• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

Nä om man skulle ta och börja avsluta och åka hem till sin krokbenta Beda Småkrypen kryper inte än, hur länge ska en bebis hålla på och stå på alla fyra utan att komma framåt?! Jag menar, Beda höll ju på så redan vid jul!!! Men de ålar ju sig fram så det kanske räcker...

Jag har inget lösgodis hemma och ingen bil idag (då maken skulle till doktorn). När jag väl kommit hem med buss är klockan nästan 17  och då är det INTE läge att åka hemifrån för att handla. Hur lösa när man bor i förorten (el föroreningar som jag råkade skriva till Piggelin när vi message i WhatsApp. Den tyckte hon var bra  ). Dagens I-landsproblem?

Förresten verkar det  - kanske (man vet aldrig med min velige chef) - som att jag blir chef/teamledare (el vad han väljer att kalla det) snart. Jag menar ,han har ju bara funderat på det i 2 år...så det känns ju lite förhastat Just nu har jag en person under mig (HAHA!) men det är två vakanser också. Vi funderar faktiskt på radioreklam för att hitta två till - det ni! Det är lite 2012 eller...?

• passionsblomman

*krot deg = kort deg!

Mugglan, föroreningar!

Krokbenta Beda! Du får ge henne krok-ostar till fredagsmys. Det var hur min klasskompis benämnde ostbågar. Som i Jämtland heter ostkrokar. Fast hon sa då krokostar istället.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Åh min skalle! Idag har jag inte druckit något kaffe (utan thé, med anledning av förkylningen), och det slår aldrig fel: huvudvärken drämmer till med obarmhärtig kraft förr eller senare när jag inte får mitt kaffe. I´m an adict!

• passionsblomman

Mugglan, vad spännande med ny roll på jobbet-om han nu bestämmer sig vill säga. Annars är det ju bara frustrerande!

• passionsblomman

ÅH NEEEJ!!!!

-De gammaldagsa semlorna var s l u t!
    Och sambon söt åt sig de allra sista två av de som fanns öht. Alltså vanliga.
    Bakom honom stod visst en mamma och en liten tjej som blev utan.
    han är skitnöjd över att "jag tog dem!" Han hade visst skojat (eller inte) med dem där och sagt att det var ur för honom, eftersom han inte kunde åka hem utan semlor om livet var honom kärt.

Men jag tänker, att eftersom det inte fanns de semlor jag egentligen ville ha, kunde jag likagärna tagit något annat. De har god cheeskake och goda cremebullar exempelvis.
    Men, nu har han ju KRIGAT till sig de där semlorna med stort engagemang. Så det kan jag ju inte avslöja att jag tänkte. Och varför har jag dåligt samvete för den där ungens skull? Det är ju inte så att vi slog ner henne  och tog semelpåsen ur hennes lilla hand.

• start september

PB, det var omtanke av maken och få barn gillar semlor. trösta det med det.

Och det var helt rätt med anis, fänkål och kummin, Finns som påsthe på hälsokosten. Gillar örtthe annars också, men tyckte absolut att det här var gott.

• passionsblomman

September, verkligen! Han har ju både ansträngt sig och lyckats, så det vore ju riktigt bitchigt att gnälla ändå då. Semlan var helt OK, även om jag tycker bakansen mellan mandelmassa, grädde och bulle var sisådär. Mer grädde, mindre mandelmassa och större lock! Som sagt, jag är kräsen på semlefronten...

• Hvidbrud

Semlor.... Dreglar... Stort lock att skopa i sig grädden, inkrom+malda mandlar+socker och osötad grädde! Var hittar man det i Malmö?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård