• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Mmmmm... vilka smarriga recept!! Tack, tack

Heloise, din spättarätt låter fantastisk god, men går det verkligen inte med nåt annat än 34% CF?? Jag har ju börjat räkna points, så det känns som att det far iväg en väldans massa points där...

• Norrskensflamman

Ikväll har jag o tjejerna varit och delat ut kalasinbjudningar till T:s kalas. Och så var vi på Coop som hade billigt lösgodis, för en gångs skull, och hon plockade ihop till godispåsar som hon ska ge till kompisarna som kommer på kalaset. Hon har en idé om att ha lite frågesport och när de svarar rätt ska de få sin godispåse. Få se om hon orkar så långt eller om det blir att gömma dem och låta dem leta rätt på dem. Typ skattjakt.
    Någon som har nån annan variant??
    Två sorters kakor har vi bakat tillsammans, chokladbollar och Dumlekakor. De sistnämnda är gryyyyymt goda!
    Funderar på att göra nåt mer också.

• Fru E

Många vinkar från en kraxande kråka i sjukbädden

• Heloise

Flamman, du kan ju prova Jag har aldrig lyckats få den att hålla i hop med lägre fetthalt och det ser förjävligt ut när den skurit sig, även om smaken kanske inte är så tokig. Det skulle kanske gå om man, tinar fisken, torkar den så att det inte finns så mkt vätska kvar och så kanske reder av såsen en aning. Det kan vara värt att prova, men det är ju vinet som gör att det skär sig Utan vin, ingen god sås

Jag räknar också points men potatis är inte så mkt( om man tar 2 och en stor portion sallad) och spättan är ju "billig" eller spar den till helgen. Jag har faktiskt frångått de magra alternativen mer och mer och använder hellre lite mellangrädde/vispgrädde än minimat.  Fast det är ju för att man måste krydda arslet av sig med de magra alt Dessutom är det ju egentligen helt fel för oss, eftersom E ska äta de magra alternativen *suck*.

• Heloise

Krya på dig fru E!

Låter  som ett trevligt kalas Flamman!

Så härligt att flickorna tyr sig till musikern, fast det är ju ändå tråkigt att deras pappa är så långt borta
    Det kan kanske lösa sig, när en tid gått( tänker på pappa/barn relationen)?
    Min mammas bästa kompis genomgick en liknande skilsmässa( som dig) och hennes man stannade kvar i Asien ( där familjen bodde då), hennes dotter var i T's ålder när det här hände och hon har faktiskt en jättefin relation med sin pappa, trots avståndet. Det har växt fram en annan relation än den de hade när han var en del av hennes vardag men trots det så har de en väldigt fin och nära relation. De ses på lov och skypar/pratar i telefon/mailar. Det är klart att han är lite av en "lovpappa" som gör roliga saker och skämmer bort henne men hon kommer mkt väl ihåg VARFÖR hennes föräldrar skilde sig ( otrohet) och sätter faktiskt väldigt stort värde  på sin mamma som roddar vardagen.

För även om det är hennes mamma som sätter gränser i vardagen och uppfostrar, så är det även hennes mamma som på första parkett får se hur den lilla tjejen blir en tonåring, det är mamman som får träffa den första kärleken och ligga vaken på natten och höra på fnissiga tonårsflickor som aldrig vill sova.

Jag tror faktiskt att barn kan ha 2 olika men ändå viktiga relationer med sina föräldrar, relationer på helt olika villkor men som ändå fyller barnets behov av båda föräldrarnas närhet.

Så då har ju den stora barnpedagogen uttalat sig om något som hon egentligen inte alls vet något om men jag ville bara berätta att det kan bli bra, trots att det verkar nattsvart ( i fallet jag tog upp verkligen verkligen verkligen väldigt smutsig skilsmässa).

• lanovia 08

Flamman stackars tjejer att behöva sakna sin pappa så. Men som vanligt säger jag tack o halleluja för musikern som finns där vid er dida

• lanovia 08

Fru E krya på dig. Hur är det annars? Något nytt ang proverna du tog?

• lanovia 08

Ingis, japp igår var vi hos BBC o spelade in en dokumentär.

• Norrskensflamman

Heloise; tack för tipsen. Får se vad det blir. Jag har också börjat ta mellangrädde (15%) istället för minimat, senaste tiden. Allt är en jäkla avvägning. Sen behöver man ju inte ta så mycket av såsen, även om det förstås är den som är godast... Men resten av familjen kan ju äta den.

Jo, jag hoppas också att flickornas pappa ska tänka om när det lugnat ner sig lite och han fått ordning på sitt liv (om det nånsin inträffar, jag tvivlar faktiskt). Som det nu är har han kapat oss från Skype. Och ringer aldrig. Så det tycker flickorna är jättetråkigt.

OM deras pappa skulle komma till insikt (tvivlar på det också, men hoppet är väl det sista som överger människan), så tror jag också att de skulle kunna ha en fin relation, faktiskt bättre och mindre "tärande" än när vi bodde tillsammans allihop. Att han får vara den där lovpappan som gör roliga grejer med dem och får behålla lite av sin "stjärnstatus" inför barnen, om ni fattar vad jag menar. Barnen vill minnas honom så, och se honom så. Det betyder INTE att de inte vet o minns de dåliga sidorna han har... men de behöver inte bli utsatta för dem på samma sätt.

• muggles
    Heloise skrev 2012-01-09 22:48:02 följande:
    Flamman, du kan ju prova Jag har aldrig lyckats få den att hålla i hop med lägre fetthalt och det ser förjävligt ut när den skurit sig, även om smaken kanske inte är så tokig. Det skulle kanske gå om man, tinar fisken, torkar den så att det inte finns så mkt vätska kvar och så kanske reder av såsen en aning. Det kan vara värt att prova, men det är ju vinet som gör att det skär sig Utan vin, ingen god sås

Jag räknar också points men potatis är inte så mkt( om man tar 2 och en stor portion sallad) och spättan är ju "billig" eller spar den till helgen. Jag har faktiskt frångått de magra alternativen mer och mer och använder hellre lite mellangrädde/vispgrädde än minimat.  Fast det är ju för att man måste krydda arslet av sig med de magra alt Dessutom är det ju egentligen helt fel för oss, eftersom E ska äta de magra alternativen *suck*.
    Jag har precis hört av en kompis som är väldigt påläst att ju fetare mjölkprodukter desto bättre. Det är tydligen mer mjölksocker (?) i de lättare alternativen. Så bäst är typ turkisk youghurt, sämst lättfil/lättyoughurt etc. För övrigt finns det studier som visar att lightprodukter får människor att äta en större mängd...
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård