• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Im yours

Hahaha blomman .............. Dex nöjer sig m att jag lyfter upp honom, än så länge vill säga. Hahahah

Yes, jag vill flytta från en lägenhet till en annan ............... närmare stan. Har inte hört nått ännu, det är ett par före mig. Bara minus 6 grader idag ........ och idag svettades jag i min bästa vinterjacka. Jag måste scanna in boken i datorn först ......... eftersom den låg i en fil som är 2.000 år gamal, hahahaha. Men vad gör sånt .......... då man har tid. Otäckt med ditt systerbarn ................ usch allt möjligt kan då hända här i världen.

Jag blev superimpad av artisten Loren i melodifestivalen. Såååååååååååååå snyggt uppträdande och dessutom en bra låt. Vad har hänt ............. brukar oftast nästan gråta av frustration under de programmen. Har legat under täcken o filtar och läst Zlatan-boken, mycket välskriven o underhållande hela helgen. Men jag älskar ju Zlatan så .................... Nu läser jag en bok som heter; Trogen hustru sökes, tycker den är helt oki. Läsning är kanske den bästa sysselsättningen vid polar-kyla.

Har någon ett tips på bra hotell i Paris o Barcelona ......... känner stark för en shopping-weekend.

Ha det gott allihopa. Kramelikram. / Liz

• passionsblomman

Daa är välbehållen hemma igen!
    Men hon åkte förbi ytterligare två otäcka olyckor längs vägen. Hujedamej!

Mugglan, under min uppväxt uppe i norra Sverige, så var det faktiskt rätt vanligt att man hade skoteroverall, dito kängor och snöskovel etc i bilen. I synnerhet som detta var före mobiltelefonernas tid.
    I min lilla hundkoja har jag åtminstone reflexväst, snöskovel, filt, startkablar, startgas, låsspray/olja, spolarvätska, olja och sop, bogserlina och lite sånt. Och så brukar jag se till att slänga in tjocka vintermössan och handskar även om jag bara ska en bit. Men egentligen ska  man ju fasen ha en thermos med varmvatten och ett par thepåsar också, plus en bigpack-låda med sand...Obestämd 

...ni vet att jag bor i ett vedeldat hus för att då överlever jag längre ifall Ryssen kommer va?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Heloise

Pb: glömde nämna, vilken mardröm din syster var med om, tack ichnlov att det slutade väl! Grattis till pickande hjärta ingis! Nu sover E ergo jag måste passa på och nappa lite. Hörs om en stund

• muggles

I'm yours: vi hade besök och såg inte spektaklet i lördags men spelade in det. Dock var jag inte så sugen på att se det i efterhand men kanske måste spola mig fram till Loreen nu då - du är andra personen jag hör som tyckte hon var urbra.

• lanovia 08

Ingis, hurra!! Så himlans underbart! GRATTIS!!!

• passionsblomman

Melodifestivalen:
    Jag tyckte till min besvikelse att ingen låt var bra! Ingen!
    jag gillar annars Daniel, aka The Moniker, och ifjol tyckte jag hans låt var en vinnare, men i år...ZZZZZZZZZZZZZ. Och folkmusikbruttorna är annars helt min stil, och sådant jag gärna lyssnar på hemma. Också ZZZZZZZZZZZZZ.

Men hörde ni Sanna och Kalle på Så ska det låta igår? Jag älskar när de gör den där duetten! http://svtplay.se/t/102966/sa_ska_det_lata 
    33:50 i programmet.

• Klockarbol
    passionsblomman skrev 2012-02-06 13:30:25 följande:

...ni vet att jag bor i ett vedeldat hus för att då överlever jag längre ifall Ryssen kommer va?

Å jag har minst 20 liter blåbär i frysen så man står sig om det blir nödår!
  • Klockarbol

Jag är ganska duktig på att ha ordentligt med i bilen. Vi är fryslortar alla 3 så oftast har vi täckbyxor på när vi åker men filt i bilen är det sämre med får jag erkänna.
    Filt hörde lixom ihop med hundarna och när vi nu inte har någon hund längre så har jag helt enkelt inte tänkt på att lägga ut nån ny.
    Det får bli eftermiddagens projekt!

Reflexvästar finns i bilen, i våra väskor och hemma.
    Låsolja & en extra isskrapa har jag i handväskan.

Har precis varit hos doktorn och är fortsatt sjukskriven 25% en månad till. Hoppas på att kunna gå upp på heltid sedan.
    Hade jag fått önska fritt skulle det ha funnits ett steg till mellan 75% och 100%

Promenerade faktiskt till doktorn i dag för första gången sen viktraset. En sträcka på bergis en knapp kilometer.

Jag är helt färdig. De stackars muskler jag har kvar har kramp. Allihop. Så ögonen tåras.
    Åsså blir jag lite lesset arg för att min kropp har tagit så mycket stryk och för att vägen tillbaka till normalvikt och nån form av kondition är så lång.

Jag ska nog ta en kaka nu.

*ställer fram kakburken*

• passionsblomman

Det var det här eländet som Daa satt fast på grund av. Fy vad otäckt! Tur att allt är bra med vår vän däruppe!

Klockarbol, ta två kakor. Minst.

• start september

Hurra för Ingis och pickande hjärtat! Åh vilken lättnad det är i den situationen.

Jag gillade Loreens låt även om det inte är min stil normalt - och så även reklamradion vad jag kan förstå. Har lyckats höra den redan. Jag tror det där är vårens/sommarens discohit alla gånger. Sen kanske den inte vinner medodifestivalen direkt.

I bilen - ingen snöskovel ens längre. Är storstadsbrutta numera. Fy på mig. Filt till barn finns men den är ganska tunn. Reflexvästar har jag. Handskar/tjocka vantar finns alltid för att kunna skrapa bilen ordentligt även om man ha snyggare tunna handskar. En bit choklad eller russin bör egentligen finnas också tror jag. Ficklampa ska jag fixa, tack för tipset. Brukar ha festistetror sommartid men vill inte ha frysolyckor.

Muggles, ni har gararage som sitter ihop med huset eller hur? Känns lättare då Vi har ett separat äldre som vi precis har bytt port i samt satt element i för att få frostfritt så det håller kanske en fyra grader. Ska hon stå där får jag dra ner porten och lita helt på Babywatch gemom äldre putsväggar, jag är tveksam.

Idag fick hon sova i säng med mig, 2 5h. Vi var helt slut efter en helg med storasyster samt mycket namnamningar både hon och jag. Lilla  var superpigg och hungrig på min sovmorgon så det blev liksom inget sovet trots att jag försökte. Mysigt såklart att ligga och prata med henne men ändå.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård