• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Piggelin1

Flamman, vilken bra dag T fyller år på Grattis i förskott till henne!

• Heloise

Nyss hemkommen ufrån vul, allt såg bra ut. Tummen är väldigt livlig, moderkakan lågtsittande i framkant, precis som med E. Dessutom blev hag framflyttad 1 v och har därmed helt hoppat över v13 och landat i v14:). Läkaren sa att moderkakans placering var optimal för ett mkp. Träffade även läkaren som tog emot mig i usala( gick spec utb i usala men verksam i gävle) han äe jättetrevlig och kunde jag välja så ville jag ha honom som läkare på snittet. Senare idag ska vi på guddotterns kalas:) Flamman: gratta T i efterskott! Lpter härligt ninnis:)

• Norrskensflamman

Härligt Heloise med ett bra vul och en livlig tumme

Jodå, T fick en jättefin födelsedag. Pappan ringde till henne på morgonen till hennes mobil som han gett henne i present. Så båda flickorna fick prata med pappsen.
    Sen så hade hon kalas för tjejkompisarna mitt på dagen. 8 st tjejer som man knappt märkte av. T hade själv organiserat frågesport med frågor anpassade personligt till var o en utifrån deras intressen. Och ett litet pris till var och en (en minikexchoklad) Sen hade hon skattjakt där de skulle hitta sina godispåsar. Och så fika förstås.

Sedan åt vi tacos med goda vänner och lite senare komma mina släktingar och T:s gudföräldrar på kaffe o tårta och sen lite vin, ost o kex. Jättemysigt.
    Flickorna spelade T:s nya Wii-spel, London olympic games 2012 och sen såg vi Gladiatorerna.
    T var jättenöjd med sin födelsedag och på slutet kröp hon upp i musikernsfamn och slumrade till där, medans K somnade i min famn Hjärta

Skillnaden från förra årets födelsedag i stämning var verkligen stor!!! Vilket lugn, vilket gemyt, vilken harmoni.

Det enda tråkiga var att jag ramlade i vår marmortrappa på morgonen när vi skulle smyga ner o uppvakta T. Jag var i mina mjukistofflor, hade ljus i en hand och fikafat i andra handen. I början av trappen halkade jag och jag dråsade i backen och rasade nerför hela trappen. Slog skinkan nåt enormt och har ett stort blåmärke. Men jag hade faktiskt kunna spräcka skallen också, så ett blåmärke var ju lindrigt...

• Heloise

Nu är vi på väg hem ifrån mkp. Fy fan vad jävla skitont det gjorde:( vansinnigt ont. Just nu har jag som en kraftig mensvärk. De fick fina provet dock och första provsvaret får vi inom en vecka. Jag gör aldrig om det!

• ingenjörsbruden

God morgon girls!

Solde: Hur är det med Amaretto? Stackars liten! Hoppas det är bättre nu.

Jag ser inte själv på Biggest Looser, men jag hörde en intervjuv med en av de personliga tränarna som är med. Bakom kameran så finns det alltid ett läkarteam redo, de håller koll på puls mm så att det inte ska hända deltagarna ngt. Den belastningen de gör i programmet är inte tillrådigt att göra på egen hand om man är kraftigt överviktig. Ibland lär man sig ngt nyttigt när man lyssnar på radion!

Mugglan: Håller med dig, all träning är bättre än ingen! Är inte säker men har för mig ngt om kondisen.....då behöver man belasta lite längre än tex 15 min för att nå resultat....men jag kan ha fel.

SS: Resonerar väldigt likt er, vill gärna bo nära jobbet. Har kompisar som flyttat ut, han har 1,25 h enkel resa till jobbet. men de resonerade som så att de ville bo där de ville vara på helgerna.

Fru Sy: 2h/enkel resa ojojoj...det blir långa dagar. Tycker att ni har bra prioriteringar, sysselsätta andra (om det går) så att man kan få göra roligare saker själv. Svårt med många föreningar....men roligt! Det funkade inte hemma hos oss, Pappa var med o ofta ordförande i 10-12 föreningar....o om man är ute o jobbar med mark o djur hela dagarna o sen är iväg på möten.....då är det någon annan som alltid får ta hand om hus o hem.....Så han skar ner till 3-4 st! O var inte ordförande i alla!

ninnis: Ha nu en underbar semester! Kör försiktigt!

Flamman: Fyyyy vilket otäckt fall! Det kunde gått riktigt illa! Hur mår du idag?
    Salladsblandaren verkar ju väldigt praktisk! Skulle gärna få kopia på den!
    Vilken underbar födelsedag T fick! Riktigt ljuvlig dag!

Heloise: Underbara nyheter om lilla tummen o mk-placering! Hur mår du nu? Fortfarande illa?

• ingenjörsbruden
    Heloise skrev 2012-01-16 10:30:39 följande:
    Nu är vi på väg hem ifrån mkp. Fy fan vad jävla skitont det gjorde:( vansinnigt ont. Just nu har jag som en kraftig mensvärk. De fick fina provet dock och första provsvaret får vi inom en vecka. Jag gör aldrig om det!
    *KRAMAR OM*
  • ingenjörsbruden

I fredags var jag på inskrivning, ny mätare men samma procedur som sist....många mätningar i fingrarna.
    Men det känns ok iom att jag vetat om det från början. Det kommer att bli en faslig massa ul o besök på SMV men.......det är det värt!

Ska dit igen den 25 o då träffa SMV-läkare, dietist, BM, Diabetesläkare o så skulle de försöka slänga in en ögonbottenfotografering....lite att göra den dagen.....

Mår bra, är glad att jag håller blodsockret stabilt, hade kräkt som en gris annars..... spänner som tusan i tuttarna o molar i magen.

• passionsblomman

Piggelin, GRATTIS i efterskott! Du har ju fyllt år för tusan! Hade du en bra helg?

Grattis till T också, men Flamman vad läskigt med trappan! Jag har definitivt kommit upp i en ålder där jag inser att konsekvenserna av att ramla dessutom ofta är betydligt värre för mig själv än för ett barn. Jag har sett hur brutna armar och så vidare faktiskt gjort att livet inte riktigt blivit detsamma för kvinnorna i fråga efteråt. iofs är det fråga om något äldre kvinnor än jag själv, men man är definitivt inte lika snabbläkt numera som för 30 år sedan.

Ninnis, din vecka låter underbar! Hoppas ni får kanonfint på alla sätt.

Ang Biggest Losser så säger jag varje gång "shit shit shit, akta så han inte dör!" men, det är ju som sagt ett extremt program för extremt feta människor med extremt stora behov av hjälp och jag tror att den här sortens övervakade och kravfyllda tränings- och kostkontrakten är rena livräddaren för många som låtit det gå så långt. Eftersom de antagligen verkligen kommer att dö för tidigt om de låter bli att vara med, och "lagomstarter" i långsamt tempo kanske inte räcker för dem som motivation, jag menar, om man väger 180 kg och på en vecka tappar 0,5-1 kg som annars brukar vara rekommenderat, så tar det ju mellan 2-4 år för den kvinna som ska ner till 80 kg, och då är det kanske redan försent. Plus att hon kanske oftast tappar motivationen längs vägen. Nu måste man ju såklar tinte var amed i Biggest Looser för det, men någon form av proffessionell hjälp tor rjag de flesta behöver.

Min egen läkare/sjukgymnast/livsstilscoach har alla sagt att man numera mer och mer insett att man faktiskt kan lägga ihop summan av all rörelse under en dag. Alltså är 15 min morgon och kväll lika värdefullt som 30 min på raken en gång. Därav stegräknarsuccén tex. Och att 30 min/dag är den tid man behöver röra sig/dag för att leva hälsosamt. Sedan är det ju givetvis olika saker som spelar in beroende på varför man tränar och vad för resultat man är ute efter i den specifika träningen.
    Men, man märker ju som sagt själv när man gör ett upplägg om det är tillräckligt eller ej. Min promenad och matnivå just nu gör att jag ungefärligen håller vikten, men ska jag tappa igen-vilket jag ska-så lär jag definitivt ta och knata på lite flitigare och/eller strama upp fikabudgeten lite.

Förresten hittade jag i en kartong, flera par jeans som jag hade glömt att jag äger, vilket gör att om jag nu tar några kilon till i vår, så har jag åtminstone byxor att täcka baken med och med flit och nit kan jag nog dessutom ha lite sommarkläder som exempelvis några shorts och en kjol som redan finns. Det är SÅ opraktiskt och oekonomiskt att pendla mellan olika storlekar! TÄNK vad bra om man kunde ta och landa på en lagom size och sedan hålla sig där-då kan man bygga upp en garderob som hänger ihop och stämmer med en själv, ens stil och vart i livet man befinner sig numera.  Det är en av mina långsiktiga målbilder. Byxorna i nästa storlek är en mer kortsiktig och gripbar.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Egentligen borde jag verkligen inte sitta här med er.
    För den här veckan, när flertalet av kursdeltagarna har gått ut på praktik, ska jag jobba hemifrån med att börja kartlägga så mycket jag kan angående en företagsidé och mina behov och förutsättningar inför att kanske faktiskt ändå ta mig närmare det där med att starta eget. Schhhhhhhhhhhhh! Säg inget till nå´n! Det är inte alls färdigt, utan ska nystas i, eftersom det kanske ändå är så, att ska det göras så är det nu. Men jätteläskigt/spännande/ovisst och massor av svarta hål av  saker jag inte vet och kan -tror jag.
    Så, istället för att stå ute i någon butik och packa upp varor, så ska jag ta itu med att ta reda på saker som kan besvara en del frågor och så kan jag ha en bättre chans att bedöma vad som är reella problem och vad som bara är sådant jag är rädd för. Och framöver få koll på om affärsidé kan vara rimlig osv.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård