• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden
    Ninnnis skrev 2012-01-11 08:37:29 följande:
    God morgon! För andra morgonen i rad har Mini inte vaknat och ätit förrän 07.30-07.45. Igår vaknade han till vid 5 och 6, men hann somna av sig själv om innan jag hann göra välling. Imorse hörde jag honom gny lite vid 5, sen var klockan plötsligt 07.35 Däremot måste jag komma i säng lite tidigare på kvällarna så att jag faktiskt utbyttjar hans hela nätter.
    Wow! Duktiga Mini! Hahaha ja det är ju en fördel om man kommer i säng tidigare....hihihihi

Härligt med rejäl spa-helg med mamma! Kanonförslag av maken tycker jag!
  • Norrskensflamman

Det blev det här receptet igår, med kräftost och gräslök i "börsarna" (man tager vad man haver). Det blev jättegott!!! Nästa gång ska jag prova Heloises recept, för det låter som ett recept helt i min smak!

http://www.kokaihop.se/recept/spattafrestelse    Hoppas det går att läsa?

Tack Ingis för tipset om att späda ut buljongen. Ska prova.!

Jo, matdiskussioner är intressanta, jag har provat LCHF och upplevde att det inte passade mig. Kändes alltför jobbigt. Men jag har kollegor som kört det med mycket lyckat resultat. Själv har både jag o exet kört VV två gånger och det har gett oss bra resultat, men framför allt har det känts relativt, lätt, enkelt och jag har då mått jättebra av den maten. Den funkar i vår vardag liksom.

Jag tror på att köra på den metod som man upplever att man mår bäst av. Vi är alla olika och tycker om olika mat, har olika vanor och också olika kroppar. Endel tål inte fett så bra, en del tål inte mjöl, endel tål inte laktos eller mjölk. Endel behöver gå ner mycket i vikt, endel bara lite. Endel har diabetes, andra migrän, osv osv osv.
    Bara det funkar för en själv och man känner att man mår bra.

• Norrskensflamman

Vi har... funderar...kollar ut genom fönstret... 30 cm kanske??
    I natt hade det kommit ett nytt lager med fjun... pudersnö... Åh, vad jag är sugen på slalom!!
    -11 i morse. Härligt o friskt. Torr, lätt snö.

• ingenjörsbruden
    Norrskensflamman skrev 2012-01-11 09:13:54 följande:
    Vi har... funderar...kollar ut genom fönstret... 30 cm kanske??
    I natt hade det kommit ett nytt lager med fjun... pudersnö... Åh, vad jag är sugen på slalom!!
    -11 i morse. Härligt o friskt. Torr, lätt snö.
    Ohhhhh! Vill osså ut o åka skidor! 30 cm snö låter lagom i mina skånska öron.
    Här hade vi bara lite snö på bilarna i måndags morse......inte ens snöblask på vägarna.....men ja....det känns som att nu är det väl inte lönt med snö o riktig vinter....nu vill vi ha vår o ljusa mornar!
  • Hvidbrud

Torr lätt snö.... Undrar om jag någonsin har upplevt det? Snö är för mig vacker när den faller, sen tung, våt och kall. Den får gärna hålla sig borta... Låter härligare lätt och torr faktiskt. Godmorgon f'resten!

• Norrskensflamman

SPA!!! Gud vad härligt det låter Måste ta mig iväg nån gång jag också. Längesen sist. Har iaf bokat in massage nästa vecka. Har alldeles för ont i ryggen nu för att fortsätta ignorera. Måste igång och träna också. Jag skiter i vad, bara röra på mig.

• ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2012-01-11 09:36:50 följande:
    Torr lätt snö.... Undrar om jag någonsin har upplevt det? Snö är för mig vacker när den faller, sen tung, våt och kall. Den får gärna hålla sig borta... Låter härligare lätt och torr faktiskt. Godmorgon f'resten!
    Håller med! God morgon!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård