• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Tycker ni det verkar onödigt att fattiga och dessutom förkylda människor ska äta godsaker? I synnerhet som de egentlgien tänker sig gå ner i vikt?

Jag har mens-tala inte med mig om att avstå!!!Skrikandes

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Jag har inga problem att komma på brinnande skäl till att jag nog också måste ha chips, lakrits och försvarliga mängder kall Cola Zero.
    Själv.

Resten av familjen kan få titta på medan jag goffar.

Om jag skulle följa (mag)känslan allltså.

• passionsblomman

Heloise, hur går det? Har du kräksjukan tror du?
    Usch för att kräkas! Kräks

Amningsthé, är det inte hallonblad i det? Har jag för mig.

Lanovia, det var inte en rolig historia ni fick genomlida häromsistens! Hoppas ni tagit det lugnt nu och återhämtat er bra.

• muggles
    Daa skrev 2012-02-10 14:14:05 följande:

Jaha, där tycker datorn att den ska göra som den vill och inte som jag vill...

Imorgon ska parvlarna ha barnvakt över natten för första gången. Vi ska på bröllop och tänkte bo på hotell i den staden. Parvlarna kommer att ha det så bra hos mormor och morfar, men jag är ändå lite orolig. Axel är ganska mammig och pappig nu och vill vara i famnen mer än vanligt. Han tycker inte om när någon av oss lämnar rummet, så det känns inte helt lätt att lämna dem. Jag får lita på att de är trygga med mormor, för henne har de ju sett mycket av under sin livstid.

Ett råd bara: smyg inte iväg även om han tycker det är jobbigt att ni går. Utan gör ett kort glatt farväl men att han förstår att ni försvinner. Det kan bli traumatiskt annars har jag förstått. Han kan börja tro att ni försvinner så fort ni går in i ett rum osv. Ni hade säkert redan tänkt på detta men bara utifall att. Det är så lätt att man tycker man ska smyga iväg för att underlätta för honom när det i själva verket kan bli värre av det.

Vad skönt att komma iväg barnfri ändå! Vi ska på bröllop 30/6 (barnfritt sova-över-bröllop) och tills dess hoppas vi att småtjejerna lärt sig sova hela natten Som det är nu vaknar minst en av dem minst en gång per natt. Båda tjejerna sover hela nätter då och då men att det ska hända samtidigt verkar sällsynt...
  • muggles
    passionsblomman skrev 2012-02-10 15:05:30 följande:

Locket är ju nästan godast! Man ska hålla i det och skyffla upp lite grädde med det medan man äter det, sedan går man på resten.

Precis så äter jag också semla Här i Götet verkar wienersemla har blivit något slags bubblare som jag sett dyka upp mer och mer.
  • muggles

Amningste borde det väl vara fänkål och anis i för det ska ju tydligen främja mängderna (märktes aldrig någon skillnad för mig men vi har fortfarande ohemula mängder anis och fänkål i skåpen )

• passionsblomman

Inte hallonblad. Titta:

Recept om du vill göra eget

Amningste:

En del av vardera En tesked av blandningen får dra i en mugg hett vatten i fem min.

Kan drickas 3-4 ggr/dag.

Hel Fänkål

Hel kummin

Hel anis

Torkade nässelblad

• passionsblomman
    muggles skrev 2012-02-10 15:21:53 följande:
    Precis så äter jag också semla Här i Götet verkar wienersemla har blivit något slags bubblare som jag sett dyka upp mer och mer.
    Bah! Och när jag flyttade till Sthlm för hundra år sedan, och var springflickan som såg till att semlorna hämtades till kontoret, så var det vissa som skulle ha karlsbadersemlor. "ja-det är krot deg" sa chefen som om den där korta degen vore något självklart som varenda människa kände till.
    Och det finns semlor med chokladfyllning eller vaniljcreme istället för mandelmassa. Hur de nu får ihop den ekvationen-för utan mandelmassa vill jag nog bestämt hävda att det inte är någon semla. Likväl som lussekatter utan saffran är vetebullar kort och gott.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård