• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis
    Piggelin1 skrev 2012-01-11 14:55:36 följande:
    Syrinx - det är precis det jag gjort Maken bara skrattade när jag cyklade samtidigt som jag tittade på Leila på TV4+ häromveckan, eller om det var Halv Åtta Hos Mig  Om jag gör det ikväll & väntar till kl åtta, då kan jag titta på Sveriges Mästerkock samtidigt. Jag var helt såld på det i våras. Nu har nyhetens behag försvunnit, men det kan nog funka ett tag till ändå
    Jag brukar också cykla framför tv:n, en dryg halvtimme blir en mil. Ibland sammanfaller cyklingen med Biggest Loser på tv, jag tittar aldrig på det annars men just när jag motionscyklar brukar det kännas bra Idag var det Animal Planet eftersom jag passade på när Mini sov förmiddagslur
  • Ninnnis

Vilka dyrgripar du jobbar med, Syrinx! Hoppas du hittar något du gillar och dessutom får ett fint stipendie som finansierar det

• Heloise

Hejhopp!
    Kastar mig in i matdiskussionen, jag känner väl som Blomman och Flamman, pengar är det ganska ont om, just nu, eftersom vi valt att ha E hemma tills Tummen kommer och då har vi varit på FP länge haha och längre blir det. Men iaf jag tänker som Blomman, en falukorvsring eller två blir ugnsbakad, stroganoff, sopputfyllnad och min favvo, rotsaksgryta med falukorv och sötstark senap till mums!

Vi har sparat mkt pengar nu när jag är hemma och kan klura ut menyer, planera, göra matlådor ertc. Panzer handlar 9/10 och tar hand om disken men eftersom vi försöker få till någon form av rutin runt middagen så försöker jag ha maten klar när han kommer hem vid 17:30. För det mesta går det men ibland skiter det sig rejält, som när jag har kräkts en hel dag och inte fått i mig nått och den lilla energi jag har kvar har gått åt att försöka leka med E.

Jag försöker handla ekologiskt men många gånger är det faktiskt" för dyrt", till E köper jag dock eko-bananer, liten sak men känns bättre än vanliga. Sen på sommaren så har vi faktiskt en stor bonngård nära oss som har en lanthandel, där kan man köpa grönsaker, billigt, närproducerat och jag har för mig att de har ekologiskt också.

Det är just det här som gör att jag längtar UT till landet, där jag kan ha egna höns, odla lite egna grönsaker, där Panzer kan jaga och man kan köpa en gris, ett lamm och en kalv av grannarna. Jag är uppvuxen så, pappa fiskade och jagade, sen bytte man typ inkörning av travhäst mot 2 kalvar. Jag kan inte komma ihåg att min mamma någonsin köpte kött eller fisk. Pappa murade en egen rök, där rökte han älg, rådjur, lamm, fisk. Ett par ggr om året bokade mamma och grannen bakstugan och bakade tunnbröd och knäckebröd som räckte i månader.

Jag är medveten om att jag låter som en övervintrad hippie haha. Fast jag känner det så himla starkt, starkare för varje dag faktiskt att jag vill UT, måste snart UT! Jag vill ha en nordsvensk, köra lite timmer, komma bort ifrån datorer, tv, hets, stress. Jag vill lära mina barn att uppskatta naturen. I min familj arbetade man ihop, jag skottade skit, red in hästar, körde med loksele, högg ved med pappa, bakade med mamma. Det är klart att jag fick leka och vara ett barn men jag visste att min insats också var viktig och det fick mig att känna mig delaktig i vår familj.Jjag bidrog till att min mamma kunde ta sovmorgon  ibland eller att pappa kunde åka på fiskeresa en vecka, som "belöning" fick jag en väldigt fin ridhäst, all uppbackning i världen. Vi reste varje år och åkte ofta in till stan och käkade, gick på bio etc. Äsch jag känner liksom bara att mitt liv inte blev som jag "trodde" och de saker som jag "trodde" jag ville ha, har visats sig vara oväsentliga. Det är jättejobbigt att känna så, samtidigt som jag på ett plan, rent logiskt förstår att det, just nu, är bättre för oss att bo här i "suburgatory ".

Sorry nu egotrippade jag igen Jag har bara ingen att prata med om det här, mina bästa vänner är övertygade om att det är ngn form av livskris som tar sig uttryck i ett flyktbeteende. När jag försöker övertyga dem om att jag faktiskt har tänkt på det här i 1 år, så blir de nästan arga och menar på att där kan jag ju inte bosätta mig, hur ska det gå med E? Då kommer vi förlora kontakten, man kunde tro att jag sagt att vi övervägt att emigrera till Nya Zeeland, inte flytta 45min bort

• Ninnnis

Vi har varit på 6-månaderskontroll idag. 7920 g, 67 cm och "en fin och trevlig liten kille" enligt läkaren  

• Ninnnis

Heloise, jag tycker inte det är ett dugg konstigt att du längtar ut på landet och tillbaks till "rötterna". Det låter inte som någon livskris eller flykt i mina öron, utan som att du nu när du själv har fått barn minns och uppskattar hur bra du själv hade det som barn och därför vill dela det bästa från uppväxten med dina egna barn. Glasklart, ju

• ingenjörsbruden
    Ninnnis skrev 2012-01-11 16:12:06 följande:
    Vi har varit på 6-månaderskontroll idag. 7920 g, 67 cm och "en fin och trevlig liten kille" enligt läkaren  
    Yey!
  • Ninnnis

Angående mat så lever jag efter 80/20-principen, det vill säga att jag försöker äta medvetet och sunt 80 % av tiden och tillåter mig sedan att njuta av det jag vill 20 % av tiden. Det funkar oftast

Sen gillar jag ju att träna, så jag tar gärna ett extra träningspass för att sen kunna njuta av tex en pizza med gott samvete

• ingenjörsbruden
    Heloise skrev 2012-01-11 16:11:33 följande:
    Hejhopp!
    Kastar mig in i matdiskussionen, jag känner väl som Blomman och Flamman, pengar är det ganska ont om, just nu, eftersom vi valt att ha E hemma tills Tummen kommer och då har vi varit på FP länge haha och längre blir det. Men iaf jag tänker som Blomman, en falukorvsring eller två blir ugnsbakad, stroganoff, sopputfyllnad och min favvo, rotsaksgryta med falukorv och sötstark senap till mums!

Vi har sparat mkt pengar nu när jag är hemma och kan klura ut menyer, planera, göra matlådor ertc. Panzer handlar 9/10 och tar hand om disken men eftersom vi försöker få till någon form av rutin runt middagen så försöker jag ha maten klar när han kommer hem vid 17:30. För det mesta går det men ibland skiter det sig rejält, som när jag har kräkts en hel dag och inte fått i mig nått och den lilla energi jag har kvar har gått åt att försöka leka med E.

Jag försöker handla ekologiskt men många gånger är det faktiskt" för dyrt", till E köper jag dock eko-bananer, liten sak men känns bättre än vanliga. Sen på sommaren så har vi faktiskt en stor bonngård nära oss som har en lanthandel, där kan man köpa grönsaker, billigt, närproducerat och jag har för mig att de har ekologiskt också.

Det är just det här som gör att jag längtar UT till landet, där jag kan ha egna höns, odla lite egna grönsaker, där Panzer kan jaga och man kan köpa en gris, ett lamm och en kalv av grannarna. Jag är uppvuxen så, pappa fiskade och jagade, sen bytte man typ inkörning av travhäst mot 2 kalvar. Jag kan inte komma ihåg att min mamma någonsin köpte kött eller fisk. Pappa murade en egen rök, där rökte han älg, rådjur, lamm, fisk. Ett par ggr om året bokade mamma och grannen bakstugan och bakade tunnbröd och knäckebröd som räckte i månader.

Jag är medveten om att jag låter som en övervintrad hippie haha. Fast jag känner det så himla starkt, starkare för varje dag faktiskt att jag vill UT, måste snart UT! Jag vill ha en nordsvensk, köra lite timmer, komma bort ifrån datorer, tv, hets, stress. Jag vill lära mina barn att uppskatta naturen. I min familj arbetade man ihop, jag skottade skit, red in hästar, körde med loksele, högg ved med pappa, bakade med mamma. Det är klart att jag fick leka och vara ett barn men jag visste att min insats också var viktig och det fick mig att känna mig delaktig i vår familj.Jjag bidrog till att min mamma kunde ta sovmorgon  ibland eller att pappa kunde åka på fiskeresa en vecka, som "belöning" fick jag en väldigt fin ridhäst, all uppbackning i världen. Vi reste varje år och åkte ofta in till stan och käkade, gick på bio etc. Äsch jag känner liksom bara att mitt liv inte blev som jag "trodde" och de saker som jag "trodde" jag ville ha, har visats sig vara oväsentliga. Det är jättejobbigt att känna så, samtidigt som jag på ett plan, rent logiskt förstår att det, just nu, är bättre för oss att bo här i "suburgatory ".

Sorry nu egotrippade jag igen Jag har bara ingen att prata med om det här, mina bästa vänner är övertygade om att det är ngn form av livskris som tar sig uttryck i ett flyktbeteende. När jag försöker övertyga dem om att jag faktiskt har tänkt på det här i 1 år, så blir de nästan arga och menar på att där kan jag ju inte bosätta mig, hur ska det gå med E? Då kommer vi förlora kontakten, man kunde tro att jag sagt att vi övervägt att emigrera till Nya Zeeland, inte flytta 45min bort
    Så härligt det låter, tråkigt med kompisarna, kan man inte hålla kontakten med 45 min bilväg mellan så är det rätt krisigt......suck
    Livsstilen du målar upp är förförisk men även ganska jobbigt, den ekonomiska säkerheten är ju inte lika hög, man vet inte hur det kommer att gå med skörd, alt djur som blir sjuka o måste avlivas....jag som är uppväxt på liknande vis som du känner starkt för att kunna bo o leva så men min förkärlek till att veta när pengar kommer in o ut.. Livsstilen bygger mkt på kontakter också......Men må vara att självhushållande är tufft, väldigt tufft i början iallafall, det är en ganska slitsam livstil...men ljuvligt låter det! Känner ni båda för denna livsstilen så tycker jag absolut att ni ska försöka komma dit hän...... *KRAM*
  • passionsblomman

Piggelin, ja, det där med att rulla spättafiléerna med en klick pepparrotsost hittade jag ju på typ lagom till att du var här-fast fisken var slut i disken så vi fick ju så jäkla lite var!!!

Det är i varje fall jättegott och verkligen enkelt. jag gissar att man med fördel gör precis så med lite vad röra och gojs man själv kommer på och råkar ha till hands. Därför är det bra att ha sådant som frysta kryddor som dill, persilja, basilika och så vidare i frysen, se till att riva ostbitar så man har riven ost och liknande eftersom det u är med de där fyllningarna och kryddningarna man får lite variation på fisk och kött.

Jag har just tagit fram min råsaftscentrifug ur skafferiet och kört äpplen, en bit chilipeppar, apelsiner, blodgrape och några morötter och så lite färsk ingefära till en härlig juice. Chili och ingefära har hundra goda egenskaper och äpplena är våra egna och en bra bas så blir det  inte så dyrt. Frukt är annars det man lätt hoppar över i fattigtider, liksom att grönsakssidan gärna får ta stryk. Nu fick sambon lite pengar från sitt extrajobb igår och det var något mer än vi räknat med, så då kunde vi handla även frukt och grönt, vilket känns underbart, eftersom min mat-devis ju hänger mycket på just "halva tallriken grönsaker" just när det gäller vikten. och mina ganska matiga juicer har jag ju som en del av min "äta regelbundet-plan" där juicen fungerar som en egen måltid när jag är själv. Antingen ensamt som mellanmål eller ett litet glas i kombo med gröt eller annat.

Det feta i livet gillar jag jättemycket! Jag älskar grädde, riktigt smör och ostar osv. Men, man behöver ju -precis som Piggelins mammas exempel-inte ta enbart det, eller hysteriska mängder. Smör och grädde är starka smakbärare även om man inte vräker på av dem. Och hellre betlar jag för den rena produkten och späder grädden med mjölk, än att köpa matlagningsvarianten och betala för vatten och tillsatser. Förut köpte jag jämt matlagningsgrädde tex, men det har jag slutat med. Jag steker i rapsolja och lite smör. Det blir gott!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Heloise

Ingis: jag menar inte att vi skulle leva självhushållande, utan mer försöka klara sig på det som man orkar, resten har jag infa problem att köpa, jag är alldeles för torsk på fina viner och god mat för att knapra salt sill och rovor ;). Jag har tänkt jobba typ 50% och panzet vill gärna jobba heltid, på så sätt har vi samma inkomst som idag :)

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård