• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

Märks det att vi bor i fiskens högborg?!

• muggles

Sept: ska inhandla ingefära och testa ditt recept, låter jättegott!

• muggles

Jag är helt slut i huvudet av att umgås med en 4-åring hela dagen (studeiedag på dagis). Hon pratar i ett kör!!!! Mest varförfrågor som man måste svara på, annars upprepas de. Och ofta saker som man måste tänka till på, suck Hitta på bra svar hela dagen lång kan göra en trött. Helt plötsligt känns det inte så dumt att börja jobba...  Är det någon som förstår vad jag menar? Puh...

• Heloise

Mitt bästa spättarecept( funkar egentligen med lax o torsk med) är helt överlägset! 4-500gr fryst spätta röd sådan i originalreceptet. 1 burk creme fraiche 34% ( finns risk att det skär sig annars). 1dl vitt vin( matlGning funkar) 1 fuskbuljongtärning. Räkor, rom och dill ef tycke. Koka upp vin med buljongen, rör i CF, salta och peppra. Lägg fryst spätta i en form, häll över såsen, in i ugnen 175 grader ca 20-30 min, sista 5 min, ta ut formen och lägg på räkor. In ytterligare 5 min. Dutta på rom och syrö över dill när fisken är klar, servera m pressad potatis. Ljuvlig 30min rätt som känns som en 60min rätt ;)

• start september

Och här ska provas med spenat och grädde! Om jag vågar med socker också.

Jag tog nog lite i med 225 grader i mitt recept, då får mn mycket lagat ytterst och neråt 52 grader i mitten snabbt och det funkar för man resp make hemma hos oss.

• Ninnnis

Åh vilka goda recept! De är sparade i min receptmapp.

Fru Bygg, jag tänkte också om du har någon som kan ta N ett par tillar på dagtid så att du kan vila? Jag hoppas verkligen sömnen reder upp sig för dina tjejer.

Jag har ju också tragglat på med Mugglans tips om att lära bebisen att somna om. Mini har blivit jätteduktig på det, nu kan han somna om på egen hand både dagtid i vagnen och nattetid i sängen utan att vi ens går in till honom. Inte alltid såklart, men om det inte är något som felar så går det oftast bra. Han har även blivit bättre på att komma till ro på dagen, på natten har han däremot alltid somnat duktigt på egen hand. Lyckligtvis har han (peppar peppar) aldrig varit intresserad av att vara vaken på natten. I början var det täta uppvak och amningar men han har alltid somnat om direkt efteråt så vi har tack och lov sluppit vara uppe och gå på nätterna. 

Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med detta, men jag hoppas ni hittar ett sätt som funkar för er allihop och att sömnen blir bättre för alla inblandade. Jag vet hur överjävligt det är att inte få sova. Stor kram!

• Ninnnis

maken är i Tyskland till på onsdag men jag och Mini håller oss sysselsatta. Idag drog babysimmet igång igen och efteråt lunchade vi med de andra mammorna och bebisarna. Imorgon är det föräldragrupp och sedan fika hos gudsonens familj. På onsdag ska Mini på 6-månaderskontroll. Ikväll har jag lagat storkok med barnmat och nu ska jag snart krypa i säng.

• Ninnnis

Flamman, så jobbigt för tjejerna att de saknar sin pappa så, men musikern verkar vara en väldigt bra och trygg manlig förebild. Jag är så glad att du har träffat honom!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård