• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

Apropå träning igen: det har varit helt hysteriskt på Friskis nu i januari, el rättare efter nyår. I mellandagarna var jag och tränade en gång och det var typ tomt, vi var väl 3 st i gymmet. Efter nyår så har det typ varit helt fullt på alla pass. Men det börjar redan tunna ut så man kan boka in spinning samma dag osv. Folk är för roliga...

• muggles

Just det fick svar från läkaren att Bedas höfter ser normala ut på röntgenbilderna, men definitivt svar efter konsultation av en ortoped (hur osäker är människan eg?! hon var ju gammal som gatan, ingen ung AT-läkare direkt). Min magkänsla sa mig hela tiden att det måste vara normalt, så som hon försöker krypa mm, men man blir ju alltid lite osäker.

• muggles

nu behöver jag bara peta ut 3 inlägg så har jag en hel sida.... moahahahahahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

• passionsblomman
    muggles skrev 2012-01-16 12:43:00 följande:
    PB: men ang Biggest Looser så undrar jag alltid vad som händer med deltagarna när de inte är med i programmet längre. Med de ätvanorna de har så skulle jag tro att de går upp allt igen när de inte har övervakning längre(?). Någon som vet hur det brukar gå? El är det så bra att de lär om för hela livet?
     Jag tror att med den saken är det lika personligt olika som med folk som väljer ett friskt liv utan alkohol eller andra droger. Somliga fortsätter att välja rätt och går vidare på den påbörjade vägen, en dag i taget. Andra återfaller i sitt missbruk. Oavsett hur avgiftningen gått till. En av tjejerna utbildade sig tex till personlig tränare och jobbar själv med att hjälpa andra gå ner i vikt.
    Ifjol vet jag att alla de som skickades hem fortsatte att gå ner i vikt även hemma, så att på den stora finaldagen hade alla klarat att leva bättre än innan, men det ger ju inga livslånga garantier. Jag tror att man är tvungen att ta personligt ansvar även under den övervakade tiden och tar man fasta på att knyta sig ett nätverk där man har stöd och pepp och inspiration, så kan det säkert gå jättebra. Likaväl som att man kan slarva bort alltihop genom nya dåliga beslut.

Själv får jag inspiration till att ta mig iväg ut på min egen lilla promenad, eftersom jag verkligen vill slippa hamna där de där människorna är, så det har ju i varje fall för mig viss preventiv effekt. Min sambo sa det igår också-"kan de där på biggest looser härda ut på löpbandet med DEN övervikten, så kan jag fan springa tio minuter till, än är jag inte död"
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Det där med besök som man känner att man borde, är svårt, för det är ju "å ena sidan å andra" även för en själv. Man vinner något på att våga göra det man känner att man själv mår bra av-men vad är det egentligen man mår bra av? Får man gott samvete och känner sig tillfreds med att ha åkt-även om besöket tar på kraftera, eller mår man bättre av att sätta sin gräns och inte åka för att få ha lite distans? Det tycker inte jag är så lätt att avgöra alltid.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • ingenjörsbruden

Mugglan: Åhh va ljuvligt med spa! Vilken svärmor du har! Det där med bränna fett o kolhydraterna i blodet känner jag igen. Men men om man inte bränner fett så får man bättre kondis, bättre blodgenomströmning i muskel, man blir piggare o så känns det ju bra i kroppen både fysiskt o psyksiskt tycker jag, så all träning är av godo!

Ang Biggest Looser, för att inte ha tittat på programmet så vet jag oroväckande mkt om det......är jag en selektiv svamp kanske? Suger bara upp det som intresserar?! Hmm...
    Många kan fortsätta sin viktnedgång med all sin nya kunskap....men en del trillar tillbaka i gamla spår.....det är vanorna o beteendet som är så svårt att ändra. Rutiner gör massor för en när man ska lägga om sitt levene o beteende......när man kommer hem är det lätt att falla in i gamla felaktiga rutiner.

Hur var det nu.....för att en ny vana ska ha blivit en rutin så ska man ha hållit vid den i.....3 veckor eller? Jag är på god väg då tycker jag!

Ang din mamma o besök.....det där är alltid så svårt, samvetet säger en sak o orken o kroppen säger annat. Jag tycker inte att det är fel av dig att välja bort att hälsa på din mamma, för ibland så måste vi ju prioritera vårt eget, Fungerar inte vår vardag o vi mår ok så funkar ju ingenting alls..... Kanske åka dit lite mer sällan, men kanske skicka ett kort eller så? Kan hon läsa själv fortfarande?
    Min pappa pratar också jättekonstigt o rörigt ibland.....blandar flera olika personer i flera olika sammanhang....här senast skulle brorsans dotter (6månader) gå en boxningsmatch med Muhamed Ali o pappas mor (min farmor).....ja du....vad svarar man.... jag försöker byta samtals ämne.....min häst o djuren på gården är ett säkert kort....men han kan bli lite ledsen.....pratar om några semesterresor vi gjort......brukar han tycka är kul o hänga på.
    Det är tufft.....tufft att se sina föräldrar bli sämre utan att man kan hjälpa dem.....tufft när man inte kan prata med dem då de varit så stora stöd i ens liv.....det är tufft....o då behöver man sin familj......så nääää jag tycker inte att det är fel av dig. KRAM!

• ingenjörsbruden
    muggles skrev 2012-01-16 12:51:55 följande:
    nu behöver jag bara peta ut 3 inlägg så har jag en hel sida.... moahahahahahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
    Hahahaa o där sabbade jag o blommis det....
  • ingenjörsbruden
    muggles skrev 2012-01-16 12:51:26 följande:
    Just det fick svar från läkaren att Bedas höfter ser normala ut på röntgenbilderna, men definitivt svar efter konsultation av en ortoped (hur osäker är människan eg?! hon var ju gammal som gatan, ingen ung AT-läkare direkt). Min magkänsla sa mig hela tiden att det måste vara normalt, så som hon försöker krypa mm, men man blir ju alltid lite osäker.
    Skönt besked men herregud va människan velar.....tror på din magkänsla! Den verkar vara vältränad o sund!
  • muggles
    ingenjörsbruden skrev 2012-01-16 13:13:59 följande:
    så all träning är av godo!
    Jo precis, håller helt med!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård