• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Piggelin, ja vi går på BVC här i området. Går du på det som ligger där MVC finns?

• Piggelin1

Minerva är hormonspiral & jag var först skeptisk, ville inte heller hålla på med en massa hormoner längre, men när min BM berättade att en hormonspiral bara släpper ifrån sig en bråkdel hormoner jämfört med ppiller/minipiller, en siffra på 12% poppar upp i skallen, men jag kan minnas fel - då kände jag att det var ok för mig.

Syrinx - det är precis det jag gjort Maken bara skrattade när jag cyklade samtidigt som jag tittade på Leila på TV4+ häromveckan, eller om det var Halv Åtta Hos Mig  Om jag gör det ikväll & väntar till kl åtta, då kan jag titta på Sveriges Mästerkock samtidigt. Jag var helt såld på det i våras. Nu har nyhetens behag försvunnit, men det kan nog funka ett tag till ändå

• Piggelin1

Tack för infon om munstyckena! Det var lite så jag tänkte, att rör är mer förbrukningsvara än ett munstycke till en flöjt. Japp, mkt jobb har jag förstått att det är. Tror att hon dessutom haft som extraknäck i perioder att tillverka rör åt en affär i London (där hon även jobbade extra tills hon lämnade UK för Norge för några år sen).

• Piggelin1

Ja det stämmer, det finns tandläkare, MVC & barnmottagning i samma hus. Fast jag gick inte på MVC där ism lilleman, utan inne i stan på Kungshöjd, var mest praktiskt rent geografiskt plus att jag är listad där sen en massa år tillbaka.

• Piggelin1

BVC-tanten vi haft med båda barnen (fast Amanda har ju bara varit där ett par enstaka ggr eftersom hon är äldre)sen vi flyttade från stan, hon är verkligen speciell. Om lilleman varit första barnet, då hade jag nog bytt, nu skakade jag mer på huvudet & struntade i henne.

Kände mig i perioder rätt nere i vintras/våras & när jag förde det på tal vid ngn kontroll, så var hennes svar "Jaha, hur var det nu, har du fyllt i den där blanketten?" (den om hur man mår, min anm.) "Eller annars kanske du ska göra det igen?"
    Jamen vad bra, fyll i en blankett & sen är allt tiptop, frid & fröjd igen! Tänk vad BRA att det går att lösa så enkelt!! Just den kommentaren har blivit min & en kompis (som var lika frustrerad/utschasad över tvåbarnslivet som jag) favoritkommentar tillsammans med en kommentar som hennes BVC-tant  fällde när hon hade bekymmer med amningen i vintras med sin lilla tjej. Typ hål-i-huvudet-kommentar...

• Piggelin1

Shit vad jag skriver när jag äntligen är ikapp

• ingenjörsbruden
    Norrskensflamman skrev 2012-01-11 15:14:36 följande:
    Syrinx: 100 papp?!?! För en tvärflöjt?! !!!

Och, BRA rutet i överlämningstråden!
    Vetitusan om jag vågat hålla i den.......
  • ingenjörsbruden
    Piggelin1 skrev 2012-01-11 15:10:21 följande:
    Shit vad jag skriver när jag äntligen är ikapp
    Har svårt för att hinna med här....
  • ingenjörsbruden

Piggelin: YEY för att du stod över vetekransen! Skål *skulle vilja ha en "vågen" symbol* Det där med BVC-tanter o hål-i-huvudet-kommentarer.....samma på vår BVC....men jag fick höra av föräldragruppen INNAN vi flyttade till byn om detta så jag "valde" aktivt en annan BVC-sköterska.....o det är jag glad för.
    Ännu fler goda recept att spara! Tackar!
    Kanon med träningen!

Blommis: Hoppas att promenade var härlig o skön o att fåglarna kvittrade härligt för dig.

Vet ni hur mkt som kan strula när man ska installera Windows 7 på en dator som är 6 månader gammal...... MKT kan jag säga....suck....men snart är det dags att åka o hämta lilla loppan o laga fläskpannkaka med keso.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård