• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise

September: jag går in i v17 imorgon. Växtvärk som känns som mensvärj, har man det även u v17? I v 8-12 hade jag ofta men nu har det dragit i ggr igen. Funderar över om jag ska bli orolig eller inte?

• Heloise

I förrgår var det en dödsannons på en ung mamma och bebis, båda dog under förlossningen på vårt sjukhus:( att det i vår tid och i vårt land händet att mammor dör under förlossningen känns ju ofattbart. :(

• passionsblomman
    Heloise skrev 2012-02-03 12:27:25 följande:
    I förrgår var det en dödsannons på en ung mamma och bebis, båda dog under förlossningen på vårt sjukhus:( att det i vår tid och i vårt land händet att mammor dör under förlossningen känns ju ofattbart. :(
    Men herregud! Så fruktansvärt sorgligt. Vet man vad som hände?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

Usch så sorgligt, Heloise! Och det låter jobbigt med ditt ryggont. Stor, varm styrkekram, Lanovia! September, Mini är också snorig, hostig och rosslig, men inte kan det väl vara RS om han är pigg och glad? Bör de sova inomhus när det är så kallt om de har hosta?

• passionsblomman

Heloise, har du ont i ländryggen och ner i sätesmuskulaturen och vidare snett mot höften?

• Soldemor

*massor av stora och varma styrkekramar till Lanovia*

Har talat med en veterinär och han har börjat äta och har bajsat. De har gjort massor av undersökningar (stackars liten!) men allt ser normalt ut. Och ändå vet vi, att det inte är normalt när han blir så där dålig! De skulle fundera en vända till, och se om man missat något. Annars får vi hem honom i morgon. Han är pigg och glad. Jättebra - men hur länge? Om de inte hitar vad det är, kommer vi vara totalnojiga över honom hela tiden. Börjar fundera på om det är något psykiskt?

*håller på att hälla cola i mobilen - inte bra*

Skall nog åka hem snart, vill gosa med tjejerna och ställa mig och stryka lite, det är nervlugnande!

Tack för all omtanke och känslomässig support!

Tänk, om man kunde vara lite glad att det är fredag och fint väder (fast askallt!) och ledig i morgon. Men det känns inte så - inte alls.

KattKattKatt

• passionsblomman

Alltså, det är helt makalöst vilka obegripliga mängder snö det har vräkt ner här det senaste dygnet! Och det är inte slut än, det kan man lätt se om man kikar upp på de stålgrå molnen där den där klass 2 varnade Snökanonen visst har en del mer att ladda på med, innan vi är färdigbombarderade.

Hunden plöjer sig fram, nästan lite som man kan se möss göra under snön-man ser liksom mest en vit snöhög mystiskt röra sig framåt. Med den skillnaden att just hunden tycker att snön är rolig, så an kastar sig upp ur den i helt galna ryck som ser totalt sinnessjuka ut. Snön är mycket fluffig och flyger och far i moln runt honom. När solen kikar fram, gnistrar varje snökristall och med hela pälsen täckt av snö, ser Truls ut som en levande, fluffig, raketsnöflinga.

Det är FÖR tråkigt att jag är alldleles för sjuk för mina egentliga promenader-det hade varit härliga sådana de här senaste dagarna. Istället blir det bara ytterst korta svängar runt kvarteret.
    Men man får titta ut istället, för som Flamman säger-det är SÅ vackert ute! En sagovärld.

Snacka om att det kom lagom till sportlovet förresten! Hoppas det inte försvinner nu, utan att ungarna får ha snö under lovet. Fast det behöver kanske inte vara fullt så här kallt då-när de ska ha lov menar jag.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård