• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • BrudSommar2006

PB, det där är något jag känner igen, det händer med mina handskar också men nu har jag lärt mig det och håller i fodret varje gång jag tar dem av mig men det är lite komplicerat. Får ta och skaffa mig nya jag också. Usch, jag förstår att det är trist att behöva lägga ut pengar man inte har!

• Hvidbrud

Tusan! Jag glömde ju ge er "nyckeln" till att låsa upp det där ryggslutsontet! Sträck ut baksidan av benen! Varje dag. Gärna två ggr. Lite i taget. Inte böja ryggen utan böj i höften. Inte tänja utan strääääääcka. Lite i taget. När baksidan av knäna kan vara i marken börja leka lite med att fötterna pekar uppåt eller framåt. Oh! Och när ni sättet er ner- "dra upp" skinkan bakom er! (luta åt ena hållet och ta tag om skinkan och dra den bakåt och sätt er ner igen. Det käns bra när man sitter så och man skonar länden.

• Fru E

Sa någon fika jag är på men hela nästa vecka är fullbokad av möten .

Hvidis-försöker sträcka varje dag på baksidan benen och nu når jag faktiskt ner till golvet med händerna dvs när jag står bredbent och böjer ryggen ner mot golvet. Innan nådde jag bara halvvägs . Kylan hjälper inte till nu precis eftersom musklerna spänner sig och dras ihop *muttrar*

Ninnis-Buster har/har haft slicksår på tassarna efter allt blött väder och när snön kom fläktes de upp igen så vi har fått gå korta promenader och tvätta tassarna när vi kommer in. Nu är det lite bättre men han har ett par sår som har ruva.

Har förresten fått operationstid till den 15 februari inskrivning den 14

Blommis-tror man nästan alltid har en liten drömbild över hur lydig man ska få sin hund mitt mål med Buster är att kunna gå lös med honom men dit är det låååååång väg. Nu släpper vi ibland och ibland har han långlina på sig på promenader.

• Daa

*ger ett livstecken*

Ingis:jag håller tummarna inför ert VUL. Hur mår du nu?

BS: hoppas att det fortsätter att gå bra med sprutorna. Oj, vilka temperamentsfulla flickor ni verkar ha. *stum av beundrar för att ni verkar fixa allt ändå*

Fru E: hur går det för er. Så himla surt med cystan! Hoppashoppashoppas att allt löper på så smidigt det bara kan.

Lanovia: du får en kram här också. Hoppas att idag är en bättre dag.

Solde: tungt med beskedet på jobbet. Och så fina missen som är sjuk. *kramar*

Heloise: jobbigt med värken.

Ninnis: hur mår Mini?

September: Verkar amningen komma igång? Jag bokstavligen pumpade igång produktionen när det begav sig, men det var ett tidsödande och snudd på själsdödande jobb (dubbelpumpade med tuttarna och flaskorna i händerna till ljudet av pumpens njoff-njoff-njoff) och inget jag skulle göra om, tror jag.

Hvidis: tack för tipsen om ryggövningar (eller stretchövningar eller vad man ska kalla dem...)

Blommis: Det ska bli så spännande att få följa hur det går med dina planer. Jag tror på dig i allt du tar dig för.

Krya-på-er-kramar till alla krassliga (och hoppas att jag kom ihåg allt jag velat kommentera ).

Det är snart matdags för parvlarna, men eftersom de somnade lite väl sent under eftermiddagsluren får de nog sova en stund till. Jag har fördärvat dem: om man ska vara säker på att de ska sova måste det promeneras med vagnen. Jag har inte velat offra min promenad för att vänja dem att somna inomhus, och dagar som denna, när termometern visar -35, kan jag ångra mig lite...

Parvlarna har inte börjat gå, men det experimenteras en del. Fälga är ganska på gång, men är lite för försiktig (vilket är lite märkligt eftersom hon är lite väl pigg på att klättra på allt och alla). Axel verkar mest frustrerad och blir lätt på dåligt humör. Jag antar att vi får finna oss i att de möblerar om i köket ett tag till . Alla köksstolar samlas i ett och samma hörn eller sprids ut över de fria ytorna, när parvlarna knuffar dem framför sig och sedan kryper iväg för att ta nästa.

Jag har jobbat halvtid en månad nu och det känns bra.

• Daa

Åh!

En hiskelig massa Lycka Till och tumhållningar i mängd.

Fru E skrev 2012-02-04 10:57:41 följande:
    Har förresten fått operationstid till den 15 februari inskrivning den 14
  • Hvidbrud

Åh! Vinkar tillbaks till Daa och hennes nu röda plupp.
    På tal om röd, så har indianerna kommit intågande i mitt liv igen. Inte konstigt att jag och maken höll på att äta upp varandra... (på det trevliga sättet...) Så lu ska menskoppen kokas upp och minipillerna avprövas. Blä för hormoner, men helre det en en omplanterad graviditet just nu! Det håller inte skutan till. (men kanske om ett pår år... Efter ett samtal jag och Ninnis hade om ödet och förutbestämt liv och hur och så vida, har jag fått lust att tänka om. På det där fotbollslaget blommis talade om en gång i tiden... )

• Hvidbrud

Fru e: lycka till med operationen. Skönt att få ett datum på. Veckan efter kanske vi kan få till en träff?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård