• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise

Fru Sy: jag tänkte precis hänvisa till dig och din man, ni bor och lever( iaf verkar det så) ungefär som vi vill. Kasta in en häst eller två och några höns så är vi framme Dessutom har ni ju ett helt ljuvligt hus!

Det här med att köra lite timmer etc, är mest för att det är så förbaskat roligt Min pappa tror stenhårt på omväxlande träning för tävlingshästarna så han var ofta ute i skogen och jobbade med unghästarna, de får lära sig tålamod vid timmerkörning vill jag lova, och när en av tävlingshästarna hängde i grejjerna och verkade lite less så fick han/hon ett break och hjälpa till i skogen eller så tog pappa in lite hö. Inte för att höet på vår mark räckte ens nästan till 45 häst. Men det var kul för hästarna att göra något annat. På vinter körde vi släde på isen, kombinera nytta med nöje För det mesta gick det bra men en gång skenade en ungehäst halvägs till Åland haha.

Någon frågade om Panzer är med på hippietåget, jag skulle säga ett försiktigt njaaa, han gillar tanken på att jaga och fiska, odla egna grönisar etc men ogillar tanken på 45min bilväg enkel resa till jobbet...
    Vi ska iaf gå på visningen, för gården har liksom för många wow-grejjer för att låta bli, 45min bilväg eller inte!

Till något annat, vad stora och duktiga alla bebisarna har blivit! Orvar åker Pulka, mini sover i eget rum, Snartis pojke är stoooor Lille J växer så det knakar och Lille A med!

Vad tror ni är det ett pojkår i år? Jag tror ju att Tummen är en tummelisa men Panzer är stupsäker på en tummetott. Jaja vi får väl se

E har lagt ner det här med att sova, hon sover tills 6 på morgonen, har jag tur somnar hon om efter vällingen och sover tills 8, sen är det full rulle tills hon sover ca 1-1.5h på eftermiddagen. Jag är itne helt nöjd med det, hon behöver nog en lite lur på fm oxå, eftersom hon blir bra gnällig och tjurig på em. Men hon kan inte komma till ro. Jag tror att hon har en utvecklingsfas, det har hänt så mkt med henne bara de senaste veckorna. Nu sitter hon själv ganska bra, drar sig upp mot stående, hon står väldigt stadigt och har börjat ta steg.

Längdskidor, det hatade jag när jag var yngre men på senare tid har Panzer och jag funderat på om vi itne ska börja åka, skulle vi flytta utåt så skulle jag deffo åka, skulle bara ploga vägen först med min nordis

• Fru sy
    Piggelin1 skrev 2012-01-11 14:01:26 följande:

Fru Sy – ska försöka komma ihåg & konsultera maken ang kamera. Påminn mig annars!

Det får du jättegärna göra! Som det ser ut nu funderar jag på en Canon EOS 550D, men jag har även funderat mycket på Canon EOS 1100D eller Sony SLT A35. Är det någon här som har koll på någon av de här kamerorna, kanske någon smygläsare annars?

Nu duschen innan sängen!

Hoppas ni får sova gott alla goa tjejer! Kram
  • start september

Det är väl genom livskriserna vi utvecklas och fattar viktiga beslut? Fast det är ju så jobbigt när det pågår.
    Men vad fint ni uttrycker er och jag hoppas så att det ska bli en tillvaro som ni vill ha den.

Heloise, hur mycket sjukvård och andra besök har Elise framöver? Innebär att bi längre bort mycket körande i vardagen? Det är ju också en parameter.

• start september

Och hej Snartis vilken stor kille! Ska till BVCmed lilla som är fyra månader snart, är ganska nyfilken. Tror det är ca 62 cm och 6,5 kg så en mindre tjej här absolut. Ammar du bara fortfarande eller har du börjat med gröt eller så?

• Piggelin1

Fru Sy, sitter här i soffan med maken bredvid & läste ditt inlägg.
    Han är svag för Canon (har det själv) & pratar om att det finns mkt & bra objektiv till dem om man vill ha dem. Eller typ om man har en gammal Canon systemkamera, så passar fortfarande objektiven på de nya med.

Ang 1100 eller 550 så säger han att bildmässigt är det samma kvalitet, det är mer handhavandet/funktionaliteterna som kan skilja - mao båda är helt enkelt bra! 

• Piggelin1

Ngn mer än jag som är en sucker för serien Homeland på svt? Den serien är sååå himla bra tycker jag - såg just senaste avsnittet där allt tog en massa nya vändningar. 

Just det PB - jag tänkte på att du gjorde den fiskrätten (& minns även diskussionen vi hade kring receptet & vad maten kallades  - minns du?! ) - skulle nämnt dig i mitt inlägg men missade det i hastigheten.

Nu sängen! Natti! 

• Snartis

Sept: han helammar men har börjat med smakportioner. Potatis gick inte så provade med gröt och det går ner. Han vill dock äta tillsammans med hela familjen hahah då går det ner i rasande fast Ersättning har jag provat några gånger men det vägrar han, tyvärr måste jag säga för det vore jättebra om han tog det. Så jag kan få lite mer egentid och maken kan ha honom mera. Men men...jobbar på med smakportionerna så löser sig det nog den vägen istället.

Vi har Canonkamera och är väldigt nöjda, nån billigare variant (ca6000) av systemkamera. Fungerar toppen när vi bara har den för att fota barnen och sånt.

• Piggelin1

Lanovia förresten, jag har några Boob-toppar liggande (långärmade, en svart, en vit & en hallonröd) - är det ngt som du är intresserad av? De ligger bara här & skräpar & jag har haft tankar på att testa att sälja på Blocket, men inte kommit till skott. Har iofs inte alls koll på vad du är för size, men tror att tröjorna är två medium & en large.
    Hojta till om det är intressant! 

• passionsblomman
    Piggelin1 skrev 2012-01-11 23:18:02 följande:
    Ngn mer än jag som är en sucker för serien Homeland på svt? Den serien är sååå himla bra tycker jag - såg just senaste avsnittet där allt tog en massa nya vändningar. 

Just det PB - jag tänkte på att du gjorde den fiskrätten (& minns även diskussionen vi hade kring receptet & vad maten kallades  - minns du?! ) - skulle nämnt dig i mitt inlägg men missade det i hastigheten.

Nu sängen! Natti! 
    Kollar också Homeland och insåg att vi missat åtminstone ett avsnitt nu i juletid. Shit vad det börjar röra till sig!

Nä jag minns inte vad vi kallade det receptet? det måste ha varit något tjuuusigt va?
    Jag minns bara att det blev så jäkla lite mat och såg så ynkligt ut i formen. Fast det är gott och man blir nöjd när man hört någon prata om en maträtt, men sedan inte riktigt minns utan kör efter eget huvud och så blir det gott. Har man lite basiniskt i vad som brukar funka ihop och vad det är en viss ingrediens är tänkt att tillföra, så kan man ju ofta ersätta en sak med något annat, bara effekten blir åt samma håll.
    Förövrigt måste jag nog skaffa en sådan där digital termometer, som har smal sticka så man kan kolla fisk och annat som min gamla kötttermometer definitivt inte är lämplig för.

På tal om mat så är ju Sveriges Mästerkock igång igen. Det är ett program jag också gillar jättemycket.
    Och så började ju Biggest loser också. I år är faktiskt en person med som jag kände en gång i tiden i vår tonårstid. Intressant att följa hur livet blivit för XX. Första gången det sändes var jag i början alldeles upprörd över vad jag tyckte kändes som förnedrings-TV, med deras så avklädda invägning och utslagsmodellen osv. Men, jag har ändrat mig faktiskt. Jag tycker det verkar som att även de som slås ut får god hjälp mot ny livsstil och jag känner verkligen en enorm motivation att se till att jag själv inte hamnar i deras sits. med den snabba viktuppgång jag haft de senaste åren-även om hormonbehandlingar och annat spelat in-så är det skönt att inse att jag i vart fall vänt trenden i mitt eget liv. Jag tror inte det är så långt bort som man gärna vill tro, att tappa kontrollen och låta livet gå helt på sned. Det kan gälla vikt, ekonomi, alkohol eller vad som helst. Man kan tappa balansen och sedan går det snabbt att rulla hela vägen nerför backen och kanske får man inte stopp förrän man slår i botten.

Nej, jag vill leva!
    Fullt ut
    jobba med något jag trivs med
    försörja mig och min familj
    göra roliga saker
    vårda mina relationer
    ha min hälsa
    må bra i hela mig, inifrån och ut.
    Det är iallafall något som jag verkligen vet, (mitt i allt jag inte vet och tvekar om, tvivlar på och undrar över).

Och, man ska ju sova mycket för att må bra, så då går jag väl och lägger mig då. Godnatt alla! Det är intressant och inspirerande att ta del av hur vi alla försöker så gott vi kan att göra det bästa av våra liv. Jag följer era med större intresse än vad det kanske verkar som. Och hejja oss! För allt vi kämpar för och arbetar för.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • start september

Snartis, visst är det kul att de är med vid bordet och gillar det! Vi har en jättenyfiken Lilla vid alla måltider här så gröt ska hon få smaka redan imorgon tror jag. Ersättning är bara testad vid ett tillfälle för ett par månader sen och det gick bra då. Lilla sover också bredvid mig på natten och det är mysigt.  Sover han något på dagarna?

Piggelin, om inte Lanovia nappar så testa Tradera. Jag köpte en del sådana tröjor förra gången och det var stort intresse uppfattade jag..

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård