• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Flamman skulle man vara tragisk bara för att man går igenom en skitjobbig skillsmässa och behöver prata av sig? Klart du inte är en tragisk person.
    Däremot underbarat att du kunde dela det jobbiga med oss och fortsätt skriva om din lycka för jag blir så glad när jag läser om den.

• lanovia 08

Det känns som att det var mer jag skulle kommentera men nu skall jag försöka få i mig lite mat innan A vaknar o vill äta. Hoppas jag hinner...

• Heloise

Mugglan: intressant ang mjölksocker i magra produkter. Själv har jag bara långsamt och ganska omedvetet glidigt längre och längre ufrån magra mejeriprodukter. Jag funderar ju mkt på mat, kvalitet på mat, pga E. Ska ta upp lchf med dietisten igen. Jag skulle säga att jag äter vv mat fast väljer att lägga pointsen på mer lchf-inriktad kost än mkt mager mat. Känner väldugt atarkt nu, att jag inte vill stoppa i mig lightprodukter närjag är gravid. Utb på hotell och rest samt har arb som kock ett par år. Fast det var längesen :). Går dock ff igång på snygga knivar, stekpannor, pincetter och har alltid en släng i förklädesbandet ;)

• Norrskensflamman

Lanovia: Problemet för mig med spiralen var att det var oerfaren/slapp personal som satte in den. Mirena tror jag den hette. Fick sedan veta på gyn på länssjukhuset att nästa gång (OM det blir nån nästa gång) så ska jag gå på GYN ej till BM. Och så ska jag säga att de ska ge mig nåt som jag inte minns vad det hette, men det ska iaf få livmodertappen/halsen att slappna av och inte kämpa emot. Eftersom de bökade så förfärligt fick jag förmodligen ett sår som blev infekterat. MEN, och det här har jag visst "glömt" att berätta för er... sedan visade det sig att klamydiatestet de tog (rutin vid de besvär jag hade) var positivt. Så det kan lika gärna vara klamydian som gjorde att jag blödde o hade ont så länge efteråt. En liten present från min exmake när han varit o rumlat runt........
    Tack för den...

• Ankan80

Hej hej!
    Har varit sjuk nästan hela jul-ledigheten men är tillbaks på jobbet idag.
    Å så har Ingis plussat har jag hunnit läsa mellan alla styckena!!!!
    Ett stort GRATTIS!!!!!!

• Norrskensflamman

Jag tycker VV är toppen. Trivs väldigt bra med det. Jag gillar inte fet mat, jag mår illa av fet mat och får ont i magen. Jag kan inte med fetmjölk, fetsmör o fetgrädde, bara lite, lite isåfall. Däremot rapsolja, olivolja och sånt kan jag använda i matlagningen. Fetare fraiche o fil/yoghurt klarar jag av.

Jag kan inte säga att jag kör light, light, light, men lättprodukter, ja det brukar jag använda, t ex lättfil, lätt naturell youghurt och mellangrädde, mellanmjölk, lättmargarin, lätt cremefraiche, minikeso.
    Ni som verkar kunna det här med mat. Vad är det som är dåligt i de mjölkprodukter jag nämner ovan? Har man satt till några andra, farliga ämnen istället för fett? Nu pratar jag alltså inte om Midla Mini eller extra som bara har 7 resp 4% fett, utan vanliga mellan/lätt mejeriprodukter. Ost som inte är så fet också. 
    En grej som jag köpt är Oatlys iMat, eftersom T är känslig för laktos. Är det också skit?
    Jag frågar för att jag vill verkligen veta vad som är bra och vad som är dåligt. För jag tycker inte om de fetaste mejeriprodukterna. Inte fet ost heller.  

Jag har förstått att i tex lightsaft, lightläsk osv är det annat, farligare socker, men såna produkter använder jag inte.

• Ankan80

Lanovia:
    Jag hade kopparspiral o tyckte den funkade bra. Lite mer spottings men annars helt ok.
    Man sätter in det typ 3-4 mån efter förslossningen för livmodern måste hinna återhämta sig till sin ursprungliga storlek.

• Ankan80

Flamman:
    VV tycker jag också är bra. Den kan man ju kombinera med GI också för bättre resultat.

• Ankan80

Det finns nån bok som outar alla livsmedel som finns. Enligt den är det skit i det mesta.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård