• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden
    passionsblomman skrev 2012-01-07 19:45:59 följande:
    Haha, och grattis mej själv säger jag. (enligt ett internt familjeminne där min son sitter i bilen med guldpapperskrona, gummistövlar och galonisar och deklarerar: "Men pappa, du måtte säja djattis till mej! Djattis mej fejv jag säja!"Så nöjd och belåten bara ett barn med födelsedag kan vara.)

För idag fyller jag år och firar med pyjamasparty med min son. Vi har Harry Pottermaraton, inspirerade av Helipanzers. Och fikar.
    Nu ska vi strax äta middag.
    Förrätt: gubbröra på rågbröd,
    varmrätt: grillad biff med potatisgratäng.
    Efterrätt: mandelmusslor med hallon och grädde.

För att vara luspank känns det som en rätt ok middag. Köttet blir väldigt spännande, för det är kött från svägerskan egna ko och verkligen inget man får äta varje dag.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Hihihi lilla stora blompojken!
    En gigantisk KRAM o stort GRATTIS på din födelsedag! Riktigt smarrig meny tycker jag! Tycker att sånt kött smakar bättre men det är kanske psykologiskt bara!
  • passionsblomman

Hurra! Jag fick Karin Whalbergs senaste bok "Glasklart" , Och gissa vad? Jo, den är signerad med en personlig hälsning och grattis till mig, för hon satt och signerade sin bok när vi var ute i julhandeln, och då smög visst min lilla familj sig till den presenten utan att jag märkte det. Hihi! vad kul att ha i bokhyllan!

• ingenjörsbruden

Hvidisen: ser din gröna plupp..... den där fantastiska laxen som ni serverade på E´s 1årsdag, kan jag få receptet? Eller iallafall stektemperatur, tid o kryddning på en höft....har en halv tinad laxsida (val, sa maken) i uterummet som ska ätas i morgon tänkte jag.....hilfe hilfe, bitte!

Eller om någon har bra laxrecept på hel laxsida så mottages det tacksamt!

• ingenjörsbruden
    passionsblomman skrev 2012-01-07 20:08:43 följande:
    Hurra! Jag fick Karin Whalbergs senaste bok "Glasklart" , Och gissa vad? Jo, den är signerad med en personlig hälsning och grattis till mig, för hon satt och signerade sin bok när vi var ute i julhandeln, och då smög visst min lilla familj sig till den presenten utan att jag märkte det. Hihi! vad kul att ha i bokhyllan!
    Vilken present! Så roligt att ha!
  • ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2012-01-07 19:55:15 följande:
    Grattis på födelsedagen blommis! Jag har den äran att grattulera dig ännu ett år, det är ju helt fantastiskt att vi jämnt varandra så många födelsedagar efter hand! Kraaaaam!
    Nu blidde jag snurrig....hur menade du här? *krafsar mig i hårbotten o skjuter fram underkäken o grubblar med knölpåken vilandes på marken*
  • Hvidbrud

Har vart och firat jul hoas min pappa. Mysigt! Lilla e är så förtjust i sin morfar att man skulle kunna tro att hon var sänd för att hela hans sargade hjärta. Fina är de tillsammans i alla fall. I snapsglasen hade han hällt tequila (the tasty kind) och vi blev alla lite fnissiga där en stund . barnen somnade i vagnen på vägen hem (fem minuter här ifrån) och stora gick att lyftas direkt i säng. Liten vaknade lätt och stupas i säng just nu... *hjärtar dem*. I övrigt är jag så glad för att vi har äntligen köpt en diskmaskin! Åh! Jag längtar till den kommer och jag ska fylla och tömma med glädje! En ordentlig sak. Svensktolverkad med metaldelar och skönt glid i korgarna. Vilken lyx! (gissa vad jag hatar mest av allt hushållsarbete efter dammsugning? Jepp, handdisk!)

• Hvidbrud

Känt, ska det ju vara. Vi har ju firat blommis typ fyra gånger nu, eller? Jag lägger upp en bild på receptet på fb Ingis. Ok? Den är sååå smarrig! (och lättlagad!)

• ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2012-01-07 20:19:53 följande:
    Känt, ska det ju vara. Vi har ju firat blommis typ fyra gånger nu, eller? Jag lägger upp en bild på receptet på fb Ingis. Ok? Den är sååå smarrig! (och lättlagad!)
    *GILLAR*
    ohhh så bra! Du är toppen!
  • ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2012-01-07 20:19:53 följande:
    misstänkte att det var det du menade....men mina grå är lite lätt sletna o vill inte funka som jag vill....
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård