• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

Heloise: tack för spättarecept! Du var kock va?! Vi har ett googledokument med vardagsmat (som inspiration när den tryter) och det behöver fyllas på!

• muggles

Flamman: jag har ju inte haft kontakt med min pappa sedan jag var 15 år men jag har haft bra relation med andra män i samma ålder (tex min morbror), så jag tycker inte jag har saknat manliga förebilder. Dessutom - om du ursäktar - tycker jag att musikern är en mycket bättre manlig förebild än flickornas riktiga pappa. Säkert mkt kultur också, men det där machostuken har jag svårt för. Vore tråkigt om de växte upp och drogs till den typen av män som behandlar dem illa...?

• muggles

Jag kan också säga att jag som kör LCHF-stuk vet att det är fettet man blir mätt på. Det som gör att LCHF funkar (för viktnedgång) är att man äter fett vilket ger mättnadskänsla och protein som gör att mättnadskänslan håller i sig länge och dessutom får man inget kraftigt insulinpåslag (dvs inget godissug). Så kontentan är att man äter en mindre mängd mat => går ner i vikt. Även om man inte tror på LCHF el vill köra just det stuket så tror jag definitivt att man ska skippa lightprodukter. Och så kan man som Heloise säger minska ner på tex potatisarna. (Själv äter jag också potatis men ganska liten mängd, jag är inte speciellt rabiat LCHF:are. Jag har bara upptäckt att det är ett lätt sätt att hålla sin vikt och ändå få äta det man vill, dvs sås )

• Norrskensflamman
    muggles skrev 2012-01-10 09:48:34 följande:
    Flamman: jag har ju inte haft kontakt med min pappa sedan jag var 15 år men jag har haft bra relation med andra män i samma ålder (tex min morbror), så jag tycker inte jag har saknat manliga förebilder. Dessutom - om du ursäktar - tycker jag att musikern är en mycket bättre manlig förebild än flickornas riktiga pappa. Säkert mkt kultur också, men det där machostuken har jag svårt för. Vore tråkigt om de växte upp och drogs till den typen av män som behandlar dem illa...?
    Jag tar inte alls illa upp, för jag tänker precis likadant. Jag tycker musikern är så mycket bättre manlig förebild än vad deras pappa är, även om han har sina bra sidor också, självklart. Men just vad gäller förhållandet mellan kvinna o man, så har jag känt ofta senaste två åren att han visat flickorna en helt annan bild av hur det ska vara än vad JAG tycker är sunt. Kulturskillnader-visst, till endel. Men inte enbart. Personliga referenser och hur man själv är som person är också en stor del i det hela.

Därför tycker jag det är så otroligt skönt nu att få visa flickorna en sundare bild (i mitt tycke) av familjelivet och förhållandet mellan man o kvinna. För jag vill verkligen inte att de ska tro att det ska vara så som vi har haft det jag och exet, och att de själva ska hamna i samma sits... 

Jag är så glad!!!! Och lycklig.... Och tacksam för att jag har det så bra!!!

Förlåt ego-ego... men efter allt gnäll och all misär som jag kräkts ut här till er, vill jag gärna dela med mig av min lycka också!! Jag ÄR ingen tragisk figur, egentligen. Bara det att jag haft det lite jobbigt ett tag, men tagit mig ur det. Hurra!!! Skål
  • lanovia 08

Muggles då är det inte långt kvar till du börjar jobba... känns det ok?

• lanovia 08

Ingis spännande med inskrivning. När är BF?
    Men vilket långt besök hos BM, varför?

• lanovia 08

Flamman förresten vad var det för spiral du satte in som du blev så dålig av?

Jag har kommit till momentet att det är dags att fundera på p-medel. Blir det ett syskon till (vilket vi säger varken bu eller bä till just nu) så blir det nog inte rikigt lika tätt (kanske) och då kan det vara trevligt att slippa kådisen. Vet bara att jag inte vill äta p-piller eller på något annat sätt påverka med för mycket hormoner. Kommer ju aldrig få ett svar men undrar om det var pillrena som gjorde att det tog så lång tid att bli gravid med E??
    Funderar alltså på kopparspiralen, men är inte sugen på Flammans symptom. Eller jag är inte sugen på att låta någon pilla down there alls just nu. Litar inte på att jag är ihopläkt och att det inte kommer göra svinont. Kan man få lustgas???

• lanovia 08

Jag klarade av gårdagen med barnen själv. Gick hur bra som helst o båda barnen var superlätta o snälla. Om man bara slapp alla dessa vinterkläder som skall på o av. Det är en plåga att tvinga på E det varje gång, precis som för alla andra barn.

Idag är E på dagis o jag passar på att ta det lite lugnt nu medan A sover. Är väligt trött idag är väl sviterna från As magont igår natt. Inatt sov han jättebra, fyllde bara på med lite mjölk några gånger. Ena gången tog han t.o.m med bröstet medans jag sov. Observerade bara i en dvala att det var någon som sög fast.

BVC besöket igår gick bra. Han växer så det knakar. Jag frågade om det finns någon föräldrargrupp för omföderskor. Det gör det tyvärr inte men hon erbjöd mig att vara med i en grupp tillsammans med förstföderskorna. Jag känner att jag vill lära känna lite folk i området med bebisar.  Den gruppen som är igång nu är bebisarna 2-4 mån äldre än A så där kände jag nog att han var för liten. Men det startar nog någon ny i februari som det verkar med jämngamla bebisar till A.

• lanovia 08

Mycket goda recept ni delar med er av. Värsta är att jag aldrig kopierar dem, så när det väl gäller så är de bortglömda.

Här kör vi just nu på lättlagad mat. Ju mindre ansträngning desto bättre.

Muggles intressant det där med fettet. Har också hört att det är så att man skall satsa på de "äkta" varorna och skippa light. Jag försöker tänka om till det, men ju mindre fett desto bättre sitter så djupt rotat.
    Jag tror inte på att skippa kolhydrater helt ur kosten, potatis tror jag t.ex. är något vi behöver ibland. Men tänkte försöka börja tänka om lite. Problemet blir om jag skall börja med VV sedan vid slutet av amningen (nu behöver jag bara all mat jag kan få, är välidgt hunrig så som A växer) för då är det ju så lite fett som möljigt som gäller.
    Får kanske skita i poängräkningen o bara tänka sunt....

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård