• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru Bygg

Grattis (lite sent) på födelsedagen Blommis!

• Fru Bygg
    Ninnnis skrev 2012-01-08 00:37:09 följande:
    Här ammades det för sista gången i torsdags eftermiddag (en amning efter förra inlägget) och det känns helt ok. Hellre passa på nu när han väljer det själv än att ha en jobbigt avvänjning senare. Under nyårshelgen var han totalt ointressad av att amma en förmiddag, istället bet han mig i bröstvårtan när jag försökte amma (gjorde skitont med hans lilla tand!), flinade och åt sedan en hel portion gröt istället. Då kände jag att det kanske började bli dags att sluta

Idag har jag utnyttjat min nyvunna frihet med att ta ett långt bad med ett glas vin medan maken matade och nattade Mini, och inatt är tanken att jag ska få sova en hel natt inklusive sovmorgon för första gången sedan Mini kom. Jag lär förmodligen vakna av Mini även om maken tar honom, men ändå. Jag ska nog gå och lägga mig i gästrummet med öronproppar. Godnatt alla fina!
    Oj, lilla Mini har blivit en stor och duktig kille! Låter underbart med en hel natts sömn och sovmorgon.
    Hoppas du lyckas sova ordentligt!
  • Fru Bygg

Nu är det snart ett år sedan vi fick ett plus på stickan och fick reda på att lilla N skulle komma till oss.
    Jag älskar mina två små tjejer över allt annat och jag njuter av att vara hemma med N.
    Men nätterna.... Puh.... Det känns som om jag går runt i en dimma om dagarna. Jag har fått de mest fantastiska tjejerna (partisk eller?), men sova kan de inte...
    Nova är stimmig om kvällarna och kommer inte till ro i sin säng förrän vid tio-elva. Det ser lite olika ut från vecka till vecka, men just nu så är hon uppe med oss till åtta, halv nio då somnar hon i sin säng och sover en halvtimme. Sen får hon lite mat i ett mörkt rum och somnar om i vår famn (går inte att somna om i sängen). Sen sover hon i vår famn ca en timme innan det går att lägga ner henne i sin säng  och hon sover vidare. Sen sover hon väl ok om nätterna. Hon vaknar oftast en gång (ibland två) och får mat och somnar om med en gång. Sen sover hon till åtta på morgonen. Nu har jag visserligen bara E att jämföra med (som inte sover bra), men nattsömnen kan man väl inte klaga på med N. Det är kvällarna som är de jobbiga med henne. Sen sover hon ju inte mycket om dagarna. Hon sover kanske 3-4 gånger en halvtimme.Vi lägger ner henne i sin säng och hon somnar själv (om hon är trött), men sover aldrig mer än en halvtimme. Så jag har inte möjlighet att sova om dagarna.
    E somnar jätteduktigt om kvällarna, men vaknar 5-6 gånger VARJE natt och ropar på oss. Vi har vant henne av med vällingen som hon alltid åt på natten, men hon fortsätter att vakna ett par gånger. Hon vill inget speciellt och somnar om direkt när man varit inne hos henne. Det känns inte som om hon har mardrömmar, så jag vet inte riktigt varför hon vaknar.
    Dessa två tjejerna gör att man inte sover så mycket varje natt och jag är helt slut om dagarna. Det är om helgerna som jag har en chans att sova lite om dagarna när maken är hemma.

Nu vill jag inte klaga för jag är som sagt lyckligast i världen med mina två små tjejer, men jag önskar bara att de kunde sova lite om nätterna. Maken hjälper till mer om nätterna än han borde, men det blir väldigt hackig sömn ändå...

Förlåt för ett riktigt egoinlägg.

• Norrskensflamman

Hej, hej, hej!!! Hinner eg inte vara här, har massor att göra och har  varit upptagen hela helgen. Just nu har jag tre barn (en sovaöverkompis) och så måste jag försöka stöka undan julen, baka inför T:s kalas... och...och... och... MEN jag vill störta in här och från djupet av mitt hjärta vråla:

G R A T T I S!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 2 ggr

Ena grattiset är till Ingis och hennes Plus   Underbart, underbart

Och andra grattiset är till världens bästa Blommis som fyllt år {#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Hjärta !!! Vilken fin present du fick av familjen. Så gulligt av dem

Sådär. Nu störtar jag ut igen. Kommer in när det lugnat sig lite.

Stor kram till alla!!!

P,S: Heloise; det där huset... Wow!!!! Skulle passa er perfekt.  Berätta hur det går!!!

• Ninnnis

Jodå, jag sov gott. Kom i säng alldeles för sent och vaknade till kl.5 när maken matade Mini och kl.8 när de steg upp. Men jag somnade om och sov till 11. Även om jag vaknade till när Mini vaknade var det skönt att veta att det inte var mitt ansvar att mata. Vi kör varannan morgon på helgerna och nu när maken även kan ta morgonmatningen kan jag ju få sovmorgon på riktigt en gång i veckan.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård