• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Klockarbol
    ingenjörsbruden skrev 2012-02-06 11:01:53 följande:
    Ett gammalt barndomsminne poppade upp här.....mamma gjorde alltid egen svarta vinbärsgelé men konsistensen blev alltid lite olika....någon gång blev det så löst så sugrör hade varit optimalt för inmundigandet! Kära goa mamsen.....inte alltid så glad för att läsa recept.... hihihihi
    Både jag och mamma har för vana att bestämma vad det är vi har kokat efter att vi sett resultatet! Ffa med sylt och marmelad.

Det blir ju så sällan det vi siktat på från början

Flytande gelé kan raskt hällas på flaska eller redas av till saftkräm - det är betydligt mer bökigt att få ur gelé ur flaskor...Obestämd
    Men det går!

Och recept är överreklamerat (eller så är det kanske mera så att de helt enkelt aldrig kan hittas när man behöver dom? Jag önskar mig fortfarande en bra receptdatabas!)
  • MSW

Åh ingis vad härligt att allt såg bra ut! Men förra gången måste det ha mätts helt galet då eller? Jaja, det spelar juh ingen roll när nu allt är bra igen!

Klockarbol: ska spara receptet! Annars har jag bara recept där det ska stå och dra i ett par dagar, det har inte blivit av ännu att jag har testat något! kanske skulle man kunna slänga med en vaniljstång eller något i mina recept med.. *funderar*

• Klockarbol

MSW - det tror jag helt klart funkar. Jag har lagt med vaniljstång när jag har gjort äppeldricka som ska stå o dra. Kanelstång funkade bättre i kokt äppelsaft.

Annars är det mest fläderblomssaft och slånbärssaft jag gör som ska stå och dra. Fast jag har inget bra svalutrymme på sommaren så det blir på frysta blommor/bär.

I tidernas begynnelse använde jag min saftmaja ofta men när slangar och proppar gav upp av ålderdom och idog användning så lyckades jag aldrig hitta reservdelar och jag är alldeles för snål för att köpa en ny saftmaja så min står oanvändbar på vinden!

Fast oftast blir det nog kokt saft. Och oftast för att det inte får plats mer bär o frukt i frysen. Och oftast blir det ännu fullare i frysen efteråt...

Jag saknar verkligen mitt stora skafferi

• ingenjörsbruden
    Klockarbol skrev 2012-02-06 11:20:04 följande:
    Både jag och mamma har för vana att bestämma vad det är vi har kokat efter att vi sett resultatet! Ffa med sylt och marmelad.

Det blir ju så sällan det vi siktat på från början

Flytande gelé kan raskt hällas på flaska eller redas av till saftkräm - det är betydligt mer bökigt att få ur gelé ur flaskor...Obestämd
    Men det går!

Och recept är överreklamerat (eller så är det kanske mera så att de helt enkelt aldrig kan hittas när man behöver dom? Jag önskar mig fortfarande en bra receptdatabas!)
    Ja gelé i saft flaska är tradigt....men vattenbad funkar väl?  Blir det gele igen om man värmer upp det igen? hmmm

hittar du en bra receptdatabas så skicka tipset till mig!
  • ingenjörsbruden
    MSW skrev 2012-02-06 11:23:58 följande:
    Åh ingis vad härligt att allt såg bra ut! Men förra gången måste det ha mätts helt galet då eller? Jaja, det spelar juh ingen roll när nu allt är bra igen!

Klockarbol: ska spara receptet! Annars har jag bara recept där det ska stå och dra i ett par dagar, det har inte blivit av ännu att jag har testat något! kanske skulle man kunna slänga med en vaniljstång eller något i mina recept med.. *funderar*
    hrmmm ja det får man nog säga....den dr tycket att alllt såg bra ut o det var så lätt att undersöka mig o blathablathablatha...... men av dr idag fick vi höra att jag var svårundersökt pga vinkeln på livmoderns så det var inte jättelätt helt enkelt....det gör ju rätt mkt om man mäter fel på ett par mm så tidigt..... maken var ju rätt förgrymmad över att det var så konstigt förra ggn....... nåja....det är skönt att allt såg bra ut iallafall.
  • passionsblomman

Sådärja Ingis! Jag SA ju att det inte var någon fara! Vad skönt att ha det konstaterat.

Har just suttit i telefon med Daa en stund. Hon satt fast i trafiken eftersom snöovädret orsakat olyckor på hennes väg hem. Helt stillastående, minus -23 och noll sikt. Inte så kul! Men nu har vi lagt på, eftersom det började rulla igen, så jag väntar snart sms att hon är väl hemma hos man och barn igen. Usch! det är verkligen så himla sårbart med trafik och vargavinter och hur nabbt det blir allvarligt om man blir stående.

Jag tycker vi är lite för nonchalanta med sådant i förhållande till att ge sig iväg med småbarn i bilen. (inte Daa nu då, utan allmänt) Jag menar, vad gör man om man blir stående i många timmar och man har en spädis med sig? Nä, då får man ställa in evenemangen tycker jag. Som nu, när SJ ställde alla tågen uppe i -40 området. Det ska gnällas då, att "så fort det kommer lite snö och blir några minus..", jo, men nu är det ju så, att blir man ståendes mellan Narvik och Boden ute i skogen och ingen tar sig dit och man själv inte kommer därifrån, så blir det inte så kul i ett strömlöst tåg. Det blir livet det handlar om då. Sådant tror jag vi har lite svårt att verkligen ta in i skallen, för vi lever liv där det ganska sällan ställs på sin spets på det sättet.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • muggles
    start september skrev 2012-02-06 10:28:16 följande:
    Men Lanovia, vilken väldig massa elände. Åh vilken tur att ni nu verkar vara igenom. Men vila vila så mycket du kan.

Ninnis, nu tror jag att det var kallare häruppe i förra veckan än hos dig.  Det jag hört är att man inte ska lägga ut barn som är hyfsat små (lilla är ju knappt fem månader) utan kontinuerlig övervakning under -10 eller -15.De dagis som har vila ute brular dra gränsen där.  Vanlig förkylning gör inget, det är kanske nästan skönare att vara ute då eftersom kylan gör att näsan sväller av. Feber, och hosta, eller sjuka i öron ögon och kända luftrörsproblem gör dock att man ska vara försiktig. Vind förvärrar ju. Jag var ute med vagnen en längre stund, men då har jag ju kolla mer än ia babywatch, Sammanfattningsvis vill vi inte ha snorig tjej ute själv under -10 och bara i lä.

Hvidis, jag tycler också det lät intresssant med övningarna. Om vi ska försöka på en trea innebär det ju in i missfallsträsket för mig med stor sannolikhet så allt som kan hjälpa är välkommet.
    Vi hade -14 gr ute i slutet av förra veckan och då la vi tjejerna i garaget faktiskt. Det är ett varmgarage som håller ca +10 i vanliga fall men när dörren är öppen (vi lämnar den med en springa öppen iaf när tjejerna sover därinne) så kanske det blir runt nollan (?).
  • muggles
    ingenjörsbruden skrev 2012-02-06 10:53:02 följande:
    Klockarbol: vilken helg! Tycker också att det är konstigt att rena kök/hem inte håller sig rena o fina så länge....men man säger ju att ett smutsigt barn är ett glatt barn så jag kör med samma devis på hemmet.....även om maken inte håller med för 5 öre!
    När Moa är riktigt smutsig så brukar jag säga "vad bra då syns det att du har lekt"
  • muggles

PB: jag håller helt med dig! Ett tåg kyls nog ganska snabbt ner i -40 när det slutar rulla. Och maten tar slut... Helt rätt av SJ tycker jag. Eg borde man alltid ha med en extra filt i bilen och i perioder har vi det också men så ibland åker den ut av utrymmesskäl och så glömmer man lägga dit den igen. Eg ska man väl ha ett survival kit med filt, ficklampa etc med sig. Men hur många har det?

Ingis: men gud vad härligt!!! Ärligt talat var jag lite rädd för att du hade råkat ut för samma som jag. Men vad SKÖNT att det inte var så!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård