• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Fru Bygg, vad jobbigt med sömnen. Hoppas E börjar sova bättre snart.

• lanovia 08

Ninnis skönt att bar knna sova vidare. Inte gel att kuna dela på nätterna o morgonarna.

• lanovia 08

Här har vi en stackars grabb som skrek till halvtvå i natt. Så ont i magen.! E var orolig o kom in till oss vid tgolv. Trångt o mysigt i sängen. Ida

• lanovia 08

Idag börjar maken jobba igen, nu är hans 5 veckor hemma slut. Själv skall jag försöka rodda båda barnen till BBC.

• Ninnnis

Lycka till idag, Lanovia! Detta klarar du galant. Stackars lille A som har så ont i magen

• ingenjörsbruden

Ninnis: Va skönt med sovmorgon och att veta att någon annan tar hand om matning o omnattning.

Fru Bygg: Åhh va jag skulle vilja hjälpa dig....men har tyvärr inga bra råd.........funderar lite.....busan har vaknat ibland på nätterna o då fått vatten i nappflaska o sen somnat om (får bli pipmugg snart),.....ett tag var hon orolig o sov lätt men fick då gröt istället för välling på kvällen o sov då bättre......det är inte lätt....alla barn är olika o råd är inte lätt att ge....... du har ingen som kan komma o passa N några timmar mitt på dagen så att du kan få sova lite....någon gång i veckan?

Lanovia: Stackars liten A! Hoppas han inte har ont i kväll. 2 barn, hund o hus som ska roddas.....du har att göra mao. Skall barnen vara med i en dokumentär på BBC? *fniss* Hoppas det går bra till och från samt på BVC o alla värden är tipptopp!

Tillbaks på jobbet, både kul o tradigt....hade gärna varit ledig lite till....men men.....blir ju långledig om inte så väldig länge.....förhoppningsvis....*peppar peppar ta i trä*
    Nu ska jag försöka få tag i spec.mödravården......bävar lite......

• start september

Susar in för sen såklart, men grattis PB! Sicken festmåltid. 

Funderar på Fru Byggs sömninlägg. Det låter jättetufft. Mina barn är inga bra sovare av sig själva, de har lärt sig (eller Lilla håller på). För lite dagsömn ger för trassliga kvällar. Man måste upp i över 45 min dagsömn åt gången för att de ska orka. Vår lilla kan vara vaken massor men är arg, äter för mycket/sväljer luft, kräks, ont i magen, inte sitta/ligga själv och inte somna själv. Om hon sover ordentligt flyter allt. Mitt mål är minst 14 h sömn per dygn, natt ca 10 h och sen 2 eller tre tupplurar. Att lägga ner i säng och somna själv ger bara 30 min, sen händer något i kroppen, att sova i vagn gör att man kan passa¨uppvake och rulla lite, det brukar funka och efter några gånger försvinner uppvaken. Så vagn ute eller med mig i säng eller i bärsele ( inte kul) gör att det blir längre. Hon ska läggas efter ca 2.15- 3h vaken på dagarna, sedan blir de för svårt.  Det är tufft att tima med hämt och lämning, men om man kan ha vagnen  då och låta den står kvar ute med babywatch går det rätt bra. Jag kan också lyfta in och lägga i min säng och extraamma lite, då somnar hon om och jag sover då med henne någon timme. Vagnen behöver inte vara ute, affärer., mitt jobb och så funkar också bra men det är lättare att somna ute.

Vi kör varannan sovmorgon på helgen som regel, men nu går jag nästan upp vid 7 med båda barnen och sen kan jag gå och sova ca 10-12 med lilla och stora och pappa får egentid. 

Det är inte enkelt att komma hit men min barn har svarat bra på att ligga  i vagnen ute, de somnar nästan bara jag tar fram den vid rätt tidpunkt. 

Förrgår blev en kanondag, mycket sov vid rätt tiden och kanonglad lillasyster. Igår var förmiddagen rätt men eftermiddagen var vi borta, jag ville inte lägga ute i vagnen där och ett två timmars sovpass blev 3 * 20 min i sele och bilstol under eftermiddagen. Då spårade sen kvällen ut, arg och kräkande bebis till 23.45. Jag kan inte veta säkert men tror att det har samband. 

Alla barn är olika och alla har sin egen sanning, men jag ville ändå dela med mig av vad jag kämpar mig till nu, Jag tror och hoppas att det funkar för mig ch kanske kan det vara lite inspiration. Muggles och en tjej i andra gamla tråden inspirerade mig mycket med stora och det funkade.

• Fru Bygg

Hvidis, det är väl ingen barnvagnsbio på onsdag?

• Norrskensflamman

Fru Bygg: det är såååå j-a påfrestande att inte få sova, jag vet hur du känner dig, vännen ♥. Min K var sån också att hon sov bara korta nappar på dagen så jag kunde aldrig sova själv på dagen. Visserligen somnade hon ganska tidigt på kvällen, men då var ju T vaken längre, och sen vaknade hon 5 varje morgon... Jag var helt slut. Det HADE gått att lösa med en man som hade tagit hand om T och resten av hushållet och sagt: Gå och lägg dig!!! När K somnade för natten, men som bekant så funkade ju mitt ex inte  så :-/ 
    Vet inte vad jag ska ge för tips, för jag antar att din äkta hälft ställer upp så mycket han kan. Att E vaknar varje natt några ggr kan vara en utvecklingsfas. Det där har brukat gå i perioder för mina töser. Klen tröst, men det rätar nog till sig efter ett tag.
    Jag hoppas verkligen att du snart ska börja få sova mer om dagarna eller åtminstone om nätterna!
    Kram!!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård