när det under många dagar i sträck är rekordlåga minusgrader som visas på termometern, är det vanligt att batteriet drar ur i bilar. Särskilt i små gamla bilar som ingen ens funderat på att använda under tiden bilens ägare haft influensa.
    I de fall man då tänkt sig att starta nämnda bil för att åka iväg på läkarbesök-eller vilket annat besök som helst föralldel-kan det anses som en utomordetnligt god idé, att istället för att be sambon flytta över motorvärmarsladden mellan familjens bilar, ha använt samma eluttag för att koppla på batteriladdaren över natten. Sambons bil hade fått klara sig utan motorvärmare och ha hade fått åka iväg utan skönt uppvärmd kupé. Men jag hade själv kunnat gå ut och byta batteriladdare mot motor/kupévärmare på min egen bil.

Det hade gått lättare att komma iväg till doktorn då. och min son hade sluppit bli snuvad på skjutsen och med lång näsa istället få springa till skolan, mycket senare ute än vanligt.

Det är sådana saker som framstår som pinsamt självklara i logikens obarmhärtiga ljus. Då, när man innser vidden av hur korkat man egentligen tänkte kvällen innan, då man självbelåtet och nöjd lade sig med en känsla av att vara smart, välförberedd och förutseende.

Bara som ett exempel.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård